مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در پاسخ به خبر فوری:

هیچ گونه قاچاق از بنادر استان انجام نمی شود/ به زودی خواهر خواندگی ایران و عمان در بنادر اعلام می‌شود

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در جمع خبرنگاران به ارایه گزارش عملکرد این سازمان در سال ۹۷ پرداخت.

هیچ گونه قاچاق از بنادر استان انجام نمی شود/ به زودی خواهر خواندگی ایران و عمان در بنادر اعلام می‌شود

بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در جمع خبرنگاران به ارایه گزارش عملکرد این سازمان در سال ۹۷ پرداخت و گفت: در سال جاری هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در بندر چابهار جذب شده که ۱۷ مورد قرارداد شرکت‌های ایرانی و ۲ مورد قرارداد از کشورهای استرالیا و سوئد به زودی منعقد می‌شود.

وی افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: چابهار بهترین مسیر برای ترانزیت کالاهای هندی به مقصد افغانستان است و تاکنون طی تفاهم‌نامه‌ای که ۳ جلسه آن در افغانستان، یک جلسه در هند و یک جلسه در تهران برگزار شده، تفاهم‌نامه سه‌جانبه برای ترانزیت کالاهای هندی از طریق چابهار به مقصد افغانستان منعقد شده است که البته این تفاهم نامه میتواند با کشورهای دیگر هم برقرار شود..

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: امسال ۹ فروند کشتی بزرگ کالای ترانزیتی از هندوستان به مقصد افغانستان و از طریق بندر چابهار تخلیه و بارگیری شده است .

به گفته وی ۸۳ درصد تجارت کالاهای نفتی، ۳۹ درصدو کالاهای غیرنفتی، ۵۰ درصد تجارت کانتینری و عملیات تخلیه و ۵۷ درصد بارگیری درسال جاری ارتقاء داشته است.
به گفته آقایی بندر چابهار امروز رتبه چهارم بندر کانتینری کشور را دارد و رشد واردات کالاهای اساسی به این بندر ۵۰ درصد بوده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان همچنین از ایجاد خط کشتیرانی بین بندر چابهار و بنادر بمبئی، موندرا و کاندلا در هند به وسیله سه خط کشتیرانی خبر داد و گفت: هر دو هفته یک سفر منظم دریایی بین ایران و هند انجام می‌شود. همچنین تاکنون ۴۰ مورد عملیات نجات ماهیگیران از طریق بندر چابهار انجام شده است.

وی همچنین از انعقاد یک قرارداد اپراتوری در بندر چابهار با طرف هندی خبر داد و گفت: این قرارداد برای عملیات تخلیه و بارگیری با روش سرمایه‌گذاری bot یعنی ساخت، بهره‌برداری و واگذاری طبق قرارداد ۱۰ ساله بسته شده که سرمایه‌گذار هندی ۸۵ میلیون دلار در این بندر سرمایه‌گذاری می‌کند و طی ۱۰ سال به صورت ۵۰-۵۰ درآمدهای این بندر را به خود اختصاص می‌دهد و پس از آن تجهیزات به‌کارگرفته شده را به ایران واگذار می‌کند.

وی ادامه داد: ۱۶.۵ میلیون تن کالای هندی‌ها که به مقصد افغانستان و کشورهای مشترک‌المنافع بارگیری می شود را می‌خواهیم از طریق بندر چابهار جذب شود که در این راستا امسال ۹ فروند کشتی بزرگ هندی حامل کالای ترانزیتی به مقصد افغانستان در چابهار تخلیه و بارگیری شد و به این وسیله ۴۷۳۰ کانتینر کالا از طریق خاک ایران به افغانستان ترانزیت شد.

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان برای جابجایی این کالاها فقط ۵ میلیارد تومان گردش مالی رستوران‌های استان سیستان و بلوچستان افزایش پیدا کرد و به ازای هر کانتینر ۵۵۰ دلار عایدی دریایی و ۸۰۰ دلار عوارض مرزی و در مجموع برای هر کانتینر ۱۸۶۰ دلار عایدی برای کشور ایجاد شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در مورد این‌که چرا چابهار از تحریم‌ها آمریکا معاف شده است، گفت: به خاطر این‌که هند و افغانستان کشورهای متحد آمریکا هستند، برای تأمین کالاهای موردنیاز افغانستان از طریق هند به ناچار بندر چابهار از تحریم‌های ظالمانه آمریکا معاف شده و این فرصت بسیار خوبی برای رونق گرفتن ترانزیت و تجارت از طریق چابهار است.

وی تأکید کرد: کالاهایی که به مقصد افغانستان از طریق هند بارگیری می‌شود به ناچار در چابهار تخلیه و بارگیری می‌شود که این باعث رونق بندر می‌شود و امروز چابهار آماده است هر نوع کشتی با هر اندازه‌ای را پذیرش کند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در پاسخ به سوال خبرنگار خبر فوری در مورد قاچاق سوخت، مواد و کالا در چابهار گفت: کامیون‌هایی که با مجوز گمرک تردد می‌کنند، به هیچ وجه امکان قاچاق کالا ندارند و در سواحل و بندر چابهار قاچاق کالا اتفاق نمی‌افتد.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار خبر فوری با بیان این‌که ایران بهترین روابط را با کشور عمان دارد، گفت: به زودی بحث خواهرخواندگی بین دو بندر چابهار و مسقط انجام می‌شود، همچنین بحث توریست‌درمانی به خاطر این‌که عمانی‌ها نیاز به خدمات درمانی تخصصی در ایران دارند نیز پیگیری می‌شود.

آقایی با بیان این‌که ۳ میلیارد تن مواد معدنی در پس‌کرانه چابهار وجود دارد، اضافه کرد: همچنین ۲ میلیارد تن مواد معدنی خالص در افغانستان نیز وجود دارد که بهترین مسیر برای تجارت این مواد از طریق بندر چابهار است و ما می‌توانیم در سال ۲۵ میلیون تن صادرات مواد معدنی ایران و افغانستان را به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کشورهای دنیا انجام دهیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ همه باید سفیر رونق چابهار باشیم و همان‌گونه که شعار متولیان جبلعلی دبی این بود که گدایی کالا و بار انجام می‌دهیم، ما هم باید برای رونق چابهار خود را کوچک کنیم و کالا و بار به این بندر جذب کنیم.

به گفته وی اگر بندر چابهار رونق بگیرد فقر و محرومیت‌زدایی از استان سیستان می‌رود و در حال حاضر با زیرساخت‌های کنونی تا ۵ میلیون تن کالا می‌توانیم از مسیر چابهار به کشور منتقل کنیم و تا دو سال آینده خطوط آزادراه و مسیر ریلی به چابهار می‌رسد.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها