۷۰ درصد پسماندها در کرج تَر است/کاهش روزانه ۲۰۰ تن زباله در البرز

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج گفت: شهروندان کرجی روزانه ۹۰۰ تن زباله تولید می‌کنند که ۷۰ درصد از این پسماندها تَر است.

۷۰ درصد پسماندها در کرج تَر است/کاهش روزانه ۲۰۰ تن زباله در البرز

علی‌اصغر نصیری با اشاره به اینکه ۷۰ درصد پسماندهای تولیدی شهروندان کرجی، تَر است، اظهار کرد: شهروندان کرجی روزانه ۹۰۰ تن زباله تولید می‌کنند که ۷۰ درصد از این زباله‌ها تر و مابقی خشک هستند.

وی بابیان اینکه روزانه پنج و نیم تن زباله بیمارستانی و درمانی از سطح شهر جمع‌آوری می‌شود، گفت: این حجم از زباله‌ها از ۳۳۵ مرکز درمانی شهر جمع‌آوری می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج با تأکید بر اینکه تعداد مراکز درمانی کرج که زباله‌های عفونی و بیمارستانی تولید می‌کنند بیش از این آمار است، گفت: هنوز با همه این مراکز قرارداد جمع‌آوری پسماند منعقد نشده است.

نصیری در ادامه با اشاره به اهمیت اجرای طرح تفکیک زباله، گفت: اجرای این طرح در مناطق ۱۰ گانه کرج به چهار بخش تقسیم‌شده است.

وی در بخش دیگری با تأکید بر اینکه تولید روزانه زباله در استان ۲۰۰ تن کمتر شده است، گفت: روزانه هزار و ۵۰۰ تن پسماند به مرکز دفن زباله حلقه دره انتقال داده می‌شود، این در حالی است که تا مدتی قبل روزانه هزار و ۷۰۰ تن زباله از استان جمع‌آوری و به مرکز دفن زباله حلقه دره انتقال داده می‌شد.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج تأکید کرد: با برگزاری برنامه‌های آموزشی و ارتقای سطح آگاهی شهروندان، توانسته‌ایم حجم پسماند روزانه تولیدی در استان را ۲۰۰ تن کاهش دهیم.

جمع‌آوری پسماندها در کرج با خودروهای استاندارد

نصیری همچنین گفت: روزانه هزار و ۵۰۰ تن پسماند تر و خشک به مرکز حلقه دره انتقال داده می‌شود که حدود ۹۰۰ تن از آن‌ها سهم کرجی‌ها است.

وی با اشاره به پردازش بخشی از زباله‌های مرکز حلقه دره، افزود: روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن زباله در این مرکز پردازش می‌شود که به دنبال افزایش این میزان هستیم در صورت تحقق این مهم می‌توانیم روزانه ۱۰۰ تن کود کمپوست تولید کنیم.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج در ادامه به اهمیت یافتن بازار فروش کود، گفت: با انعقاد قرارداد یا تفاهم‌نامه با سازمان جهاد کشاورزی استان و سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج که در حال حاضر چهار هزار هکتار فضای سبز را تحت پوشش خود دارد، می‌توان بخشی از نگرانی فروش کمپوست‌های تولیدی را مرتفع کرد.

نصیری در بخش دیگری با اشاره به اینکه پسماندها در کرج با خودروهای استاندارد جمع‌آوری می‌شوند، گفت: بر اساس ماده ۲۰ قانون مدیریت پسماند، تخلیه هرگونه پسماندهای عمرانی و ساختمانی در فضاهای غیرمجاز ممنوع است.

وی با تأکید بر اینکه با عاملان تخلیه پسماندها در فضاهای غیرمجاز برخورد قانونی صورت می‌گیرد، گفت: کامیون‌هایی که اقدام به تخلیه نخاله‌های ساختمانی در فضاهای غیرمجاز می‌کنند، بنا به صلاحدید مراجع قضائی از یک تا ۱۰ هفته در پارکینگ توقیف می‌شوند.

ارائه بسته‌های فرهنگی با موضوع کاهش تولید زباله

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج رسالت این سازمان را پاک‌سازی و تنظیف فضای شهری دانست و گفت: تمام نخاله‌ها و پسماندهای ساختمانی کرج در حال حاضر در تنها مرکز دفن زباله استان یعنی مرکز حلقه دره تخلیه می‌شوند.

نصیری با اشاره به وضعیت جمع‌آوری پسماندهای خانگی، گفت: این پسماندها بیشتر شب‌هنگام جمع‌آوری می‌شوند و کامیونت‌های حمل‌کننده در ساعات شب مشکلی برای تردد در سطح شهر ندارند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر خودروهای حمل پسماند این سازمان به استانداردها نزدیک هستند و تاکنون مشکلی در فرایند حمل زباله از طریق آن‌ها ایجاد نشده است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج در بخش دیگری با اشاره به اینکه این سازمان به استقبال بهار می‌رود، گفت: در ایام نوروز همه تجهیزات و خودروهای خدمت رسان به حالت آماده‌باش هستند همچنین این سازمان با تهیه بسته‌های فرهنگی با موضوع کاهش تولید پسماند و حفظ محیط‌زیست اقدام کرده است.

منبع: مهر

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها