اختلافاتی که انسجام دولت وحدت ملی لبنان را تهدید می‌کنند

یک رسانه عرب زبان از وجود اختلافاتی در زمینه‌های مختلف ازجمله برق و آوارگان سوری در داخل کابینه لبنان خبر داد که این اختلافات می‌تواند به متلاشی شدن دولت این کشور از داخل بینجامد.

اختلافاتی که انسجام دولت وحدت ملی لبنان را تهدید می‌کنند

روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة در گزارشی نوشت: اختلافات داخلی در دولت لبنان بار دیگر روز گذشته علنی شد و اکنون سوال‌هایی درباره میزان توان اعضا و احزاب آن برای حفظ حداقل خویشتن‌داری خود در برخورد با پرونده‌های بغرنج مطرح می‌شود.

علنی شدن این اختلافات سوالاتی را درباره آستانه تحمل جهت حل و فصل محوری اختلافات میان میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان و "جریان آزاد ملی" و هم‌پیمانان آن و به ویژه میان سعد حریری، نخست‌وزیر و رهبر جریان "المستقبل" و جبران باسیل، وزیر خارجه و رهبر جریان آزاد ملی لبنان مطرح می‌کند. طوری که دو طرف به شکل مستقیم و غیرمستقیم هجمه‌های شدیدی را نسبت به یکدیگر مطرح کرده و این اتفاق بار دیگر روز گذشته توسط شبکه المستقبل وابسته به جریان سعد حریری به شکل غیرمستقیم رخ داد.

باسیل پیشتر کنفرانس بروکسل درباره آوارگان سوری را که سعد حریری در رأس هیئت لبنان در آن حضور داشت به حمایت مالی از آوارگان برای ماندن در کشور میزبان و نرفتن به کشورشان متهم و عدم حضور خود در این کنفرانس را این گونه توجیه کرد. شامگاه پنجشنبه نیز او در مراسم سالگرد تشکیل ۱۴ مارس با پرداختن به پرونده‌های اختلافی به براندازی دولت لبنان اشاره کرده بود.

جبران باسیل در مراسم سالگرد تاسیس ۱۴ مارس گفت: «یا بازگشت آوارگان یا دولت، یا فساد را از میز کابینه حذف می‌کنیم یا حکومتی وجود نخواهد داشت، یا کمبود برق صفر می‌شود یا دولت».

اختلافات بر سر پرونده‌های مختلف

به موازات اینکه منابع و ناظران پارلمانی این اظهارات باسیل را به عنوان یک تهدید پنهان مبنی بر خروج جریان آزاد از دولت به منظور براندازی آن قلمداد می‌کنند به این اعتبار که این جریان با داشتن ۱۱ وزیر از مجموع ۳۰ وزیر بیش از یک سوم کابینه را تشکیل می‌دهد، منابع سیاسی مطلع نیز به الحیاة گفته‌اند که اظهارات جبران باسیل ریشه در اختلافاتی دارد که در جریان دیدار اخیر دو طرف ایجاد شده است.

طبق گفته منابع مذکور، دو طرف چهارشنبه گذشته در منزل سعد حریری دیدار کردند و این دیدار حدود چهار ساعت به طول انجامید. حریری و باسیل در این دیدار درباره پرونده‌های مختلف مطرح شده برای کابینه در مرحله آینده ازجمله تسریع در روند برطرف کردن کمبود برق بحث و گفت‌وگو کردند و باسیل پیشنهاداتی را در این باره مطرح کرد که با مخالفت حریری مواجه شد.

این منابع گفتند که باسیل در دیدار با حریری از وی درخواست کرده است که جریان آزاد ملی و میشل عون از حق معرفی و تعیین کاندیداهای مسیحی برای اداره‌های وابسته به دولت برخوردار باشند که دولت لبنان طی چند هفته آتی درباره آن تصمیم می‌گیرد. باسیل سعی کرد تا موافقت حریری با معرفی تمامی افراد مذکور برای وظایف دولتی توسط جریان آزاد ملی را جلب کند؛ موضوعی که به معنای قرار دادن یک مانع در مقابل نقش فعال دیگر احزاب سیاسی مسیحی یعنی؛ حزب "القوات اللبنانیه" و جریان "المرده" به ریاست سلیمان فرنجیه و همچنین حزب "الکتائب" است.

اطلاعات حاکی از آن است که نخست‌وزیر لبنان با این درخواست باسیل مخالفت کرده است، چراکه وی نمی‌تواند روابط خود با احزاب مذکور را نادیده بگیرد.

اظهارات جبران باسیل درباره کنفرانس بروکسل و پرونده فساد باعث خشم جریان المستقبل شده است و واکنش تند این جریان را نسبت به اظهارات وی درباره فساد به همراه داشت.

در بیانیه جریان المستقبل که توسط شبکه المستقبل منتشر شد، آمده است، اظهارات باسیل در جهت زیر پا گذاشتن بیانیه وزارتی است که دولت بر اساس آن از پارلمان رأی اعتماد گرفت و مانعی در همبستگی وزرا ایجاد می‌کند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است، باسیل در سخنرانی خود اظهار کرده است که هدف از کنفرانس آوارگان سوری در بروکسل حمایت مالی برای ماندن آوارگان در مکان کنونی خود است وی در این اظهارات نسبت به این مسأله بی‌توجه بوده است که پرونده آوارگان با تفاهم با جامعه بین‌الملل و از طریق بازگشت امن آنها طبق تصمیم نشست بیروت و بیانیه وزارتی دولت و همچنین به واسطه کمک‌ها به لبنان برای مواجهه با مشکلات اقتصادی و اجتماعی این پناهندگی به جریان درخواهد آمد.

شبکه المستقبل ادامه داد: پیشنهاد دهندگان ممانعت از بازگشت آوارگان بفرمایند، کسی مانع از آنها نمی‌شود درحالی که آنها فراتر از اختیارات داده شده به سرلشکر عباس ابراهیم، (رئیس دستگاه امنیتی لبنان) عمل کرده و با هماهنگی با طرف سوری و اقدام روسیه که دولت با آن همکاری می‌کند، وزرا را به همراه هیئتی به دمشق می‌فرستند. آیا آنها ادعا نمی‌کنند که روابط با سوریه عادی و طبیعی است و موضع اتحادیه عرب و اینکه لبنان نیز جزئی از این اتحادیه بوده و به منشور آن پایبند است را نادیده گرفته‌اند؟ آنها خواستار عادی سازی روابط با نظام بشار اسد هستند که نخست‌وزیرشان (سعد حریری) را تروریسم می‌خواند.

المستقبل تاکید کرد: آنها می‌دانند که این پرونده غیر قابل سازش است و فساد از همین‌جا شروع می‌شود و هیچ‌گونه چشم‌پوشی نسبت به اصول وجود نخواهد داشت و این مسأله را سعد حریری نیز پیشتر اعلام کرده بود. اما صحبت‌ها درباره مقابله با فساد و ادعای قهرمانی در توقف معاملات و مناقصه‌ها در داخل کابینه یک شوخی است و بهتر است که در عمل پایبند به قوانین بود تا در شعارهای توخالی. پرونده فساد پرونده‌ای است که به جریان افتاده است و ما هر اندازه که تحت فشار قرار بگیریم، آن را نمی‌بندیم. واضح است که اینگونه حساسیت‌ها آغاز به کار واقعی دولت لبنان را به تعویق می‌اندازد. تمامی احزاب سیاسی این کشور درباره ضرورت تلاش برای مقابله با چالش‌ها صحبت می‌کنند اما در واقع اختلافات بر آنها سیطره دارد. پرونده‌های اختلافی در لبنان زیاد است اما مهمترین آنها سه پرونده آوارگان، مقابله با فساد و طرح اقتصادی است و هر یک از این پرونده‌ها قادر به متلاشی کردن دولت لبنان از داخل است.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها