"بزرگترین باند کشتار حیات وحش" در کرمان به کجا ختم شد؟

مسئولان محیط زیست پس از ۴ سال از پرونده کشتار بیش از ۱۶۰ پستاندار وحشی علفخوار و گوشتخوار ازجمله آهو، جبیر، کل و بیش از ۲۰۰ پرنده وحشی که انتظار می‌رفت به پرداخت جریمه چندمیلیارد تومانی بینجامد اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند!

"بزرگترین باند کشتار حیات وحش" در کرمان به کجا ختم شد؟

اخیراً گزارشی از سوی شکارچیان بومی استان کرمان به این خبرگزاری رسید که حکایت از ماجرایی دردناک دارد؛ ماجرایی که هرچند در آغاز غیرقابل باور می‌نمود اما حالا چندان هم دور از حقیقت به‌نظر نمی‌رسد؛ بی‌میلی مسئولان محیط زیست کرمان نسبت به مجازات بزرگترین باند کشتار حیات وحش در این استان!

شکارچیان بومی استان کرمان در توضیحات خود از اینکه سازمان حفاظت محیط زیست برای شکارچیان متمول خارجی و داخلی مجوز صادر می‌کند تا در مناطق چهارگانه و آزاد و قرق‌های خصوصی استان کرمان شکار کنند گله کرده و تأکید دارند این تنها شکارچیان ساده بومی هستند که از نظر سازمان حفاظت محیط زیست سهمی از حیات وحش منطقه ندارند در صورتی که مسئولان محیط زیست از شکار یک کبک توسط شکارچیان بومی مطلع شوند، مجازات متهم قطعی است اما پرونده قتل‌عام بی‌سابقه حیات وحش در ارزوئیه که حدود چهار سال پیش به دستگیری متهمان منجر شد، هنوز به نتیجه نرسیده است! بنابراین شکار یا سهم شکارچیان متمولی است که از سازمان مجوز خریداری می‌کنند یا سهم متخلفانی دانه‌درشت که سازمان حفاظت محیط زیست تمایل چندانی به مجازاتشان ندارد.

اما پرونده قتل‌عام بی‌سابقه حیات وحش در ارزوئیه چیست و چه مجازاتی را برای متهمان به‌همراه آورده است؟

خرداد 94 بود که محمدرضا شهبازی، فرمانده وقت یگان حفاظت محیط زیست استان کرمان خبر از متلاشی کردن یک باند کشتار حیات وحش داد که در استان‌های فارس و کرمان و هرمزگان، گونه‌های متعددی از وحوش را از پای درآورده و تصاویر این کشتارها را به‌ثبت رسانده بودند.

تصاویر دریافت‌شده از تلفن‌های همراه این متخلفان که به‌دستور مقامات قضایی راهی زندان شدند حکایت از کشتار بیش از 160 پستاندار وحشی علفخوار و گوشتخوار از جمله آهو، جبیر، کل و قوچ وحشی، کفتار، روباه و شغال و کشتار بیش از 200 عدد انواع پرندگان وحشی داشت؛ کشتاری که با توجه به جدول بهای جانوران وحشی از لحاظ مطالبه ضرر و زیان موضوع بند (چ) ماده 3 قانون صید و شکار، انتظار می‌رفت جریمه‌ای چند میلیارد تومانی برای متهمان به‌همراه داشته باشد اما از آنجا که خبر محاکمه این متخلفان قسی‌القلب تا‌کنون منتشر نشده، تسنیم طی تماسی با مسئولانی که طی چهار سال گذشته به‌عنوان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان فعالیت داشته‌اند جویای مجازات متهمان این پرونده شد.

مرجان شاکری که از دی ماه سال جاری به سمت مدیرکلی حفاظت محیط زیست استان کرمان منصوب شده در پاسخ به خبرنگار تسنیم از وجود چنین پرونده‌ای و روند قضایی آن ابراز بی‌اطلاعی کرد!

محمود صفرزاده که پرونده این جنایت در زمان مدیریت وی در دادگاه عمومی و انقلاب ارزوئیه باز شده هم به خبرنگار تسنیم می‌گوید: آنچه به دوران مدیریت من مربوط می‌شود این است که با پیگیری‌های یگان حفاظت محیط زیست، متهمان شناسایی و تحویل مراجع قضایی شدند؛ از اینکه بعدتر چه احکامی برای متهمان صادر شده مطلع نیستم!

رضا جزینی‌زاده که از شهریور 96 مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان را به‌عهده گرفت و دی ماه 97 از این سمت برکنار شد هم از عاقبت این پرونده و مجازات متهمانش ابراز بی‌اطلاعی می‌کند! تا این شبهه ایجاد شود که سازمان حفاظت محیط زیست کشور، به‌عنوان تنها متولی حفاظت از حیات وحش و در نقش شاکی خصوصی این جنایت هولناک زنجیره‌ای حیات وحش، تمایل چندانی به عمل به تعهداتش در برابر سرمایه‌های ملی ندارد.

سازمانی که نه‌تنها نتوانسته از امانتی که در اختیار دارد به‌درستی حفاظت و از این کشتار زنجیره‌ای حیات وحش جلوگیری کند بلکه حالا هم که جنایت فاش شده و پرونده در اختیار مراجع قضایی گرفته، به‌عنوان شاکی خصوصی برای بازگرداندن این خسارت میلیاردی به بیت‌المال تلاشی نمی‌کند.

توضیحاتی را که محمدرضا شهبازی، فرمانده وقت یگان حفاظت محیط زیست کرمان 25 خرداد 94 درباره این پرونده در اختیار رسانه‌ها قرار داده بود در ادامه می‌خوانید:
"از چند ماه قبل نیروهای یگان محیط زیست استان کرمان در جریان فعالیت‌های مجرمانه یک باند حرفه‌ای از شکارچیان متخلف قرار می‌گیرند که در استانهای فارس، کرمان و هرمزگان طی چند سال گذشته اقدام به کشتار صدها پستاندار و پرنده وحشی نموده و از تخلفات خود تصویربرداری کرده بودند.

به‌دست آوردن تعدادی از تصاویر مربوطه، شناسایی و بازداشت عوامل این تخلفات در دستور کار یگان محیط زیست استان کرمان قرار گرفته و تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه آغاز گردید. تصاویر این گزارش تنها بخش کوچکی از جنایات صورت‌گرفته توسط باند کشتار حیات وحش در استانهای جنوبی است.

حدود 20 روز قبل محیط‌بانان پارک ملی خبر متوجه ورود 2 نفر از اعضای باند مذکور به حاشیه پارک شده و جهت برخورد قانونی و بازداشت متخلفین وارد عمل می‌شوند. شکارچیان متخلف که با یک خودروی پراید وارد محدوده‌ای به‌نام دهنه نفیسه شده بودند، با مشاهده مأمورین محیط زیست سعی می‌کنند متواری شوند اما زمانی که خود را در آستانه دستگیری می‌بینند به‌سمت محیط‌بانان تیراندازی می‌کنند. لاشه سه جبیر کشف‌شده در پارک ملی خبر مربوط به آخرین کشتار صورت‌گرفته توسط دو نفر از اعضای باند در جریان درگیری مسلحانه شکارچیان غیرمجاز با مأمورین، برخورد گلوله با موتور خودروی متخلفین باعث می‌شود که آنها اتومبیل خود را در صحنه درگیری رها کرده و با پای پیاده متواری شوند.

در بازرسی از خودروی به‌جامانده از متخلفین لاشه سه جبیر، 2 گوشی موبایل، جواز حمل سلاح و مدارک شناسایی متخلفین کشف و توقیف می‌گردد. پس از تشکیل پرونده در مراجع قضایی نیروهای یگان محیط زیست کرمان که از وجود تعداد زیادی عکس و مستندات مربوط به شکار غیرمجاز در حافظه گوشی تلفن همراه متهمین اطلاع داشتند، موضوع را به قاضی پرونده منعکس نمودند.

با دستور مقام قضایی متهمین به دادسرا احضار شده و 2 گوشی تلفن همراه جهت رمزگشایی و بازبینی تصاویر موجود، در اختیار پلیس فتا قرار می‌گیرد. متهمین پس از حضور در دادگاه شکار سه جبیر در پارک ملی خبر را به‌گردن می‌گیرند اما رمز گوشی‌های خود را به‌اشتباه در اختیار پلیس فتا قرار داده و به هیچ عنوان حاضر به اعلام رمز صحیح نمی‌شوند. مأمورین پلیس فتا پس از آنکه متوجه اشتباه بودن رمز اعلام‌شده از سوی متخلفین شدند با اجرای شگردهای ویژه و پس از حدود یک هفته تلاش موفق به رمزگشایی از گوشی‌ها شدند.

پس از بازبینی اطلاعات موجود در گوشی‌ها تصاویر بسیار زیادی از کشتار انواع جانوران وحشی از گوشی تلفن همراه متهمین به‌دست آمده است. تصاویر به‌دست‌آمده کشتار بیش از 160 پستاندار وحشی علفخوار و گوشتخوار ازجمله آهو، جبیر، کل و قوچ وحشی، کفتار، روباه و شغال و کشتار بیش از 200 عدد انواع پرندگان وحشی را نشان می‌دهد. با کشف این تصاویر و با توجه به ابعاد تخلفات صورت‌گرفته، متهمین که با قید ضمانت آزاد شده بودند مجدداً به دادسرا احضار شده و این بار بدون قبول وثیقه تا زمان تکمیل تحقیقات و رسیدگی به پرونده روانه زندان شدند.

مدارک به‌دست‌آمده نشان می‌دهد تعداد اعضای این باند بیش از افراد دستگیرشده می‌باشد و دامنه فعالیت آنها به‌لحاظ جغرافیایی شامل سه استان کرمان، فارس و هرمزگان بوده‌است. در تصاویر به‌دست‌آمده و تحقیقات صورت‌گرفته تعدادی از سایر اعضای این باند نیز شناسایی شده‌اند که دو نفر دیگر از آنان نیز حدود سه روز قبل توسط محیط‌بانان کرمان بازداشت و با دستور مقام قضایی روانه زندان شده‌اند. از آغاز شروع تحقیقات در این مورد، مدیرکل، حراست و دفتر یگان محیط زیست استان کرمان با حساسیت پیگیر پرونده بوده و مسئولان این اداره‌کل اعلام کرده‌اند پس از اتمام تحقیقات و روشن شدن زوایای پرونده، اطلاع‌رسانی کاملتری در این خصوص صورت خواهد گرفت. هم‌اکنون 4 نفر از اعضای این باند در بازداشت به‌سر می‌برند و با تشکیل پرونده ویژه در دادسرای استان کرمان تحقیقات مراجع قضایی، انتظامی و نیروهای یگان محیط زیست در این خصوص ادامه دارد.
ضمن اعلام آمادگی برای انعکاس توضیحات مسئولان محیط زیست کشور در خصوص اقدامات صورت‌گرفته برای محاکمه متهمان پرونده کشتار ارزوئیه، پرونده این جنایت محیط زیستی را در گزارش‌های آتی مورد پیگیری قرار خواهد داد.

منبع: تسنیم

1696

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها