خطرات و عوارض دریافت روغن ماهی از طریق قرص

دریافت اسیدهای چرب امگا 3 برای بدن ما ضروری هستند و اغلب افراد برای تامین این چربی از قرص روغن ماهی استفاده می کنند اما اطلاعاتی از عوارض آن ندارند.

خطرات و عوارض دریافت روغن ماهی از طریق قرص

حقایقی درباره مکمل ها و قرص روغن ماهی

اسیدهای چرب امگا 3 شامل چربی های سالمی هستند که برای سلامت ضروری اند، و از آنجایی که بدن ما آن ها را نمیسازد باید از منابع دیگر دریافت کنیم. هر شخصی از پزشکان و متخصصان رژیم غذایی، متخصصان اعصاب و پزشکان با این حقیقت موافق هستند.


همه آن ها میدانند که بهترین راه برای دریافت امگا 3خوردن ماهی چرب مثل قزل آلا و تن است اما خوردن ماهی به طور مرتب آسان نیست، به همین دلیل است که مکمل های روغن ماهی تبدیل به یک جایگزین محبوبی برای افرادی شده که می خواهند مطمئن شوند که به اندازه کافی از این چربی های مهم دریافت می کنند.

این که آیا آن ها یک جایگزین کافی هستند یا خیر، سوال برانگیز است.این چیزی است که شما باید در مورد این مکمل بدانید، و اینکه چطور می توانید امگا 3 را بدون قرص دریافت کنید. اول از همه در بخش سلامت نمناک بیایید ببینیم که چرا مردم در وهله اول از قرص های روغن ماهی استفاده می کنند.

دریافت امگا 3 از ماهی یا قرص روغن ماهی؟
اسیدهای چرب امگا 3 اسیدهای چرب ضروری هستند، که برای سلامتی نیاز داریم. آن ها به طور خاص برای قلب مفید هستند، کلسترول LDL را کاهش می دهند و همچنین در عملکرد مغز و رشد سلول نقش مهمی دارند.

طبیعی است که بعضی افراد برای امگا 3 به دنبال مکمل های روغن ماهی خواهند رفت اما تحقیقات انجام شده به روشنی نشان می دهند که شما از ماهی هم می توانید سود ببرید.

مطالعات اخیر که 18 آزمایش تصادفی بالینی را درباره مصرف روغن ماهی بررسی کرده، دو مورد از آنها مزایای سلامتی مثبتش را نشان داده، به ویژه مربوط به بیماری های قلبی - عروقی، عصب شناختی، چشم پزشکی و التهابی.

16 مطالعه باقیمانده هیچ فایده یا اثبات اثربخشی را نشان ندادند. علاوه بر این، مطالعات نشان دادند اکثر افرادی که از مکمل های روغن ماهی استفاده می کنند، بدون آموزش صریح از پزشک خود این کار را انجام می دهند.

قرص روغن ماهی مضر است یا مفید؟

اساساً، بیشتر مردم از مکمل های روغن ماهی استفاده می کنند، زیرا بر این باورند که آن ها مفید هستند. به نظر می رسد که روغن ماهی مزایایی دارد، اما مقدار مورد نیاز احتمالاً بیشتر از چیزی است که ما فکر می کنیم.

بیمارانی که روزانه 4 گرم از اسیدهای چرب امگا 3 را از روغن ماهی می گیرند، پس از حمله قلبی بهتر از کسانی هستند که از دارونما استفاده کردند. یافته ها نشان دادند که اسیدهای چرب امگا 3 یک درمان موثر و خوب در بهبود قلب هستند و ممکن است در کاهش رخداد نارسایی قلبی یا مرگ مفید باشند.

همه ما می خواهیم سلامت باشیم و ریسک حمله قلبی، سکته و مرگ را کاهش دهیم، اما 4 گرم اسید امگا 3 از طریق قرص های روغن ماهی، تحملش برای ما دشوار است. یک مکمل معمولی، بین 400 تا 1200 میلی گرم روغن ماهی دارد.

از این مقدار، یک سوم تا نیم (تقریبا 400 تا 600 میلی گرم در هر قرص) ممکن است برای شما چربی های امگا 3 (ایکوساپنتینوئیک اسید (EPA) و دوکوساهکسانوئیک اسید (DHA )) داشته باشد که در مورد آن می شنویم.

قرص روغن ماهی چه عوارضی دارد؟

به منظور به دست آوردن 4 گرم اسیدهای چرب امگا 3 از روغن ماهی، باید هر روز دست کم 8 قرص مصرف کنید، که این مقدار بسیار زیاد است. این سطح از مصرف روغن ماهی ممکن است منجر به برخی عوارض جانبی ناخواسته و ناراحت کننده ای از جمله آروغ، بوی بد، سوزش معده، تهوع، مدفوع شل، و خون دماغ شود، که این رژیم را بسیار دشوار می سازد.

در حقیقت اغلب بیماران، روزانه 2000 میلی گرم (2 گرم) مصرف می کنند. اما این میزان تعداد قرص های روغن ماهی را بیشتر می کند. یک نگرانی بالقوه دیگری برای روغن ماهی این است که اگر آن را مصرف کنیم، به چه چیز دیگری نیاز داریم.

باقیمانده های پلاستیکی زیادی در اقیانوس ها شناور هستند و ماهی ها و دیگر موجودات دریایی برخی از ذرات بسیار ریز پلاستیکی را می خورند. مواد شیمیایی سمی که مربوط به پلاستیک هستند مانند PCBs، BPA، DDT در این ماهی ها می مانند و در چربی هایشان ذخیره می شوند و ممکن است در نهایت به بدن مان برسند.

ماهی بخورید، بیخیال قرص های هایش شوید

دانشمندان دریافته اند که اسیدهای چرب موجود در این قرص ها عامل اصلی بروز عوارض جانبی مشهودی مانند خون ریزی بینی و اسهال محسوب می شوند ؛ بیشتر شواهد برای فواید امگا 3 ناشی از مطالعات مصرف ماهی هستند، مانند رژیم غذایی مدیترانه ای که مقادیر نسبتاً بالایی از مصرف ماهی های پرچرب به طور منظم را دارند.

شواهد حاصل از مطالعات مکمل هایش قطعاً مخلوط شده است و هنگامی که بحث به روغن ماهی می رسد، میزان مصرف آن زیاد موثر نخواهد بود. شما می توانید امگا 3 را از گیاهان هم بگیرید. ما به چربی های امگا 3 برای سلامت نیاز داریم و تنها می توانیم آن ها را از غذا یا مکمل ها دریافت کنیم، اما اگر ماهی بخورید،داستان فرق دارد.

آلفا لینولئیک اسید، یک اسید چرب است که از گیاهان تامین می شود و بدنمان می تواند این را به شکل های دیگری به امگا 3، مرجع پشتیبانی و حفاظت خود تبدیل کند. با این حال، برخی شواهد نشان می دهند که این کار به طور موثر انجام نمی شود. کافی است که از چیزهایی مانند گردو، روغن زیتون و بذر کتان به میزان کافی بهره مند شوید.


جلبک ها.


روغن جلبک منبع عالی DHA است که در آن ماهی به DHA دست پیدا می کند و خطر آلودگی روغن ماهی را ندارند. به نظر نمی رسد که روغن های جلبک، اثرات جانبی چربی ماهی را داشته باشند و در محصولات غذایی سال هاست که استفاده می شوند. مکمل جلبک و یا روغن آن که هم منبع DHA و هم EPA هستند، باعث میشوند که بیش ترین سود و مزایا را به دست آورید.

منبع: نمناک

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها