رستاخیز فرزندان هیتلر؛ درباره عامل حمله تروریستی نیوزیلند بیشتر بدانید/ تروریستی که الهام‌بخش جوان استرالیایی بود کیست؟

عامل تروریستی نیوزیلند از آندرس برویک نروژی که در سال 2011 میلادی 77 نفر را در اسلو قتل عام کرد الهام گرفته است. او همچنین علاقه شدیدی به دونالد ترامپ دارد.

رستاخیز فرزندان هیتلر؛ درباره عامل حمله تروریستی نیوزیلند بیشتر بدانید/ تروریستی که الهام‌بخش جوان استرالیایی بود کیست؟

حسین نیازبخش : در جریان تیراندازی روز گذشته‌ به دو مسجد در نیوزیلند نزدیک 50 تن از شرکت کنندگان در نماز جمعه کشته و ده‌ها تن دیگر نیز زخمی شدند.

یکی از این تیراندازی‌ها در مسجد النور در مرکز کرایستچرچ (نزدیک ساعت 2 ظهر) به وقت محلی رخ داد و دومین تیراندازی هم در مسجد لینوود به وقوع پیوست.

بعد از حادثه تروریستی پلیس به دنبال عامل این حمله تروریستی گشت. مایک بوش، کمیسیونر پلیس ساعتی بعد از حمله، از بازداشت چهار مظنون خبر داد.

یکی از این مظنون‌ها فردی استرالیایی به نام "برنتون تارانت" بود که بسیاری از رسانه ها از همان ابتدا به دنبال کشف حقیقت درباره او و انگیزه اش افتادند.

یک جوان نژادپرست فقیر عامل حادثه تروریستی نیوزیلند بود

طبق گزارش وال استریت ژورنال، برنتون در فیسبوکش منیفستی چند ده صفحه ای نوشته است که حقایق بسیاری را در مورد او روشن می‌کند. برنتون تارانت جوانی 28 ساله و استرالیایی است که سابقه کیفری جدی هم نداشته و توسط نیروهای امنیتی خطرناک شناخته نشده است. او از یک خانواده فقیر بوده و درآمد پایینی هم داشته است. او متولد شهر گرفتون استرالیا بوده است و مدتی را هم به عنوان مربی باشگاه بدنسازی فعالیت می کرده است.

برنتون از طرفدار سرسخت احزاب دست راستی و تندرو افراطی بوده و از تروریستهای فاشیست هم حمایت می کرده است. به طور مثال، از حامیان حمله تروریستی کلیسای چارلستون(که در زمان اوباما رخ داد) بوده است که توسط یک نژادپرست نامتعادل یعنی دیلان روف که اکنون در زندان است، رخ داد.

منیفست او در توییتر و فیسبوک نشان می‌دهد از آندرس برویک نروژی که در سال 2011 میلادی 77 نفر را در اسلو قتل عام کرد الهام گرفته و در ضمن علاقه شدیدی به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دارد. تارانت تاکید کرده است که از حامیان دونالد ترامپ به عنوان "نماد بازیابی هویت سفیدپوستان" است.

وی که عقایدی نژادپرستانه و اسلام‌ستیزانه دارد در اعلامیه خود تاکید کرده از مسلمانان و کسانی که به دین اسلام گرویده‌اند بیزار است.

به گفته تارانت وی این حمله را از دو سال قبل طراحی کرده بود و تصمیم به حمله به مسجد نور را سه ماه قبل گرفت.

اما کسانی که الهام بخش این تروریست بوده اند کیستند؟ ترامپ را که همه می‌شناسند اما آندرس برویک کیست؟

الگوی عامل تروریستی نیوزیلند کیست؟

فیوتلف هانسن(با نام مستعار آندرس برینگ بریویک (عامل حملات نروژ در سال 2011 است. بریویک در 22 ژوئیه2011 ابتدا یک خودروی بمب‌گذاری شده در نزدیکی ادارات اسلو منفجر کرد که منجر به کشته شدن 7 نفر شد و سپس به جزیرهٔ اوتایا محل برگزاری اردوی هواداران حزب کارگر نروژ رفت و در یک تیراندازی گسترده 69 تن از شرکت‌کنندگان را اکثراً نوجوان بودند به قتل رساند.

بریویک عقاید خود را که شامل ضد جامعهٔ چند فرهنگی، ضد مسلمانان و گرایش به راست افراطی بود را در یک بیانیهٔ 1516 صفحه‌ای تحت نام مستعار اندرو برویک در روز انجام حمله منتشر کرد. مجموعاً در جریان این دو حمله 77 نفر جان خود را از دست دادند.

برویک پس از دستگیری به پلیس گفته بود که قصد داشته باراک اوباما را در زمانی که در حال دریافت جایزه صلح نوبل بوده ترور کند. بریویک به پلیس نروژ گفته بود قصد داشته خودرویی پر از مواد منفجره را به سمت تالار شهر اسلو ببرد و در هنگام دریافت جایزه صلح نوبل از سوی اوباما آن را منفجر کند.

وی که از مخالفان سرسخت اسلام بود، گفته بود که اگر موفق به انجام این کار نمادین می‌شد، می‌توانست به بهترین نحو پیام مبارزه با اسلام را منتقل کند. بریویک پیش از این به پلیس گفته بود که هدف وی از حمله تروریستی به شهر اسلو مبارزه با اسلام و ممانعت از نفوذ و رشد آن بوده است.

ترامپ؛ الهام بخش اصلی تروریستهای نژادپرست

همانطور که عامل حمله تروریستی نیوزیلند اعتراف کرده است، او از علاقه مندان به ترامپ و سیاستش است. اما نباید فراموش کرد که تارانت تنها یکی از قربانیان اندیشه های تند ونژادپرستانه‌ی آمریکا است. بعد از قدرت گرفتن او جنبش ها و حملات تروریستی نژادپرستانه در داخل و خارج آمریکا افزایش یافته است.

از جمله وعده‌های نژادپرستانه دونالد ترامپ در زمان تبلیغات ریاست‌جمهوری آمریکا کاهش مهاجرت به آمریکا و اخراج مهاجرهای غیرقانونی از این کشور و اعمال قوانین سخت‌‌گیرانه از ورود شهروندان دیگر کشورها به آمریکا بود، ترامپ حتی وعده داد برای جلوگیری از شهروندان مکزیکی به آمریکا مرز بین آمریکا و مکزیک را دیوارکشی می‌کند؛ استدلال اصلی او برای سیاست‎های مهاجرستیزی حافظت از امنیت آمریکایی‌ها و اولویت‌دادن به منافع آمریکایی‌ است.

بر همین مبنا، بسیاری از تحلیل‌گران اعتقاد دارند که قدرت گیری دونالد ترامپ در آمریکا به معنی طرح مجدد گفتمان نژادپرستی در آمریکا است چرا که با پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گروه‌های نژادپرست و سفیدبرترپندار و راست‌های افراطی در شهرهای آمریکا به شدت فعال شده‌اند و آزادانه اقلیت‌های قومی، نژادی، و مذهبی را هدف آزار و اذیت خود قرار می‌دهند.

اروپا در دستان فرزندان هیتلر؟

خطر نفوذ تروریسم و نژادپرستی فقط در آمریکا وجود ندارد. طبق گزارش و تحلیل بی بی سی، بسیاری از احزاب ملی گرا و راست افراطی توانسته اند در انتخابات اخیر پارلمانی کشورشان در سال 2017 به پیروزی برسند. در این میان، سهم احزاب راست افراطی کشورهای مرکزی اروپا بیش از سایر مناطق و کشورها است. در جدول زیر، به برخی از مهم ترین کشورهای اروپایی و سهم احزاب راست افراطی در آنها اشاره می‌کنیم:

کشور

درصد کرسی های پارلمانی

سوییس

29 درصد

اتریش

26 درصد

دانمارک

21 درصد

مجارستان

19 درصد

سوئد

17.6 درصد

ایتالیا

17.4 درصد

فرانسه و هلند

13 درصد

آلمان

12.6 درصد

جمهوری چک

11 درصد

جدول بالا نشان می‌دهد که گروهها و احزاب راست افراطی تا چه حد در اروپا قدرت گرفته اند. نباید فراموش کرد که افزایش قدرت گیری احزاب نژادپرست و راست گرای افراطی در اروپا منجر به تقویت اسلام ستیزان و گروههای تند نژادپرست و حملات آنها می‌شود.

در سال 2018 انتخابات دیگری در پیش است و آمار نشان می‌دهد که راستهای افراطی در این انتخابات هم شانس کسب پیروزی دارند. در صورت قدرت گیری بیشتر این احزاب باید شاهد ظهور بیشتر فرزندان هیتلر مانند رنتون تارانت، آندرس بریویک و دیلان روف باشیم.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها