در پیامی ضمن محکوم کردن حمله تروریستی نیوزیلند:

سیدمحمد خاتمی : نژادپرستی مدرن دفاع از حقوق بشر را به افسانه‌ای تبدیل کرده است

سیدمحمد خاتمی با صدور پیامی فاجعه تکان دهنده تروریستی نیوزلند را محکوم کرد. .

سیدمحمد خاتمی : نژادپرستی مدرن دفاع از حقوق بشر را به افسانه‌ای تبدیل کرده است

متن کامل این پیام بدین شرح است:

به نام خدا

فاجعه تکان دهنده تروریستی در نیوزلند که به شهادت تعداد زیادی از مسلمانان عزیز و آسیب دیدن عده‌ای دیگر انجامید، حکایتی است دردآور از آنچه بر بشر امروز می گذرد.

کشتار و خشونت همواره بوده است، ولی با توجه به تحولاتی که در عالم و آدم پدید آمده است، ابعادی گسترده تر، وحشتناک‌تر و شرم آورتر یافته است و بخصوص اسلام و مسلمانان بیش از دیگران در معرض این آفت بزرگ قرار گرفته اند.
نژادپرستی مدرن که بنیاد بسیاری از سیاست و رفتارهای رایج بخصوص از ناحیه قدرت‌های زورگو است دفاع از حقوق بشر را به افسانه‌ای تبدیل کرده است که عمدتا ابزار دست نژادپرستان است یا دست کم نژادپرستان در جهت منافع نامشروع یا اوهام خود از آن سوءاستفاده می کنند.

کیپلینگ از سردمداران تفکر استکباری و استعماری می گفت: شرق شرق است و غرب غرب و این‌دو هیچ‌گاه به هم نمی رسند و این در واقع رویه سیاسی و پیدای تمدنی بود که امروز عالم و آدم را تحت استیلای خود در آورده ‌است. ولی از یاد نبریم که در همان زمان نیز "گوته" شاعر و اندیشمند بزرگ غربی که نماینده رویه دیگر این تمدن بود به اقتدا به حافظ بزرگ و الهام از قرآن کریم سرود که: شرق ازآن خدا و غرب ازآن خداست و در واقع لزوم پیوستگی و لااقل گفتگوی شرق و غرب (بخصوص اسلام و غرب) را گوشزد می کرد چرا که زندگی را برای همه زیبا و صلح آمیز می خواست. همانکه در روزگار ما به نام گفت و گوی تمدن‌ها و فرهنگ ها مطرح شد و علی‌رغم استقبال شگفت انگیز اصحاب فکر و فرهنگ از آن، جنگ افروزان و خشونت طلبان آن را بر نتابیدند.

آنچه در نیوزلند رخ داد، نمونه رسوایی از واقعیت تلخی است که امروز درد بشر را افزون کرده است و با کمال تأسف اسلام عزیز در این میانه از دو سو مورد تهاجم و هتک حرمت است: از سوی واپس‌گرایان کج اندیش که به نام اسلام خشونت می کنند و خشونت گرایانی خودخواه که اسلام آزادی، اسلام رهایی بخش و اسلام انسان را مانع دستیابی به منافع نامشروع خود می دانند.

مصیبت دردناک ناشی از حادثه تروریستی نیوزلند برای همه آنان که انسان و آزادی و برخورداری و حرمت همگان را پاس می دارند، بخصوص مسلمانان بس دردناک بود.

سیدمحمد خاتمی

۲۳ اسفند ۱۳۹۷

منبع: جماران

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • دلسوخته
    0

    این حمله جنایتکارانه توسط فردی انجام شد که حامیانشان دوستان شما و هم قطارا نتون هستند همانهای که بیشترین خیانت را به اسلامدومسلمانان میکنند ولی بخاطر خنده های شما و عقب نشستن از مواضع اسلامی با گستاخی تمام ملت ما را تروریست مینامند که نتیجه انفعال و بیش از حد اطمینان شما و روحانی وظریف درمقابلشان میباشد این حمله احساسات هر انسان ازاده ای را با هر دین ومذهبی جریحه دار کرد

  • درود
    0

    درود بر سيد مظلومان كه حق شما گردنشان را ميگيرد وپشيماني برايشان سود ندارد

  • خاتمي
    0

    درود خدا بر شما سيد بزگوار

  • ناشناس
    0

    شما هم با اصلاحاتتون ضمن اینکه به غارت گران این مملکت میدان دادید ، همین بلا را به سر اسلام و مسلمانان آوردید اما خودتان باور ندارید و یا مردم را نفهم می پندارید کاش حرف پدرتان بعد از عزل از وزارت ارشاد دولت شهید رجائی را به خاطر می آوردید

  • بهروز
    0

    شما اگرسکوت بفرمایید بیشترباورتان می کنیم این وقایع تلخ منبعث ازهجمه تبلیغاتی گسترده وکینه توزانه سران آمریکا واروپا علیه اسلام ومسلمانان است ،هنوزوقتی بیادمی آورم که عده ای ازنمایندگان اصلاح طلب برای عکس سلفی گرفتن با‌موگرینی چه ذوق وشوق واشتیاقی ازخود نشان می دادند ازخودم وایرانی بودنم !خجالت می کشم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها