نوروز را کجا برویم؟

استان مرکزی، مقصد دوستداران طبیعت

در گزارش زیر تعدادی از جاذبه‌های طبیعی مرکزی مانند یخچال و غار در این استان را به شما معرفی می‌کنیم.

استان مرکزی، مقصد دوستداران طبیعت

درباره غار چال نخجیر

این غار که در سال 1368 به صورت اتفاقی و در اثر انفجار برای جستجوی آب توسط سازمان آب دلیجان کشف شد جزء بهترین و زیباترین غارهای جهان به حساب میاد و قدمتی حدود 70 میلیون سال داره جزء غارهای آهکی و زنده دنیا محسوب می شود. غار چال نخجیر به قدری جالبه که اگه هیچ گونه جاذبه گردشگری در استان مرکزی وجود نداشت، این غار قابلیت این رو داشت که به تنهایی سالیانه حداقل یک میلیون جهانگرد خارجی رو به کشور جذب کند.

غار کیخسرو

غار کیخسرو در 35 کیلومتری جنوب غربی اراک و در سمت غربی رودخانه شراء و در کوه شازند واقع شده است. این غار بر خلاف غارهای دیگه که در دل کوهن در قله و در ارتفاع 2900 متری قرار دارد. این غار که به شاه کیخسرو معروف است. سمت غربی رودخانه قره چای و نزدیک روستای خسبیجان، در قله کوه مرتفع شاه زنده از رشته کوه راسوند واقع شده است. ارتفاع این غار از سطح دریا حدود 2890 متر است. درون غار دارای یک دهلیز باریک به طول 18 متر، عرض متوسط 6 متر و ارتفاع 3 متر است.
غار کیخسرو جایگاه ویژه‌ای در اسطوره‌ای ایران باستان داشته است و در نزد زرتشتیان جهان به عنوان یکی از مکان‌های مقدس بشمار می رود. هر ساله تعداد زیادی از علاقمندان بویژه زرتشتیان ساکن ایران و همچنین کشور هندوستان جهت زیارت وادی نذر به این مکان میان است. بر روی دیواره‌های غار اسامی پهلوانان ایرانی از جمله پولاد تیرانداز و سیاوش شهریار حک شده است. ایرانیان باستان و پیروان آیین زرتشت معتقدند رابطه ای معنوی بین چشمه بلاغ حک و غار کیخسرو در استان مرکزی وجود دارد و حتی عده ای از آنان اعتقاد دارن که آتشکده آذرگشسب (بزرگترین آتشکده زرتشتیان جهان) در این استان بوده است.


سراب و چشمه بلاغ حک

در شمال غربی شازند در دامنه جنوبی رشته کوه راسوند و کوه بلاغ چشمه پرآبی از دل کوه بیرون می جهد. این سراب علاوه بر ایجاد چشم انداز بسیار زیبا و چشم نواز، آب مورد نیاز روستاهایی حک بالا، حک پایین و تخت محل را تامین می کند. مردم منطقه معتقدند کیخسرو قبل از آنکه در غار معروف کیخسرو ازنظرها پنهان شود در این چشمه غسل کرده است.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها