تداوم روند کاهشی صادرات

آمار واردات و صادرات ۱۱ ماه منتهی به بهمن از سوی معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران منتشر شد. این در حالی است که متولی انتشار آمارهای تجارت خارجی کشور گمرک است.

تداوم روند کاهشی صادرات

اما این دستگاه هنوز آخرین آمار صادرات و واردات را منتشر نکرده و به نظر می‌رسد جزئیات تجارت خارجی نیز به آمارهای غیرقابل انتشار پیوسته است. در عین حال با توجه به اینکه آمارهای برخط واردات و صادرات به‌صورت روزانه همچنان منتشر می‌شود، رصد واردات و صادرات اگرچه زمانبر است اما غیرممکن نیست.

معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران گزارشی از روند ماهانه صادرات بدون نفت خام و واردات طی ۱۱ ماه منتهی به بهمن امسال منتشر کرده است. مطابق آمارهای گمرک، از ابتدای سال تا انتهای بهمن حدود ۱۰۶ میلیون تن به ارزش ۴۰ میلیارد دلار کالای غیر نفتی صادر شده و در مقابل حدود ۲۹ میلیون تن به ارزش ۵/ ۳۸ میلیارد دلار کالا وارد شده است. ارزش صادرات و واردات ایران در ۱۱ ماه منتهی به بهمن امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب یک درصد و ۵/ ۲۱ درصد کاهش یافته است. از لحاظ وزنی نیز در ۱۱ ماه منتهی به بهمن نسبت به مدت مشابه سال گذشته میزان صادرات و واردات به ترتیب ۴/ ۶ درصد و ۴/ ۱۷ درصد کاهش داشته است. بررسی روند ماهانه تجارت ایران از ابتدای سال تا انتهای بهمن نشان می‌دهد صادرات ایران از منظر ارزشی به‌طور متوسط ماهانه ۳/ ۲درصد کاهش یافته است. واردات ایران نیز به‌طور متوسط ماهانه با کاهش حدود ۶ درصدی مواجه شده است. در بازه زمانی مورد بررسی، میانگین قیمت صادرات بدون نفت خام ۳۷۸ دلار در هر تن و میانگین قیمت واردات کالا ۱۳۳۱ دلار در هر تن (۵/ ۳ برابر صادرات) بوده است.

به این ترتیب در طول ماه‌های سپری شده از سال ۹۷، تراز تجاری ایران مثبت ۵/ ۱ میلیارد دلار بوده است. نمودار مقایسه‌ای ماه‌های سپری شده از سال ۹۷ نیز نشان می‌دهد که اردیبهشت با ثبت ۶/ ۴ میلیارد دلار، بهترین ماه از نظر عملکرد صادراتی بوده و فروردین با ۱/ ۳ میلیارد دلار، کمترین عملکرد را میان ماه‌های سال جاری داشته است. همچنین شرکت‌های ایرانی در بهمن ماه ۷/ ۳ میلیارد دلار صادرات داشته‌اند. در حوزه واردات نیز اردیبهشت با ۸/ ۴ میلیارد دلار بیشترین واردات سال را به خود اختصاص داده و فروردین با ۵/ ۲ میلیارد دلار، کمترین واردات را داشته است. شرکت‌های ایرانی در بهمن ۸/ ۲ میلیارد دلار واردات داشته‌اند.

منبع: اقتصاد آنلاین

1696

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ذوالقرنین
    0

    با توجه به این که اکثر صادرات ایران که جنبه تولیدی دارد بر واردات بر مواد اولیه استوار است گران شدن ارز برای مواد اولیه کار خانه ها را با مشکل مواجه میکند افرادی که گران کردن ارز را به نفع کشور میدانند دنبال رانت واجبار مردم بر خرید اجناس از رده خارج شده ویا صادرات مایحتاج مردم مثل دام زنده ومواد غذایی آن هم قاچاق چون با پایین آمدن ارزش پول برای آنها غارت معیشت مقرون به صرفه است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها