آخرین اخبار از حمله تروریستی به دو مسجد در نیوزیلند/ تا کنون سه متهم بازداشت شده اند

در جریان تیراندازی امروز (جمعه) به دو مسجد در نیوزیلند تا کنون ۴۹ تن از شرکت کنندگان در نماز جمعه کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

آخرین اخبار از حمله تروریستی به دو مسجد در نیوزیلند/ تا کنون سه متهم بازداشت شده اند

به گزارش خبر فوری و به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، یکی از این تیراندازی‌های مرگبار در مسجد النور در مرکز کرایستچرچ و در ساعت ۱۳:۴۵ به وقت محلی رخ داده است.

دومین تیراندازی هم در مسجد لینوود رخ داد. در پی وقوع این حمله پلیس نیوزیلند به مردم هشدار داده تا در منازل بمانند و تدابیر امنیتی نیز در مرزها و فرودگاه‌ها تشدید شده است.


واکنش مقامات نیوزیلند

جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند این تیراندازی را یکی از تاریک‌ترین روزهای این کشور توصیف کرده و گفت که این رویدادها در شهر کرایستچرچ نمایانگر یک اقدام به خشونت غیرقابل منتظره و غیرعادی است.

نخست وزیر نیوزیلند در یک نشست خبری احساسات ضد مهاجرتی را مقصر این اقدام دانسته و گفت: بسیاری از مردمی که متأثر از چنین تیراندازی‌هایی هستند را مهاجران یا آوارگان تشکیل می‌دهند و آنها نیوزیلند را خانه خود انتخاب کرده‌اند و این خانه آنهاست. آنها از ما هستند. اما فردی که چنین حملاتی را انجام می‌دهد، از ما نیست.
نخست‌وزیر نیوزیلند گفت: به محض حمله، پلیس تمامی مساجد منطقه را بست. من از همگان می‌خواهم به توصیه‌های پلیس گوش دهند. من نمی‌توانم جزئیات اضافی در این باره بدهم و منتظر تکمیل تحقیقات هستیم. اسنادی داریم که نشان می‌دهد طرح‌هایی برای حملات دیگر وجود داشته اما نمی‌توانیم اطلاعات دقیق‌تر بدهیم.

افزود: وضعیت تهدید امنیتی در کشور افزایش یافته است. ما باید همواره محتاط و مسئولیت‌پذیر باشیم. ما همواره آماده مقابله با چنین اقداماتی هستیم. ما به مردم تضمین می‌دهیم که توانایی و آمادگی لازم را برای مقابله با این حملات داریم. ما با استرالیا همکاری داریم و از این کشور به خاطر همکاری قدردانی می‌کنیم.

عامل انتحاری کیست؟

مایک بوش، کمیسیونر پلیس نیوزیلند گفته بدون اعلام رقم کشته شدگان و مجروحان حمله به مسجد نور و مسجد لینوود، از بازداشت چهار مظنون خبر داد.
به گفته بوش، سه نفر از مظنونان مرد و یکی از آنها زن است.

مقام‌های نیوزیلند هویت افراد بازداشت شده را اعلام نکردند اما یکی از این افراد که ادعا می‌شود مسئول این تیراندازی‌ها باشد، یک مانیفست ۷۴ صفحه‌ای ضد مهاجرت از خود برجای گذاشته که در آن توضیح داده که چه کسی است و دلیلش از این تیراندازی‌های چه بوده است. وی همچنین گفته که این اقدامش "مصداق یک حمله تروریستی" است.

تاکنون چند نفر کشته شده اند؟

رسانه‌های محلی تعداد کشته شدگان را ابتدا دست کم ۲۷ نفر عنوان کردند ولی نخست وزیر بعدا تعداد کشته‌ها را ۴۰ تن اعلام کرد. ساعتی قبل، پلیس اعلام کرد که تعداد کشته شدگان به ۴۹ نفر رسیده است.

شنیده شدن صدای انفجار در اوکلند نیوزیلند

به نوشته روزنامه نیوزیلند هرالد، این اخبار در پی تیراندازی‌های مرگبار به دو مسجد در کرایستچرچ با ۴۰ کشته منتشر شده است.

براساس گزارش این روزنامه، پس از شنیده شدن صدای دو انفجار، پلیس در صحنه حضور یافته است.

اوایل امروز، بخش‌هایی از ایستگاه قطار بریتومارت در اوکلند پس از گزارش‌هایی مبنی بر وجود دو بسته مشکوک در این ایستگاه بسته شد.

همچنین پلیس به سمت بخش "گالوی" در این ایستگاه رفت که این بسته‌ها در آن رها شده بودند.

به مردم گفته شد تا پشت نوارهایی که پلیس کشیده است، بمانند تا روبات‌های خنثی سازی بمب به بسته‌ها نزدیک شوند، کمی پس از آن، انفجار کنترل شده به وقوع پیوست.

(این خبر در حال کامل شدن است)

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • نسل سوخته
    0

    خوب شد نیوزیلند نموندم برگشتم به آغوش وطنم والله به خدا

  • حاجی
    0

    خدایا اسرائیل امریکا وترامپ بی پدرومادر نابود کن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها