کشورهای غربی، متعهد به اصل مسئولیت مشترک در مبارزه با مواد مخدر نیستند

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: کشورهای مقصد، به‌خصوص کشورهای غربی، متعهد به اصل مسئولیت مشترک در مبارزه با مواد مخدر نیستند و آن را فراموش کرده‌اند.

کشورهای غربی، متعهد به اصل مسئولیت مشترک در مبارزه با مواد مخدر نیستند

دکتر اسکندر مؤمنی در ملاقات با یوری فدوتوف، معاون دبیرکل و مدیر اجرایی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل UNODC که در حاشیه اجلاس سالانه کمیسیون مواد مخدر در وین برگزار شد، ضمن اعلام خرسندی از تصویب بیانیه وزرای شصت و دومین اجلاس کمیسیون مواد مخدر سازمان ملل سال ۲۰۱۹ میلادی، ابراز امیدواری کرد که سند سیاسی جدید بتواند به عملیاتی شدن تعهدات ایجاد شده طی دهه گذشته کمک کند.

وی به ارائه گزارشی از اقدامات جمهوری اسلامی ایران در مقابله با مواد مخدر در سال ۲۰۱۸ پرداخت و گفت: علی‌رغم تحریم‌های غیر قانونی، ظالمانه و یک‌جانبه و عدم بهره‌مندی از کمک‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۸، بیش از ۸۰۰ تن مواد مخدر کشف کرد که ۴۵ تن آن هروئین و مرفین بوده است و همچنین ماه گذشته ۶۰۰ کیلو هروئین را که به مقصد ایتالیا در حال قاچاق بود، کشف کرد. در همین سال، ١٨ شهید نیز در راه مبارزه با مواد مخدر تقدیم شده است.

دبیرکل ستاد تصریح کرد: تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران در سیاست‌های مقابله‌ای و ترانزیتی با مواد مخدر تأثیر منفی می‌گذارد، این موضوع در کنار عدم حمایت مالی مناسب از برنامه کشوری ظرف پنج سال گذشته، پیام ترغیب‌کننده‌ای برای جمهوری اسلامی ایران ندارد.

مؤمنی گفت: سطح کمک‌ها به جمهوری اسلامی ایران به حداقل رسیده است و دیگر کشورها به‌خصوص کشورهای غرب، متعهد به اصل مسئولیت مشترک در مبارزه با مواد مخدر نیستند و آن را فراموش کرده‌اند.

وی در پایان گفت: از جنابعالی انتظار داریم ضمن حمایت مالی برای اجرای برنامه‌های کاهش آسیب و درمان معتادان، در خصوص تأمین نیازمندی‌های تجهیزاتی و فنی در عرصه کاهش تقاضا و مقابله با عرضه بیش از پیش پیگیری کنید.

معاون دبیرکل و مدیر اجرایی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) نیز از تلاش‌های اساسی ایران در مبارزه با مواد مخدر قدردانی کرد و گفت: ایران مانع از انتقال مواد مخدر به دیگر کشورهای دنیا است.


یوری فدوتف در ملاقات با دکتر اسکندر مؤمنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: امیدوارم بیانیه وزرای اجلاس کمیسیون مواد مخدر سازمان ملل ۲۰۱۹ میلادی، برای آینده پیش رو راهنمای خوبی باشد.


وی از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با مواد مخدر قدردانی کرد و گفت: تعهد ایران در این مبارزه، در اسناد مختلف به خصوص اسناد دفتر UNODC مشخص و ثبت شده است.


معاون دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: در اسناد بین‌المللی میزان کشفیات ایران از کشفیات همه کشورهای دنیا بیشتر است و ایران مانع از انتقال مواد مخدر به دیگر کشورهای دنیا است و این بخش عظیمی از مشارکت این کشور را در مبارزه جهانی با مواد مخدر نشان می‌دهد.


فدوتف گفت: دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد، تلاش‌های زیادی را برای جذب اعتبارات بیشتر، افزایش همکاری‌ها و حمایت از دولت جمهوری اسلامی ایران انجام می‌دهد، اخیراً نیز مبلغی حدود ۹۰۰ هزار دلار از سوی ژاپن برای اختصاص به برنامه کشوری ایران جذب کرده‌ایم؛ زیرا آگاهیم حمایت‌هایی که کشورهای کمک‌کننده انجام می‌دهند، اثرگذار است.


وی در پایان بیان داشت: ما از ایران که در صف مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار دارد، حمایت می‌کنیم.


طرفین در پایان تفاهم کردند تا مرکز منطقه‌ای درمان اختلالات ناشی از سو مصرف موادمخدر در ایران و با حمایت دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی، تأسیس شود.

کشورهای غربی، متعهد به اصل مسئولیت مشترک در مبارزه با مواد مخدر نیستند


مؤمنی همچنین در دیدار با دکتر آجای بوشان پندی دبیر مبارزه با مواد مخدر هند که در حاشیه اجلاس سالانه کمیسیون مواد مخدر سازمان ملل برگزار شد، گفت: ایران و هند دو کشور کهن و با رابطه‌ای خوب هستند که می‌توانند در حوزه مبارزه با مواد مخدر همکاری‌های بیشتری داشته باشند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ایران و هند، تجارب خوبی در حوزه درمان و بازپروری معتادان دارند که دو کشور می‌توانند در این امر، تبادل اطلاعات کنند.


وی افزود: جمهوری اسلامی ایران و همچنین کشور هندوستان، تجارب خوبی در حوزه درمان و بازپروری معتادان دارند که دو کشور می‌توانند در این امر، تبادل اطلاعات کنند.


دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان داشت: در مراکز درمان اعتیادی که در کشورمان وجود دارد، برای درمان معتادان، خدمات سم‌زدایی، بازپروری و صیانت انجام می‌شود، همچنین مددجویان این مراکز، در حین درمان، حرفه و مهارتی می‌آموزند تا بلافاصله زمینه اشتغال آنان فراهم شود.


مؤمنی همچنین بر ادامه همکاری‌ها برای جلوگیری از انحراف پیش‌سازها تاکید کرد و گفت: طبق گزارش‌های رسیده، پیش‌سازهای ترانزیت شده از سوی هند به افغانستان، در آن کشور دچار انحراف شده و در تولید مواد مخدر به کار می‌روند که نیازمند اعمال نظارت‌ها و محدودیت‌های بیشتری از سوی کشور هند است.


وی در پایان بر همکاری‌های دو جانبه در حوزه مبارزه با مواد مخدر و بازنویسی مجدد تفاهم‌نامه همکاری مشترک تاکید کرد.
همچنین دکتر آجای بوشان پندی دبیر مبارزه با مواد مخدر هند گفت: همکاری دو کشور در عرصه مقابله با مواد مخدر ضرورتی غیرقابل انکار است.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، وی بر تبادل تجربیات دو کشور در حوزه درمان و بازپروری تاکید کرد و گفت: دولت هند در مبارزه با مواد مخدر به سه رکن کاهش تقاضا، کاهش عرضه و تبادل اطلاعات معتقد است.


دبیر مبارزه با مواد مخدر هند در پایان با بیان اینکه هیچ دلیلی برای عدم گسترش روابط دو کشور وجود ندارد، گفت: در مسیر دریا، اخیراً کشفیات زیادی داشته‌ایم که نیازمند همکاری‌های دو جانبه در این بخش هستیم.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها