هزینه هر ویلچر معادل حقوق دو ماه یک کارگر است

تحریم‌های امریکا علیه ایران و افزایش نرخ ارز مشکلات زیادی برای معلولان ایجاد کرده است به نحوی که زندگی برخی از آنها به‌دلیل افزایش قیمت وسایل و تجهیزات مورد نیاز، بویژه تهیه ویلچر با دشواری‌هایی مواجه شده است.

هزینه هر ویلچر معادل حقوق دو ماه یک کارگر است

ضروری است مسئولان بهزیستی برای حل این مشکلات اقدامات اساسی انجام دهند چراکه خیلی از معلولان در صورت نداشتن این وسیله زندگی روزمره‌شان از روال عادی خارج می‌شود.
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، حسین نحوی‌نژاد، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور می‌گوید: درباره پشت نوبتی‌های دریافت ویلچر این نگرانی وجود ندارد که این افراد مدت طولانی در صف انتظار باشند، معلولی در کشور وجود ندارد که برای دریافت ویلچر یک سال در نوبت بوده باشد و تعداد 17 هزار پشت نوبتی دریافت ویلچر هم مقطعی است.

نحوی‌نژاد می‌افزاید: احتمال دارد روند بررسی در کمیسیون و خرید ویلچر چندماه طول بکشد، اما چشم انتظاری در صف دریافت ویلچر یک سال زمان نمی‌برد مگر اینکه استانی برای خرید با مشکل مواجه شده باشد یا اینکه کوتاهی از جانب یکی از مدیران استان رخ داده باشد. معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ادامه می‌دهد: بسیاری از خریدهای لوازم و تجهیزات ما در اسفندماه رخ می‌دهد که در فروردین سال جدید هم توزیع می‌شود.

وی درباره مدت زمانی که یک معلول در نوبت دریافت ویلچر قرار می‌گیرد، اظهار می‌کند: افراد دارای معلولیت بویژه معلولان جسمی حرکتی شدید زیر شش ماه ویلچر خود را دریافت می‌کنند و اگر این پروسه طولانی‌تر شود باید دلیل آن مورد بررسی قرار بگیرد.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور درباره بودجه 98 سازمان بهزیستی می‌گوید: درباره بودجه سال 98 ناراضی نیستیم چراکه نسبت به سایر ارگان‌ها، برنامه‌های وضعیت توانبخشی خیلی بهتر است؛ تمام دستگاه‌ها اگر بودجه‌شان 10 تا 15 درصد رشد می‌کند ولی بودجه بهزیستی سال آینده بین 50 تا 60 درصد افزایش پیدا می‌کند. وی ادامه می‌دهد: درست که این بودجه رضایتبخش و ایده‌آل نیست و نمی‌توان ادعا کرد که شرایط ما مشابه اروپا می‌شود، اما در مقایسه با سایر دستگاه‌ها وضعیت توانبخشی خیلی بهتر است. نحوی‌نژاد درباره وضعیت برای جامعه هدف در سال 98 می‌افزاید: سال جدید سال خوب نسبی برای جامعه هدف ارزیابی می‌شود، البته باید گفت اگر رضایت سنجی انجام شود ممکن است 60 درصد از شرایط موجود راضی نباشند به طور مثال افزایش مستمری معلولان از 160 هزار تومان به 300هزار تومان برای جامعه هدف رضایتبخش نیست، اما برای ما جهش محسوب می‌شود، این بودجه با توجه به شرایط تحریم، کشور و سایر دستگاه‌ها بودجه خوبی به شمار می‌آید. وی درخصوص ویلچرهای تولید داخل می‌گوید: اگر خود من معلول باشم دوست دارم ویلچر خارجی سوار شوم، اما با توجه به اقتصاد مقاومتی باید تلاش کنیم روی پای خودمان بایستیم، اگر بخواهیم بر محصولات خارجی تکیه کنیم هیچ تولیدی در داخل صورت نمی‌گیرد بنابراین باید به سمتی حرکت کنیم که وضعیت ویلچرهای تولید داخل را بهتر کنیم و در صورت حمایت دولت و وزارت صنایع تولید داخل جوابگوی نیاز جامعه هدف هست.

قیمت هر ویلچر چهار برابر شده است

علی همت محمودنژاد، مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق معلولان می‌گوید: متأسفانه وضعیت اقتصادی جامعه در شرایط کنونی با توجه به تحریم‌ها و شرایطی که برای معلولان به وجود آمده به‌گونه ای‌است که امروزه حداقل هزینه لازم برای خرید یک ویلچر عادی دو ماه حقوق یک کارگر است.

وی می‌افزاید: ویلچری با هزینه کمتر از این که معلول بتواند از شرایط لازم برخوردار باشد وجود ندارد، بنابراین حداقل هزینه برای خرید ویلچر معمولی دو میلیون و 400 هزار تومان است. محمودنژاد اظهار می‌کند: این در حالی است که در یک سال گذشته حداقل هزینه لازم برای خرید یک ویلچر معادل نصف حقوق ماهانه یک کارگر بوده که می‌توان گفت قیمت هر ویلچر چهار برابر شده است. مدیر عامل انجمن حمایت از حقوق معلولان ادامه می‌دهد: متأسفانه کاهش مواد سلولزی و افزایش قیمت وسایل بهداشتی از قبیل سوند و سایر مواد مورد نیاز افراد دارای ضایعه نخاعی سلامت آنان را بشدت به مخاطره انداخته است. وی می‌گوید: در دیدار با گزارشگر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در هفته گذشته در دفتر وزارت رفاه از ایشان خواسته شد تا وضعیت اسفبار وسایل توانبخشی معلولان را که در اثر تحریم‌های دولت امریکا علیه ایران ایجاد شده است گزارش کند. محمودنژاد می‌افزاید: به گزارشگر گفتم که براساس کنوانسیون‌های جهانی و حقوق معلولان سازمان ملل وظیفه دارد رسیدن وسایل توانبخشی و بهداشتی مورد نیاز معلولان را با قیمت عادلانه به ایران تضمین کند. وی درباره حل مشکل 17 هزار پشت نوبتی دریافت ویلچر بیان می‌کند: به نظر من راه حل پشت نوبتی‌ها به دست مجلس است که برای سازمان بهزیستی بودجه متمم بزند چراکه به هیچ عنوان بودجه سال 98 بهزیستی پاسخگوی نیاز معلولان نخواهد بود. مهین رئیس دانا، رئیس گروه تجهیزات توانبخشی و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور نیز روز دوشنبه با اشاره به 17هزار معلول پشت نوبت دریافت ویلچر گفته بود افزایش دو تا سه برابری قیمت کالاها و افزایش نیافتن اعتبارات به همان نسبت را می‌توان علت تعداد زیاد پشت نوبتی‌ها دانست.

منبع: اقتصاد آنلاین

1696

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها