خاشقجی و خدشه ادامه‌دار به اعتبار نداشته سعودی‌ها

٥ ماه از ماجرای قتل جمال خاشقجی می‌گذرد و پرونده مربوط به این روزنامه‌نگار منتقد سعودی حتی به میزان یک قدم از روز‌های نخستین تشکیل پرونده در اکتبر سال ٢٠١٨ جلوتر نیامده است.

خاشقجی و خدشه ادامه‌دار به اعتبار نداشته سعودی‌ها

محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی، به عنوان آمر بلافصل قتل خاشقجی در پی چند ماه خانه‌نشینی و عکس‌العمل‌سنجی بین‌المللی، پس از آن‌که مطمئن شد در اروپا و آمریکا دیگر کسی دلش برای روزنامه‌نگار سلاخی‌شده تنگ نمی‌شود، شال و کلاه کرده و با انجام یک رشته سفر دوره‌ای نسبت به بازیابی اعتبار جهانی خود اقدام کرد. در این میان احتمالا اگر خدیجه چنگیز، نامزد متوفی، هر چند وقت یک‌بار سر و صدایی نکند، دیگر سالی به دوازده ماه نیز اسمی از ستون‌نویس سابق مهمترین روزنامه پایتخت آمریکا در رسانه‌ها نخواهد آمد، گو این که انگار خود واشینگتن‌پستی‌ها هم دیگر حوصله خاشقجی را ندارند!

خاشقجی و خدشه ادامه‌دار به اعتبار نداشته سعودی‌ها

پلیس اینترپل حکم دستگیری ٢٠ تبعه سعودی را که احتمال می‌رود در ماجرای قتل جمال خاشقجی دخیل باشند، صادر کرد؛ حکمی جدید و داغ که اگر ادعا شود بیشتر جهت حفظ وجهه اینترپل صادر شده، سخن گزافی بر زبان نیامده است. حالا بماند که اگر اصرار‌های شخص اردوغان و پیگیری‌های دولت ترکیه نبود، شاید همین حکم نیم‌بند هم از دبیرخانه اینترپل خارج نمی‌شد! این‌که در کنار خدیجه چنگیز، رجب طیب اردوغان هم بشدت به دنبال رد قاتلان خاشقجی یا به عبارت بهتر اثبات دست‌داشتن محمد بن‌سلمان در صدور دستور این جنایت است، نباید کسی را در ورطه اشتباه محاسباتی بیندازد. اردوغان پیش از این بار‌ها ثابت کرده که اظهارنظر‌ها و موضع‌گیری‌هایش بیش از آن‌که ارزش عملیاتی داشته باشد، مهندسی افکار عمومی را هدف خود قرار داده است.

خاصیت نرم‌کنندگی پول نفت و مقاومت افکار عمومی

شواهد و قراین همه حکایت از آن دارند که نباید در آینده نزدیک و حتی دور امیدی به روشن‌شدن پرونده قتل جمال خاشقجی داشته باشیم. در این میان سیاست‌بازان نیز طرف خود را از حادثه فوق بسته و متهم اصلی هم به مدد پول نفت آن قدر دست و دلباز هست که با حاتم‌بخشی زبان‌ها را نرم و نگاه‌ها را به سمت و سویی دیگر رهنمون سازد؛ اما یک نکته را نباید فراموش کرد و آن این‌که با وجود خارج‌شدن عربستان سعودی از زیر فشار اتهام قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی، ماجرای خاشقجی اعتبار دروغین این حکومت را به تمامی زایل کرد و حالا هر سیاستمداری که بخواهد به نفع ریاض در هر مجمعی دست خود را بالا ببرد، باید نگران پاسخگویی به افکار عمومی باشد. در همین خصوص رأی سنای آمریکا به توقف حمایت واشینگتن از عربستان در جنگ با یمن را شاید بتوان یکی از برکات افشاشدن حماقت سعودی‌ها در قضیه جمال خاشقجی ارزیابی کرد. رأیی که شاید توسط ترامپ وتو شود، اما قطعا اعتبار خدشه‌دارشده را باز نمی‌گرداند.

منبع: روزنامه شهروند

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها