در گفت‌وگو با خبرفوری مطرح شد:

افزایش بیش از 100 درصدی لوازم خانگی داخلی در سال 97/ تعدیل نیروی کارخانجات لوازم خانگی در صورت ادامه روند اقتصادی/ قیمت در سال آینده کاهش نخواهد داشت

در حال حاضر که واردات کلاً ممنوع است از سوی دیگر متاسفانه تولید داخل هم نتوانسته است خود را به آمار برساند، تولید داخل در اوج کار در شهریور ماه 30 الی 40 درصد کاهش تولید به نسبت سال گذشته داشتیم.

افزایش بیش از 100 درصدی لوازم خانگی داخلی در سال 97/ تعدیل نیروی کارخانجات لوازم خانگی در صورت ادامه روند اقتصادی/ قیمت در سال آینده کاهش نخواهد داشت

محمد طحان پور رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفتگو با خبر فوری در مورد وضعیت بازار لوازم خانگی کشور گفت: لوازم خانگی به دلیل نوسانات ارز و افزایش قیمت مواد اولیه، از اول اردیبهشت تا اول اسفند جاری بین صد تا 130 درصد فزایش قیمت پیدا کرده است.

وی افزود: در گذشته تولیدات داخلی به صورت اعتباری هم به مردم فروخته می شد، ولی از یک ماه پیش بیشتر خریدها به صورت نقدی است، هم اکنون به دلیل افزایش فوق العاده قیمت کالا و قیمت بعضی از مواد اولیه لوازم خانگی داخلی گران‌تر از کالاهای خارجی شده است، بنابراین در کارخانجات انباشت کالا پیدا کردیم .

طحان پور ادامه داد: بعضی از کارخانه ها لوازم خانگی را به صورت اعتباری می فروشند، ولی بعضی دیگر از کارخانه ها هم به دلیل اینکه نمی دانند چه اتفاقی قرار است در آینده بیافتد کالاهای خود را به صورت نقد می فروشند.

وی افزایش قیمت لوازم خانگی را گریزناپذیر عنوان کرد و گفت: بازار کالاهای تولید داخل به قدری قیمت بالایی دارد که حتی در بخش تولید اگر قیمت صرفه اقتصادی هم نداشته باشد باز هم تولید کننده نمی تواند افزایش قیمت دهد، چرا که قدرت خرید مردم هم کاهش پیدا کرده است، لذا این رکودی که شاهد آن هستیم به دلیل افزایش قیمت ها است و تنها اگر کسی مجبور باشد، خرید می کند ولی خرید مردم هم مانند سابق نیست.

طحان پور در مورد وضعیت بازار لوازم خانگی در سال آینده گفت: متاسفانه وضعیت به صورتی هست که هیچ پیش بینی در مورد آینده و حتی فردای بازار نمی توانیم داشته باشیم، ولی اگر این رویه ادامه پیدا کند، متاسفانه سال آینده به دلیل کمبود قطعات و مواد اولیه، بعضی کارخانه ها، تعدیل نیرو خواهند داشت.

رییس اتحادیه لوازم خانگی در مورد قیمت‌های دستوری در بازار لوازم خانگی گفت: اینکه قیمتها دستوری شود و یا حتی ببینیم افزایش قیمت خواهیم داشت یا خیر، باید وضعیت کارخانه دارها در موجودی مناسب جویا شویم که اینکه حتی امکان تهیه مواد اولیه را دارند یا خیر؟ اما در حالت کلی نمی توان وضعیت قیمتها را تشخیص داد، زیرا زمانی مواد اولیه فراوان بود و نرخ ارز ثبات داشت که الان این مولفه ها وجود ندارد .

وی در مورد تولید لوازم خانگی کشور گفت: الان تولید کشور دچار مشکل شده است اصلا معلوم نیست ارز نیمایی را کدام یک از تولید کنندگان دریافت کرده اند و همین امر تولید را با کندی مواجه کرده است، البته این نکته تاریک قضیه است، اما نکته روشن آن است که دیگر کارخانه های خوب ما در بازار رقابت باقی می مانند، کارخانه هایی که از کیفیت مناسب ، تکنولوژی ، امکانات و وضع مالی خوبی برخوردار نیستند از گردونه خارج خواهند شد و مردم می توانند نیازهای خود را با کالای خوب تهیه کنند.

طحان پور با اشاره به واردات لوازم خانگی گفت: در حال حاضر که واردات کلاً ممنوع است از سوی دیگر متاسفانه تولید داخل هم نتوانسته است خود را به آمار برساند، تولید داخل در اوج کار در شهریور ماه 30 الی 40 درصد کاهش تولید به نسبت سال گذشته داشتیم و اینکه واردات هم نبود و همه این موارد تاثیری منفی در بازار داشت و شایبه عدم کالا در بازار ایجاد شد در حالیکه کالا هست، ولی لوازم خانگی خارجی تمام شود دیگر پشت بندی نداریم.

وی خاطر نشان کرد: مردم اگر نیازی دارند، خرید کنند و اگر در این فکر هستند که قیمت کالا کاهش پیدا کند، اصلاً امکان پذیر نیست و هر کس نیاز دارد ، آن نیاز را تهیه کنند و فکر نکنند در سال آینده قیمتها کاهش پیدا می کند، چرا که با این وضعیت چنین اتفاقی نمی‌افتد.

43

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها