این احادیث زیبا درباره خانه‌تکانی را از دست ندهید

در این مطلب به تعدادی از احادیث درباره خانه تکانی پرداخته‌ایم.

این احادیث زیبا درباره خانه‌تکانی را از دست ندهید

یکی از برنامه های عید نوروز، خانه تکانی و نظافت محیط زندگی و نیز پوشیدن لباس تمیز است. اسلام سفارش بسیاری درباره نظافت و دوری از آلودگیهای ظاهری بدن و محل زندگی کرده است و این مخصوص به عید نوروز نیست.

امام باقر علیه السلام می فرماید: کَنْسُ البیوت یُنْفیِ الفَقْر؛(۱) پاکیزه کردن خانه ها، فقر و بیچارگی را از بین می برد.»

۱- وسائل الشیعه، ج ۵، ص ۳۱۷٫
_____________________________

امام باقر علیه السلام می فرماید: کَنْسُ البیوت یُنْفیِ الفَقْر؛(۳) پاکیزه کردن خانه ها، فقر و بیچارگی را از بین می برد.»

۱- ۱- مستدرک الوسائل، ج ۶، ص ۳۵۲٫

۲- ۲- برای بررسی روایت معلی بن خنیس و نظرات علما درباره آن می توان به کتاب آداب و رسوم نوروز صفحه ۱۷۸-۱۶۲ رجوع نمود.

۳- ۳- وسائل الشیعه، ج ۵، ص ۳۱۷٫
_______________________________

یکی از ره آوردهای مکتب نبوت و امامت این است که گناه سم است و تدریجاً انسان گنه کار به آن مسموم می شود، چنانکه علی علیه السلام فرمود:

«فَاِنّما مَثَلُ الدُنیا مَثلِ الحَیَّه لینٌ مَسُّها قاتل سمّها؛(۱) دنیا با زرق و برق فریبایی که دارد مانند ماری است که ظاهری خوش خط و خال دارد و درونش سم است.»

اگرچه شستن و تمیز کردن باعث محو آلودگی های ظاهری می شود و وضو و غسل، طهارت باطنی از حَدَث و خَبَث ایجاد می کند، ولی آلودگی گناه با شستن و تمیز کردن و با وضو و غسل برطرف نشده و فقط با توبه واقعی و کفّاره تطهیر می گردد. پس پاکیزه کردن دل از سموم و آفات اخلاقی، به همان اندازه زندگی را لذت بخش و زیبا می کند که بر طرف کردن کثافات و سموم از جسم و منزل.

۱- ۱- بحارالانوار، ج ۳۳، ص ۴۸۴٫

____________________________
چنانکه حضرت علی علیه السلام می فرماید: «تَعَطَّروا بالاستغفار لاتَفْضَحَنّکم روائحَ الذُّنوب؛(۱) خودتان را با استغفار و توبه معطر کنید تا بوی گناه شما را رسوا نکند.»

قرآن کریم راه دور شدن از آلودگی های باطنی را این گونه معرفی می کند:

«انّ الحسنات یُذهبنَ السیئات؛(۲) کارهای خیر، بدیها را از بین می برد.»

و در جایی دیگر ایمان و اعتقاد را طهارت دانسته و شرک را آلودگی می داند:

«کذلک یَجْعلُ اللّه الرجس علی الّذین لایؤمنون؛(۳) آن کس را که خدا بخواهد هدایت کند، سینه اش را برای اسلام گشاده می سازد، و آن کس را که (بخاطر اعمال خلافش) بخواهد گمراه سازد، سینه اش را آنچنان تنگ می کند که گویا می خواهد به آسمان بالا برود، این گونه خداوند پلیدی را بر افرادی که ایمان نمی آورند قرار می دهد.»

۱- ۱- وسایل الشیعه، ج ۱۶، ص۷۰٫

۲- ۲-هود / ۱۱۴

۳- ۳-انعام / ۱۲۵(پذیرش)

برشی از کتاب فرصت های طلایی نوروز

منبع: باشگاه خبرنگاران

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها