عامل حمله به دو مسجد نیوزیلند تفهیم اتهام شد/نخست‌وزیر: قانون مالکیت اسلحه باید تغییر کند

عامل حمله مرگبار به دو مسجد در نیوزیلند صبح امروز (شنبه) در برابر دادگاه حاضر و در خصوص اتهام قتل تفهیم اتهام شد.

عامل حمله به دو مسجد نیوزیلند تفهیم اتهام شد/نخست‌وزیر: قانون مالکیت اسلحه باید تغییر کند

این در حالی است که در پی کشته شدن حدود ۵۰ نمازگزار و زخمی شدن بیش از ۴۰ تن دیگر در دو مسجد کرایست‌چرچ نخست وزیر نیوزیلند اعلام کرد، مقامات در قانون مالکیت حمل سلاح بازنگری خواهند کرد. وی تاکید کرد، تحقیقاتی روی فعالیت‌های راست‌گرایی افراطی آغاز شده است.

به گزارش سایت شبکه الجزیره، دادگاه کرایست‌چرچ در جریان محاکمه برنتون تارانت به دلیل حساسیت‌های امنیتی این پرونده به روی عموم مردم بسته شد.

برنتون تارانت، مرد ۲۸ ساله استرالیایی به عنوان مظنون اصلی حمله به دو مسجد در شهر کرایست‌چرچ برای نخستین بار به دادگاه برده و در حضور قاضی تفهیم اتهام شد.

این مربی سابق بدن‌سازی و فعال راست‌گرا به صورت دست بسته و با لباس سفید که زندانیان می‌پوشند، در برابر دادگاه حاضر شد. او هیچ درخواستی برای آزادی به قید ضمانت نداشت. برنتون تارانت قرار است برای بار دوم روز پنجم آوریل (۲۰ روز دیگر) به دادگاه برده شود. او تا آن زمان در زندان خواهد بود. او تا آن زمان در بازداشت خواهد بود.

مایک بوش،‌ رئیس پلیس نیوزیلند می‌گوید، این مرد که در حال حاضر با اتهام قتل روبه‌رو است با اتهامات دیگر نیز روبه‌رو خواهد شد.

وی افزود: این اتهامات در سریع‌ترین زمان ممکن اعلام خواهند شد.

دو نفر دیگر هم به همراه برنتون تارانت بازداشت شده‌اند که هویت آنها هنوز معلوم نشده اما پلیس می‌گوید هیچ کدام از آنها سابقه کیفری و قضایی نداشته‌اند.

بوش تاکید کرد: تحقیقات ما هنوز در مراحل اولیه است و ما برای شناسایی همدستان دیگر این قتل‌عام به طور دقیق تحقیق خواهیم کرد. هیچ خطری در منطقه وجود ندارد البته شهروندان باید هوشیارتر باشند.

وی افزود: دو تن از زخمی‌های این حمله حال‌شان وخیم است که یکی از آنها کودک چهار ساله است.

براساس اعلام پلیس، تعدادی کودک نیز در میان قربانیان و زخمی‌های این حمله وجود دارند.

در جریان این حمله که ظهر روز جمعه روی داد ۴۹ نمازگزار کشته و دهها نفر دیگر زخمی شدند.

حمله دقیقا کمی بعد از نماز ظهر جمعه آغاز شد و آن طور که مهاجم اظهار کرده دو سالی به دنبال برنامه‌ریزی برای چنین حمله‌ای بوده هر چند تنها ظرف چند ماه گذشته این دو مسجد در شهر کرایست‌چرچ را به عنوان هدف خود انتخاب کرده است.

جسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند گفته بود که مهاجم پنج سلاح داشته و به طور قانونی مجوز حمل اسلحه داشته است.

خانم آردرن وعده داد که قوانین مالکیت اسلحه در کشورش را اصلاح کند.

تدابیر دولتی

از سوی دیگر، جسیندا آردرن امروز جزئیات جدیدی از اهداف مظنون اصلی تیراندازی به نمازگزاران دو مسجد در روز جمعه فاش کرد.

او گفت، فرد جانی اگر پلیس او را بازداشت نمی‌کرد قصد داشته به حملاتش ادامه دهد.

نخست وزیر نیوزیلند به خبرنگاران گفت: او دو قبضه سلاح دیگر در خودرواش داشت و قصد داشته به حملاتش ادامه دهد.

وی اظهار کرد، قوانین مالکیت اسلحه پس از این حمله تروریستی باید تغییر کنند.

این مقام خاطرنشان کرد: عامل حمله به دو مسجد کرایست‌چرچ برای مقامات شناخته شده نبود و هیچ اطلاعات قبلی درباره این حمله در دست نبود.

نخست وزیر همچنین تاکید کرد، پلیس همچنان در حالت آماده باش قرار دارد و از ساکنان خواسته شده در منازلشان بمانند.

وی افزود: نیوزیلند به ارتباطات خود با دیگر کشورها برای دستیابی به هرگونه اطلاعی درباره شرایط حمله ادامه خواهد داد.

نخست وزیر تاکید کرد: عامل حمله کرایست‌چرچ به چند کشور دیگر سفر کرده بود و برای مدتی طولانی در این کشور اقامت نداشته است.

آردرن تصریح کرد: مرد استرالیایی به صورت پراکنده و در دفعات مختلف به نیوزیلند سفر کرده بود و دروه‌های مختلفی در این کشور اقامت داشته و نمی‌توان گفت او مدتی طولانی در کشور نیوزیلند اقامت داشته است.

عامل حمله به دو مسجد نیوزیلند تفهیم اتهام شد/نخست‌وزیر: قانون مالکیت اسلحه باید تغییر کند

وی اما در عین حال گفت: او در لیست افراد تحت کنترل در کشور نیوزیلند یا در استرالیا نبوده است.

او خاطرنشان کرد: در بین قربانیان این حادثه تروریستی شهروندانی از پاکستان،‌ عربستان،‌ ترکیه، اندونزی و مالزی نیز بوده‌اند.

یک مسؤول برجسته ترکیه نیز در این باره اعلام کرد، عامل حمله به دو مسجد نیوزیلند سفرهایی به ترکیه داشته و پلیس تحقیقاتی را درباره فعالیت‌ها و تماس‌های او آغاز کرده است.

وی که خواست نامش فاش نشود،‌ تصریح کرد: این استرالیایی تندرو بارها به ترکیه سفر و مدتی طولانی در کشور ما اقامت داشته است.

البته این مقام اشاره‌ای به مدت و تاریخ این سفرها نکرد.

او افزود: این مظنون توانسته بود از ترکیه به کشورهای اروپایی،‌ آسیایی و آفریقایی برود و ما درباره تحرکات مشکوک و تماس‌های او در داخل کشور تحقیق خواهایم کرد.

این درحالی است که امروز مراسم دفن قربانیان این کشتار مرگبار آغاز شد.

پلیس به طور گسترده در اطراف بیمارستانی که خانواده‌های قربانیان تجمع کرده‌اند،‌ مستقر شد. برگزاری مراسم خاکسپاری برخی قربانیان که اکثرا در خارج متولد شده‌اند،‌ انجام شد.

نیوزیلند عموما یک کشور پذیرای مهاجران و آوارگان است و سال گذشته میلادی نخست وزیر این کشور اعلام کرده بود، کشورش میزان پذیرش آوارگان را از ۱۰۰۰ مورد به ۱۵۰۰ مورد از ابتدای سال ۲۰۲۰ افزایش خواهد داد.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها