بررسی عملکرد دفاعی ایران در سال 97 از نگاه خبرفوری؛

از دریافت نشان ذوالفقار توسط سردار سلیمانی تا تهدید اسرائیل به جنگ و پاسخ کوبنده ایران

حوزه دفاعی ایران در سال 97 با رخدادها و اتفاقات مهمی از جمله دریافت نشان ذوالفقار توسط سردار سلیمانی، برگزاری رزمایش ولایت 97 و تهدید ایران از سوی اسرائیل به جنگ همراه بود.

از دریافت نشان ذوالفقار توسط سردار سلیمانی تا تهدید اسرائیل به جنگ و پاسخ کوبنده ایران

فاطمه علی‎اصغری- جمهوری اسلامی ایران یکی از مهم‎ترین کشورهای جهان از نظر دفاعی و داشتن تجهیزات نظامی در منطقه خاورمیانه و جهان محسوب می‎شود به گونه‎ای که ما بعد از انقلاب اسلامی همواره یکی از قدرت‎های منطقه‎ای و جهانی در عرصه نظامی بوده و هستیم.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش دو ارگان اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه دفاعی و نظامی هستند که در بسترهای زمینی، هوایی و دریایی در طی سال‎های اخیر رویکرد و البته دستاوردهای بسیاری را داشتند روندی که در سال 97 به مانند سال‎های گذشته ادامه‎دار بود و ایران در سالی که گذشت نیز دستاوردهای بسیاری را در حوزه دفاعی کسب کرد که بعضا برخی از آنها در نوع خود بی‌نظیر بودند.

در گزارش حاضر به بخشی از دستاوردهای نظامی ایران در سالی که گذشت اشاره کردیم.

در روزهای پایانی فروردین ماه سال 97 روزنامه رای‌الیوم چاپ لندن از جنگ میان ایران و اسرائیل خبر داد و مدعی شد سردار سلیمانی آماده انتقام خون شهدای T4 از اسرائیل است. 20 فرودین سال 97 رسانه‌های رسمی دولت سوریه، از یک حمله هوایی به پایگاهی در حمص خبر دادند. درحالی‌که این خبرگزاری‌ها و رسانه‌های داخلی اشاره کردند، این حمله هوایی از سوی آمریکا با مشارکت اسرائیل صورت گرفته است، پنتاگون این مسأله را تکذیب و هرگونه دخالت در حمله موشکی را انکار کرده است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پی وقوع حمله به سوریه این موضوع را به شدت محکوم کرد.

خروج آمریکا از توافق برجام در اردیبهشت ماه سال 97 واکنش بسیاری را در کشورمان به دنبال داشت و سردار باقری فرمانده نیروهای مسلح کشورمان در واکنش به این موضوع در اظهارنظری تاکید کرد: ما در داخل تجربه کرده‌ایم که اگر می‌خواهیم پایدار بمانیم باید دست به زانوی خودمان بزنیم و به برجام و امثال آن تکیه نکنیم و ملت ایران آنقدر ظرفیت دارد که در آینده به عنوان قدرت منطقه‌ای و یا قدرت جهانی سر بلند کند و این منوط به تغییر نگاه به داخل است.

شهادت 11 نفر از نیروهای مرزی کشورمان در کردستان به دست نیروهای پژاک از رخدادهای ناگوار سال 97 در حوزه دفاعی بود که در درگیری مسلحانه در مرزهای شهرستان مریوان بین گروه های تروریستی و معاند با نیروهای نظامی کشورمان صورت گرفت.

رونمایی از نخستین هواپیمای جنگنده ایرانی با نام «کوثر» در 30 مرداد سال گذشته بازتاب بسیاری را در عرصه جهانی و منطقه‎ای درپی داشت، این جنگنده که به دست متخصصان و نخبگان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ساخته شده است، دارای مزیت‌هایی همچون معماری یکپارچه پیشرفته اویونیک، کنترل آتش با استفاده از شبکه‌های داده دیجیتال نظامی منطبق با نسل 4، بهره‌گیری از فناوری نمایشگرهای چند منظوره تمام دیجیتال، بهره‌گیری از کامپیوتر محاسبات بالستیک، استعلام از سامانه پیشرفته نشانه روی مقابل خدمات به منظور افزایش دقت اصابت سلاح و مهمات، بهره‌گیری از رادار پیشرفته چند منظوره کنترل آتش جهت بالابردن کشف اهداف و تهدیدات و بهره‌گیری از فناوری دقیق ساعت رادیویی و استفاده از سامانه نقشه متحرک هوشمند است.

"خانواده موشک‌های فاتح" ۱۰ عضوی شد این خبر مسرت بخشی بود که 23 مرداد قدرت نظامی ایران را باز هم به رخ جهان کشید.

ربوده شدن 12 مرزبان و سرباز وابسته به نیروهای سپاه پاسدارن در مرز میرجاوه در مهر سال گذشته از دیگر اتفاقات تلخ سال 97 بود که البته تعدای از این مرزبان آزاد شدند و برخی از آنها هنوز در پاکستان به سر می‎برند.

رونمایی از زیردریایی فاتح که مجهز به پیشرفته‌ترین سامانه هدایت موشک و اژدر از دیگر دستاوردهای دفاعی ایران در سال 97 بود.

سفر سرلشکر باقری به روسیه و پاکستان و گسترش روابط دفاعی ایران با کشورهای همسایه از راهبردهای جدید ایران در سال 97 بود که باتوجه به رویکردهای فرمانده جدید نیروهای مسلح کشورمان قطعا در سال 98 باید شاهد گسترش آن باشیم.

انفجار انتحاری در سیستان و بلوچستان و به شهادت رسیدن جمعی از نیروهای سپاه پاسداران که بیشتر آنها از استان اصفهان بودند از دیگر اتفاقات ناگوار سال 97 بود که موجبات ناراحتی مردم و مقامات کشورمان به خصوص نیروهای مسلح را فراهم کرد.

برگزاری رزمایش ولایت 97 در اسفندماه از رخدادهای مهمی نظامی ایران در سال گذشته بود که در این رزمایش از بسیاری از تجهیزات نظامی و دفاعی ایران رونمایی شد.

دریافت نشان ذوالفقار سردار سلیمانی از فرمانده معظم کل قوا از مهم‎ترین رخدادهای حوزه دفاعی کشورمان در روزهای پایانی سال 97 بود که بازتاب بسیاری را در عرصه جهانی و منطقه‎ای در پی داشت.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها