بررسی سند ملی طی چند ماه اخیر تمام می شود/ تدوین سند اشتغال مبتنی بر کار شایسته

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت: وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی در حوزه سیاستگذاری اشتغال فعالانه عمل کرده است .

بررسی سند ملی طی چند ماه اخیر تمام می شود/ تدوین سند اشتغال مبتنی بر کار شایسته

به گزارش خبر فوری ، عیسی منصوری در پاسخ به برخی ابهامات و انتقادات به سیاست های اشتغالی اعلام کرد: هم اکنون سند ملی اشتغال از وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی ارسال شده و در کمیسیون اجتماعی دولت در حال بررسی است و کار بررسی آن در جلسه بعدی پایان می یابد و به زودی ابلاغ خواهد شد .
وی ادامه داد: همه تلاش مان بر این بوده که بررسی سند ملی را طی چند ماه اخیر تمام کنیم و طبق قواعدی که قانون برنامه ششم تعریف کرده هم به لحاظ زمانی و محتوایی کار آن را انجام دادیم.
وی با اعلام این که سند اشتغال مبتنی بر کار شایسته نیز تدوین شده و در انتظار تصویب دولت است، تصریح کرد: بنابراین وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی طی ماههای اخیر نقش خود را کامل کرده و به خوبی انجام داده است .
منصوری با اشاره به حفظ اشتغال موجود و این که منابعی در اختیار نداریم ، تاکید کرد: امر اشتغال در سال جاری کاملا متاثر از اقتصاد کلان بوده و با توجه به کاهش رشد اقتصادی انتظار داشتیم که اشتغال هم ریزش داشته باشد و پیش بینی ما شرایط بدتری را نیز نشان می داد اما به دلیل مدیریت خوب ، سال ۹۷ در این حوزه مدیریت شد.
وی ادامه داد: در همین دوره تمرکز اشتغال را به سمت خدمات و صنایع خرد و کوچک بردیم و نتیجه خوبی نیز گرفته ایم و بخش عمده ای از اشتغال که در یک ساله منتهی به پاییز ایجاد شده - حدود ۶۰۹ هزار نفر - مربوط به بخش خرد، کوچک ، غیر رسمی، خانگی و حمایتی بوده است .
منصوری افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این حوزه نقش زیادی دارد و به خوبی می دانیم که صنایع بزرگ متاثر از رشد اقتصادی است اما در این نوع از کسب و کارها و اشتغال حمایتی و مشاغل خانگی و خرد کاملا می توانیم نشانی بدهیم که در کدام بخش شغل ایجاد شده و در این حوزه ها برای حدود ۴۲۰ هزار اشتغال نقش داشته ایم و ایجاد شده که نهادهای حمایتی و البته شرایط جاری کشور هم دخیل بوده است.
معاون اشتغال وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: برای تثبیت اشتغال نیز برنامه داشته ایم و توانسته ایم از حدود ۳۲۰ هزار ریزش اشتغال پیشگیری کنیم و واحدهای مشکل داری که در معرض ریزش نیروی کار هستند را شناسایی کردیم و یک برنامه مشخص تثبیت اشتغال ارائه کردیم که یک سری نیاز به اقدام داشت و برخی نیاز به مصوبات دولت و مجلس داشت که آن بخشی که نیازمند اقدامات وزارت کار و مصوبات دولت بوده انجام شده و آن بخشی که نیازمند مصوبات مجلس بود باید فرایند آن طی می شد.
معاون اشتغال وزارت کار تصریح کرد: از جمله کارهایی که ما اقدام کردیم ارائه مشوق های بیمه ای ، ارائه یارانه دستمزد ، ایجاد گشایش در فرایند های بیمه های تامین اجتماعی و معرفی رشته هایی که مشمول بیمه مکرر نشوند بوده است بنابراین در حوزه تثبیت اشتغال خوب کار کرده ایم .
وی ادامه داد: ۲۲ رشته نیز در دوره تحریم مشخص کردیم همانند پوشاک، it ، گردشگری روستایی که در این دوره ظرفیت ایجاد اشتغال و رونق پیدا می کند .
منصوری توضیح داد: ظرف ۸ ماهه گذشته معادل ۲۵ میلیون یورو قرارداد بین شرکت های ایرانی و برندهای خارجی در حوزه پوشاک عقد قرارداد داشته ایم و عدد قابل توجهی اشتغال ایجاد شد .
وی افزود: با الگوی جدید مشاغل خانگی را در ۱۰ استان پیاده کردیم و نمایندگان مجلس هم آن را مشاهده کردند و صادرات مشاغل خانگی با الگوی جدید داشته ایم.
معاون اشتغال وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: هم اکنون ۵ برند را در مشاغل خانگی به دنیا معرفی کرده ایم و تولیدات مشاغل خانگی در استانها هویت پیدا کرده اند .
منصوری تاکید کرد: ظرف ۳ ماه گذشته مرکز فرماندهی و کنترل سیاست ها و کنترل اشتغال را راه اندازی کرده ایم . ما مدعی هستیم فرماندهی واحد و وحدت رویه در حوزه سیاست های اشتغال وجود داشته باشد و محوریت با وزارت کار باشد و زمینه آن را هم فراهم کرده ایم .
منصوری با بیان این که ۴ برنامه اشتغال فراگیر و روستایی، اشتغال حمایتی و ثبیت اشتغال را داریم، خاطرنشان کرد: همه این ۴ برنامه در حال حاضر اجرا می شوند و یک ریال پول هم نگرفته ایم. این که بدون پول این همه اقدام شده قابل دفاع است .

43

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها