مهم‌ترین مقامات ایرانی که تاکنون با آیت الله سیستانی ملاقات داشته اند؛

از صحبت درباره یارانه‌ها با لاریجانی تا دربسته در برابر احمدی‌نژاد/ جنس دیدار آیت الله سیستانی با روحانی متفاوت است

دیدار روحانی و آیت الله سیستانی اهمیت بسیار بسیار زیادی دارد و شاید از سنخ ملاقاتهایی که آیت الله با مرحوم هاشمی یا لاریجانی ها داشته اند، نباشد.

از صحبت درباره یارانه‌ها با لاریجانی تا دربسته در برابر احمدی‌نژاد/ جنس دیدار آیت الله سیستانی با روحانی متفاوت است

به گزارش خبر فوری ، رئیس جمهور ایران، حسن روحانی چهارشنبه 22 اسفند در پایان سفر سه ‌روزه‌اش به عراق با آیت‌الله علی سیستانی، مرجع تقلید شیعیان این کشور برای نخستین بار دیدار و گفت‌وگو کرد. این دیدار از چند جهت می‌تواند تاریخی باشد. مهم ترین دلیل تاریخی بودن آن هم این است که تا کنون هیچ رئیس جمهوری از ایران با آیت الله سیستانی دیدار نکرده بود.

تاکنون افراد زیادی از ایران تقاضای دیدار با مرجع شیعیان عراق را داشته اند. در این میان برخی موفق به دیدار با آیت الله بوده و برخی هم ناموفق بوده اند.

کسانی که نتوانسته اند با آیت الله سیستانی دیدار کنند

حدود 10 سال قبل محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق ایران به عراق سفر کرد. احمدی نژاد در طول سفرش به عراق، تقاضای دیدار با آیت‌الله سیستانی را هم داشت اما ایشان احمدی نژاد را به حضور نپذیرفت.

به غیر از احمدی نژاد، برخی افراد دیگر هم بوده اند که موفق به دیدار با آیت الله سیستانی نشده اند. زمانی که مرحوم آیت الله شاهرودی مدتی قبل به عراق سفر کرد و با شخصیت ها و علمای دینی کشور عراق دیدار و گفتگو داشت، خبرگزاری الغدپرس در گزارشی مدعی شد که شاهرودی درخواست دیدار با آیت الله سیتانی را داشته است اما این درخواست از طرف آیت الله سیستانی رد شده و ایشان علاقه ای به این دیدار نداشته است. البته بعدها برخی گفتند که این دیدار هماهنگ شده و رسمی نبوده است و به همین دلیل، به وقوع نپیوسته است.

نباید فراموش کرد که اصولا آیت الله سیستانی به ندرت با چهره‌های سیاسی دیدار می‌کند و ترجیح می‌دهد با افراد فعال در راس امور اجرایی دیدار نداشته باشد. آخرین دیدار آیت الله سیستانی پیش از دیدار با روحانی، در آذر سال جاری برقرار شد که آیت الله، یان کوبیس، فرستاده ویژه سازمان ملل را به حضور پذیرفته بود.

دیدار آیت الله با مقامات ایرانی؛ در دیدار با مرحوم هاشمی رفسنجانی چه گذشت؟

با این حال، آیت الله سیستانی هر چند نه خیلی زیاد، اما چند بار مقامات مختلف ایرانی را به حضور پذیرفته است. آیت الله آملی لاریجانی(رئیس سابق قوه قضاییه)، علی لاریجانی (رئیس مجلس)، حجت الاسلام پورمحمدی(وزیر اسبق کشور) و به خصوص مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی با او دیدار داشته اند.

در این میان، ماجرای ملاقات مرحوم هاشمی با آیت الله سیستانی بسیار جالب است. بر اساس نقل مسیح مهاجری، طی دیدار آیت‌الله سیستانی با مرحوم هاشمی، مرجع شیعیان عراق در جواب مرحوم هاشمی که ایشان را علت اتحاد ملت عراق و ایران دانستند به رسم همه علما که خودشان را هیچ کاره می‌دانند و به قول معروف شکسته نفسی می‌کنند، گفتند : "همه کارهای عراق دست شماست. شما باید ائتلاف را حفظ کنید من که کاره ای نیستم و اینجا چیزی دست من نیست اختیاردار من نیستم ."

مرحوم هاشمی رفسنجانی در جواب گفتند : "بله شما قانونا اختیاری ندارید ولی نفوذتان زیاد است و می توانید کارهای فوق قانون انجام بدهید و مردم عراق و مسئولین هم از شما اطاعت می کنند".

پیدا بود که آیت‌الله قصد ندارند به این بحث تن بدهند و می‌خواهند موضوع را عوض کنند. لذا در جواب گفتند: شما اگر خودتان در ایران متحد باشید همه مشکلات حل خواهد شد.

آقای هاشمی رفسنجانی گفتند : "ما اختلاف نداریم . من و رهبری با هم خیلی خوب هستیم و هیچ مشکلی نداریم. البته گاهی اختلاف نظرهائی پیش می آید ولی هر جا نتوانیم حل کنیم من کوتاه می آیم و از ایشان تبعیت می کنم ."

ماجرای فوق نشان می‌دهد که معمولا آیت الله سیستانی در مورد مسائل سیاسی محض صحبت و اظهار نظر نمی‌کنند. اگر چه از جزئیات مسائل سیاسی و جریانات ایران و منطقه آگاهند. به طور مثال، طبق ادعای برخی، آیت الله سیستانی در دیدار با علی لاریجانی، اشاره ای به گستردگی و اثرات متنوع مباحث مربوط به لایحه مهم هدفمندی یارانه ها و نقدهای کارشناسان اقتصادی در این زمینه داشته اند و از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواسته بودند که تمام جوانب لایحه هدفمند کردن یارانه ها و تاثیرات آن در زندگی اقشار مختلف اجتماعی را به دقت و با فرصت کافی بررسی کنند.

جنس دیدار روحانی با آیت الله سیستانی متفاوت است

دیدار روحانی و آیت الله سیستانی اهمیت بسیار بسیار زیادی دارد و شاید از سنخ ملاقاتهایی که آیت الله با مرحوم هاشمی یا لاریجانی ها داشته اند، نباشد. اگرچه ملاک و محور بحثها و نصایح آیت الله سیستانی مانند همیشه وحدت جهان اسلام بوده است، اما اصل ملاقات در شرایط فعلی بسیار اهمیت داشته است.

نباید فراموش کرد که آمریکا با خروج نیروهایش از سوریه، فشار زیادی را بر عراق وارد کرده است. ترامپ مدتی پیش در مصاحبه ای با یکی از شبکه های آمریکا، از حضور طولانی مدت نیروهای ایالات متحده در عراق گفت و تاکید کرد که آمریکا پایگاه نظامی پرهزینه‌ای در عراق ساخته‌ است و می‌خواهد از طریق این پایگاه و همکاری عراقی ها، ایران را زیر نظر بگیرد. آمریکایی ها همچنین بارها عراق را تهدید کرده اند که باید هرچه سریع تر ارتباط تجاری خود با ایران را قطع کند. با نابودی داعش، اتحاد احزاب عراق هم تا حدی کمرنگ تر شده و برخی جریانات از عقبه فکری متفاوت به قدرت رسیده اند.

همه اینها نشان می‌دهد که ارتباط ایران و عراق در حالت و وضعیت خاصی قرار گرفته است و به همین دلیل، دیدار رئیس جمهور ایران و مرجع بزرگ شیعیان عراق موجب نوعی تحول در روابط این دو کشور شده و به نوعی پاسخ اظهارات مقامات آمریکایی هم است.

سایت المانیتور طی گزارشی بر این نظریه صحه گذاشته و گفت که در حالی که احمدی‌نژاد به شدت از سوی روحانیون عراقی تحریم‌شده بود و تمایلی به دیدار با او نداشتند، دیدار روحانی با آیت‌الله سیستانی می‌تواند نشانه‌ای از تقویت روابط دو جانبه ایران و عراق باشد.

المانیتور معتقد است آیت‌الله سیستانی خواستار حفظ توازن و تعادل در روابط خارجی عراق است. به عنوان نمونه او فرمان ترامپ برای نگهداشتن نیروهای آمریکایی در عراق به منظور رصد فعالیت‌های ایران را محکوم کرده است. او همچنین اشاره کرده که نقش ایران در مبارزه علیه داعش در عراق ستودنی است، البته با این شرط که لطمه‌ای به حاکمیت ملی عراق وارد نسازد.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 14
  • مملی
    0

    این حرفهادرست نیست چون مسول ملاقاتهابه ایشان نگفته وگرنه همه رامیپذیرفتن این مسئول ملاقاتهادرعراق اصلاحاتیه واین اصلاحاتیهادردفترمراجع نفوذبالایی دارند

    نظرات شما -
    • عظیم حبیبی زاغه
      0

      خدمتی که احمد نژاد به این مردم کرد فرا موش شدنی نیست حبیبی

  • هادی
    0

    این همه آسمان وریسمان برای چه؟ برای اینکه بگویید شیخ حسن بهتراز دکتراحمدی نژاد است؟ یامرحوم اکبررفسنجانی ولاریجانیها و...آنطورکه دکتراحمدی نژاد گفته نیستند؟ اما برای اثبات اینها لازم است نتیجه عملکردهریک رابگویید نه اینکه به دروغ متوسل شوید. بنا به اظهارمشاوررسانه ای ایشان جناب آقای جوانفکراصلا دیدارباآیت الله سیستانی دربرنامه دکتراحمدی نژاد گنجانده نشده بوده که باآن مخالفتی شود. شما هم بهتراست دنبال سوژه جدیدی بگردید!!!

  • هامون
    0

    چه افتخاری از دست داده سیستانی از دیدار نکردن با دکتر احمدی نژاد البته اگه این حرف راست باشه

    نظرات شما -
    • مش سعید
      0

      جک جالبی بود واقعا.... این نشون دهنده این هست که حتی بزرگان و مراجع عظام مانند آیت الله سیستانی هم از باطن این شخص آگاه بودند و خودشون رو حتی آلوده دیدار با چنین فردی نکردند . بماند که برخی به اصطلاح عالم ، با بی بصیرتی تمام اون رو وصل به امام زمان کردن و از دین براش مایه گذاشتن...

  • رضا حبیبی
    0

    سرو ته یک کرباسند.چه محمود چه حسن

  • حسینی
    0

    تحلیل آبکی یعنی همین خزعبلات

  • اصغر اکبرپور
    0

    با سلام: آیت ا...سیستانی با عنایت به اینکه وارد سیاست نمی شود . وبا سیاست مردان هم دیدار نمی کند. با اعتدال و راهنمایی : روابط ، چالش های موجود ، وسیاست های منطقه ای را بر اساس منافع ملی و عدم دخالت در امور عراق ،ترسیم می کند. ودارای مشروعیت و مقبولیت در بین مردم عراق است.

  • ناشناس
    0

    درود بر احمدی ....

  • مسعود
    0

    محمود کجایی بیا به داد مردم برس

  • ابوالقاسم
    0

    سلام بر ایرانی نجیب با هر دین ومسلک ومرام،این هم یک نمونه اشکار ومشخص از تعهد ونجابت ایرانی ،در جواب هموطنان ایرانی چون ایت الله هاشمی رقسنجانی ودیگران از ابتدا تا انتها هرجا که ایرانی بودن ایشان به نظر می اید که قرار هست نقطه قوتی شود به نفع سیاسنمداران ایرانی پاسخ شفاف میدهد که بستگی به. شما وعملکرد ووحدت شما دارد واین پاسخ فقط به دلیل تواضع نیست اجازه نمیدهد حتی درقبال هموطنان خود به اعتماد وباور ملت ومردمی که ایشان را به عنوان پیشوا ومرجع انتخاب کردند خیانت که نه حتی کم ترین وکوچکترین خدشه ای واردشود واین فقط از یک ایرانی انتظار میرود،درحالیکه ایرانی بودن خود را هم طی سالها مخفی نکرده است ،

  • علی
    0

    الحمدالله علمای اسلام بسیار هوشمندانه در دیدارها عمل میکنند واین خود یکی از نشانه های قدرت مراجع میباشد عمرشان طولانی

  • زینب
    0

    فعلا بدبختیهای ما خیلی به نفع عراقیها بوده مگه برای این دو مقام بد بوده هر چی خوراکیه میره اونور دلار میاد تو جیب بعضیا ضرر و گرونیش برا ما بد بختا چرا همدیگرو قبول نکنند

  • علمدار
    0

    ما از احمدی نژاد راضی هستیم خدا از او راضی باشه کسانیکه تهمت میزنند دروغ میبافند بترسند از روزی که داورنهایی (خداوندتبارک وتعالی )تکلیف همه را روشن میفرمایند.والله حکیم بذات الصدور

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها