معاملات میلیونی"موی طبیعی" درآرایشگاههای زنانه مشهد

درآستانه نوروز و درحالی که بسیاری از بانوان راهی آرایشگاهها و مراکز خدمات زیبایی میشوند، بازار پیوند مو که اصطلاحا به آن

معاملات میلیونی"موی طبیعی" درآرایشگاههای زنانه مشهد

به گزارش مشهد فوری ، شاید وقتی سخن از فروش موی طبیعی به میان میاید بسیاری یادشان میاید از " فانتین " مادربخت برگشته "کذت" . زنی که ویکتور هوگو در رمان بی نظیر "بینوایان " درنهایت بیچارگی وصفش کرد. این زن مجبور شد تا موهای سرخود را بفروشد و برای مخارج دخترش که نزد خانواده "تناردیه " روزگار میگذراند بفرستد.

اما این روزها به نظر میرسد دیگر" فروش موی طبیعی" برای گذران زندگی نیست، بلکه بسیاری از زنانی که اقدام به فروش موهای طبیعی خود میکنند دیگر مانند "فانتین" نیاز مالی دارندو چه بسا مبلغ دریافتی را درهمان ارایشگاه خرج تاتو و سایر تکنولوژیهایی میکنند که برای زیبایی بکارگرفته میشود.

*بازار داغ موی طبیعی درمشهد

بیش از یک دهه است که بازار عرضه و فروش موی مصنوعی درکشور رواج دارد، بیشتر این ها درقالب بخشهایی از موی سر و یا به صورت کلاه گیس کامل راهی بازار میشود. این موها از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس وبیشتر دوبی وارد کشور میشودو ساخت چین یا کشورهای جنوب شرق آسیاست.

اما طی سالهای اخیر آرایشگاههای زنانه سراغ اکستنشن مو رفته اند و با پیوند موهای طبیعی به سر زنانی که موهای کم پشت دارند یا طالب موهای پرپشت تری هستند تجارتی جدید را رقم زده اند.

روشهای متفاوتی هم برای پیوند موی طبیعی بکار میرود که از چسباندن شروع شده و به پیوند با نخ وگره میرسد. دستمزدها و قیمتهای مو هم متفاوت است و از ۵۰۰هزارتومان تا نزدیک به ۱۰میلیون برای روشهای دایمی تغییر میکند.

اگرچه درمیان موهای مصنوعی که سالهای گذشته به کشور وارد میشد باارزش ترین مو، موهایی بود که به رنگ سفید بودند اما درمورد موی طبیعی مساله فرق داردو باارزش ترین موی طبیعی موهایی است که رنگ نشده باشد.

بازار موهای طبیعی ارایشگاههای زنانه است وعمده ترین خریداران موی طبیعی هم ارایشگران هستند. هرچه به قسمت بالای شهر برویم این تجارت رونق بیشتری داردو برخی از آرایشگاهها به صورت تخصصی خرید واجرای اکستنشن مو را انجام میدهند.

*خرید موی طبیعی روی سر

این روزها و درآستانه سال نو قیمت ها بالاتر رفته است. موهای طبیعی به چند روش به فروش میرسد، یکی از روشها این است که فرد موهای طبیعی را به صورت رشته هایی ازمضرب ۱۰۰ جدا کرده و به هم مییافد. سروته انها را با کش محکم بسته وسپس از پشت کش قیچی میکندو سپس بسته به تعداد رشته های مو، وزن مو و طول مو به فروش میرساند.

هم اکنون درمشهد این قبیل موها اگر رنگ نداشته باشندو طول انها از ۵۰ سانتی متر بیشتر باشد با وزن مناسب که حدود ۵۰تا ۷۵گرم است بیش از ۵۰۰هزارتومان ارزش دارد. قیمت موهای طبیعی یک سر اگر تازه باشد و بیماریهایی نظیر موخوره هم نداشته باشد و به این شکل جدا شده باشد با وزن بیش از ۷۵گرم تا دومیلیون تومان خریدو فروش میشود.

اما خریداران بیشتر طالب موهایی هستند که هنوز از سر بانوان جدا نشده است و حاضرند برای این موها قیمتها بالاتری بپردازند. یکی از دلایلی که باعث شده موی چیده نشده طالب بیشتری داشته باشد، تقلبهایی است که درفروش موی چیده شده انجام میشود.

ازانجا که شناخت موی طبیعی از موی مصنوعی کاری دشوار است و فقط متخصصان وارایشگران کهنه کار از عهده ان بر میایند، برخی فروشندگان این موها را درموهای چیده شده مخلوط میکنند تا حجم موها را بالاتربرده و مبلغ بیشتری طلب کنند.

بخاطر همین هم هست که بازار موی طبیعی روی سر داغ تر وخریدار بیشتری دارد. دراین بازار هم دلال وجود دارد و انها هم کسانی هستند که درارایشگاههای زنانه فعالند. کسانی که کارشان جذب مشتری برای ارایشکاهها است واز طریق دریافت پورسانت کسب درامد میکنند. بعضی از این دلالها کاررا فراتر برده و حتی یک صندلی در آرایشگاه های زنانه کرایه کرده و پس ازخرید موی بانوان آنها را جدا کرده و اصلاح مردانه را برای فروشندگان انجام میدهند.

این گروه وارد مذاکره با زنان شده و بر سر قیمت موهای انان چانه زنی میکنند و درنهایت موهای انها راخریده وتحویل ارایشگر میدهند تا برروی سر زنانی که مشتری هستند نصب شود.

موهای طبیعی بالاتر از ۵۰سانت هم اکنون قیمتی بیش از یک میلیون وبسته به سلامت و میزان رنگ شدگی تا دومیلیون تومان هم قیمت میخورد. همین مو دردسته های صدتایی تقسیم شده و پیوند میشود و ارزش افزوده ای بیش از ۵ میلیون تومان برای ارایشگر به همراه دارد.

*فروشندگان موی طبیعی درمشهد

کافی است سری به دیوار مشهد بزنید، صدها بانو موی خودرا برای فروش عرضه کرده اند. قیمتها هم متفاوت است و برخی حراج راه انداخته اند واعلام کرده اند که حاضرند به بالاترین قیمت و پیشنهاد موی خود را بفروشند.

برخی دیگر که اطلاع از بازار نداشته اند موی خود را چیده وعرضه میکنندو برخی هم منتظرند تا بهترین پیشنهاد به انها ارایه شود تا درقبال فروش موی خود از یک سرویس کامل ارایشگاه زنانه بهره مند شوند واز این رهگذر رنگ موی و سایر عملیاتی که قرار است برای زیبایی خود انجام دهند رایگان و بدون نوبت انجام شود.

دراین میان کمتر زنانی دیده میشوند که بخواهند بخاطر نیاز مالی موهای خودرا بفروشند، حداقل درمیان کسانی که دراین سایت فروش اگهی داده بودند کسی دیده نشد که هدفش از فروش موهای طبیعی اش را تامین معاش روزانه بیان کند.

یک بانوی مشهدی به خبرنگار ما میگوید : میخواستم موهایم را کوتاه کنم. بخاطر همین تصمیم گرفتم که ازاین محل درامدی هم کسب کنم و بخاطر همین موهایم را برای فروش درسایت قراردادم.

خانم دیگری هم میگوید : اینها موهای سر دخترم است که چیده ام و میخواهم بافروش انها برای خوددخترم خرید کنم و امیدوارم که بتوانم با قیمت مناسب بفروشم. هرچند که میدانم ارایشگاههای زنانه از من ارزان میخرندو گران میفروشند اما چاره ای نیست و بازار دست انهاست.

دراین میان برخی بانوان برای جذب مشتری عکسهایی از موهای برهنه خود به نمایش گذاشته اند که البته باید درخصوص حکم شرعی آن نظر فقها را جویا شد. خانمی که موهایش را به نمایش گذاشته به خبرنگار ما میگوید : صورتم که دیده نمیشود پس اشکالی ندارد تازه شوهرم هم از مساله اطلاع دارد و اصلا خودش این عکس راگرفته است.

خانم دیگری میگوید : اصلا حاضر نیستم به هر قیمتی تصویری از موهای روی سرم را به نمایش بگذارم. شاید کسی باشد که از روی شماره یا هر چیز دیگری که درعکس باشد من را بشناسد و اشکال دارد. هرچند خودم راضی نبود اما شوهرم هم اجازه اینکار را نداد. بنابراین با وجود اینکه میدانم ارزش موهایم کمتر میشود انها را چیدم و بعد عکسش را برای فروش بارگذاری کردم.

اما یک خانم دیگر حرف جالبی زدو گفت : شما هرعکسی هم بگذارید باز خریدار که ارایشگاهها هستند باید موهای شمارا ببینندو بعد بخرند پس اصلا دلیل ندارد که عکس بگذارم. من مشخصات کامل موهایم ازنظر اندازه و میزان رنگ شدگی را گذاشتم و اگر با کسی درباره قیمت به توافق رسیدم به ارایشگاه زنانه میرویم تا موهایم را چیده وپولش را بدهد.

*سرقت موی سر بانوان

متصدی یک آرایشگاه زنانه مشهد به خبرنگار ما میگوید :این روزها بسیاری از بانوان درخواست کاشت مو یا همان اکستنشن به دلایل متفاوتی دارند. دراین میان فقط یک گروه هستند که واقعا نیاز به روش دارندو مابقی بانوان برای زیبایی اقدام به کاشت مو میکنند.

وی میافزاید : برخی از بانوان به دلایل عصبی یا بیماریهای پوستی بخشی از موی سرخود را ازدست داده اند. اگرچه داروهای مفیدی برای درمان و رویش مجددمو وارد بازار شده اما روند درمان زمانبراست و دراین مدت بانوان باید از کاشت مو استفاده کنند و اینها تنها گروهی هستند که به واقع نیاز به کاشت مودارند که البته تعدادشان هم بسیار اندک است.

وی تصریح میکند: بسیاری از ارایشگاههای زنانه که درمناطق پایین شهر مشهد قراردارند از بی اطلاعی بانوان مراجعه کننده سو استفاده کرده و به بهانه کوتاه کردن موی رایگان، موهای طبیعی و ارزشمند زنان را ازسر انها می ربایندو با توجه به اینکه دراین مناطق کمتر ازرنگ مواستفاده میشود با بالاترین قیمت میفروشند.

یوسفی درادامه میگوید: سایر مشتریان اکستنشن موی طبیعی دودسته اند، گروهی که موهای کم پشتی دارندو برای پرپشت شدن وزیبایی ناشی از آن اقدام به کاشت مو میکنند وگروه دوم کسانی هستند که قصد دارند بخشی از موی خودرا از پشت روسری یا کنار روسری بیرون قراردهندو موهای خودشان مرغوبیت لازم را ندارد و بخاطرهمین موهای طبیعی مرغوب را به موهای خودشان پیوند میزنند.

*بازار داغ آرایشگاههای زنانه

به نظر میرسد که بازارهای جدیدی که درحاشیه ارایشگاههای زنانه و درکل صنعت زیبایی کشورمان راه افتاده هرروز ابعاد جدیدی از خود را نمایان کرده و بیراهه تازه ای را میتوان درکنار آنها مشاهده کرده که برخی در آن گرفتارشده اند.

از عملهای جراحی بینی و صورت گرفته تا عملهای لاغری که امروزه به بیراهه های گوش الاغی و بزرگ کردن برخی اندامها ختم شد. آرایشگاههایی که از تاتو شروع کردندو اندک اندک وارد عملهای جراحی کوچک روی صورت بانوان میشوند و ...

تجارت مو نیز ازهمین جمله است که با هدف بهبود ظاهری برخی بیماریها شروع شد و اکنون وارد فاز جدیدی شده است. اما ماجرای مو به همین جا هم ختم نمیشود. اکنون ابروها و مژگان هم به این جمع اضافه شده و چه بسا که طی سالهای اینده تجارت آنها هم راه افتاده ورونق بگیرد.

منبع: قدس آنلاین

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها