رئیس هیأت‌ مدیره فدراسیون صادرات انرژی در گفتگو با خبرفوری مطرح کرد؛

مجمع تشخیص مصلحت نظام صلاحیت رسیدگی به FATF  را ندارد/ مرجع رسیدگی باید بخش خصوصی باشد/برخی برای کشیدن گوش دولت چوب لای چرخ ملت می گذارند

متاسفانه بحث FATF الان در کشور سیاسی شده است و برخی برای کشیدن گوش دولت چوب لای چرخ ملت می گذارند در حالیکه این موضوع کاملا اقتصادی است و امضا نکردن آن با منافع ملی ما منافات دارد.

مجمع تشخیص مصلحت نظام صلاحیت رسیدگی به FATF  را ندارد/ مرجع رسیدگی باید بخش خصوصی باشد/برخی برای کشیدن گوش دولت چوب لای چرخ ملت می گذارند

محمد پارسا رئیس هیأت‌ مدیره فدراسیون صادرات انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار خبر فوری در مورد وضعیت صادرات انرژی بعد از خروج آمریکا از برجام و افزایش فشارها، گفت: صادرات نفتی بعد از تحریم از دو و نیم میلیون بشکه به یک میلیون رسیده است به عبارتی درآمد دولت کاهش پیدا کرده است، اما در مورد صادرات غیر نفتی و انرژی ما تغییر محسوسی نداشتیم، ولی متاسفانه برخورد دولت در جهتی نیست که با افزایش صادرات انرژی کسب درآمد بیشتری داشته باشد.

وی ادامه داد: دولت و بانک مرکزی از عواملی هستند که بعد از اصلاح قیمت دلار و امکان صادرات بسیاری از کالاها ، صادرات را به دلیل پنهان سپاری که باب کردند انجام نمی دهند و اعلام می کنند ارز را باید نیمایی برگردانیم در حالیکه با ارز نیمایی سی درصد به قیمت تمام شده اضافه می شود.

پارسا خاطرنشان کرد: دولت باید اعلام کند بازارو قیمتها با ارز نیمایی تنظیم شده یا ارز آزاد که ما باید با ارز نیمایی دلار به دولت بپردازیم، ضمن اینکه سرمایه گذارها برای تبدیل پول در کشورها دچار مشکل شده‌اند و حال باید در کشور هم با ارز نیمایی به دولت پول بپردازد.

وی در مورد مشکلات صادرکنندگان انرژی گفت: ما به دلیل نداشتن روابط بانکی کشورها و امضا نشدن FATF دچار مشکلات شدیدی هستیم.

پارسا خاطرنشان کرد: عده‌ای هستند که نمی دانند با امضا نکردن FATF چه لطمه ای به اقتصاد کشور وارد می کنند، بخش خصوصی به شدت در بخش روابط بانکی و تبادل پولی دچار مشکل شده است، از نظر من بخش خصوصی و اتاق بازرگانی باید در مورد FATF حرف اول و نظر اصلی را بدهند و تشخیص مصلحت این بخش اتاق بازرگانی هست نه مجمع تشخیص مصلحت نظام.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام از دردهای بخش خصوص خبر ندارند پس صلاحیت رسیدگی ندارند و حتی اگر می خواهند به FATF رسیدگی کنند باید با اتاق بازرگانی ایران و بخش خصوصی و تجار و صادرکنندگان مشورت کنند.

رییس فدراسیون صادرکنندگان انرژی اظهار کرد: چرا مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام حتی یکبار از بخش خصوصی و اتاق در مورد FATF نظری نمی خواهد و مشورتی نمی گیرد در حالیکه دارد در مورد سرنوشت ما و بخش خصوصی تصمیم می گیرد، ما الان یک دلار را از حساب خودمان نمی توانیم از یک کشور به کشور دیگر منتقل کنیم و همواره در حال توضیح دادن در مورد کار و پولمان به کشورهای مختلف هستیم.

وی ادامه داد: برای هریک دلار ما باید قرار داد، قیمت‌ها و مشتری‌ها و دارایی و حتی سرمایه را کامل به کشورهای مختلف و بیگانه توضیح دهیم این نکته از عواملی است که اگر برچیده شود و دولت جلوی آن را بگیرد، می توانیم شاهد رونق اقتصادی گذشته باشیم.

پارسا در مورد FATF و راهکارهای برون رفت از وضعیت فعلی اقتصادی گفت: هم اکنون عربستان و امارات در حال جمع کردن پول ما و ریال است تا به ما ضرر بزند، دولت باید جلوی این امر را با FATF بگیرد ، این کشورها می خواهند با این کار بازار و اقتصاد ما را فلج کنند ، لذا ما باید با استراتژی جلوی آنها را بگیریم و اجازه ندهیم ما را مجبور کنند که دلار را به بیست هزار تومان برسانیم، بلکه خود دولت بدون شوک اقتصادی با یک روش منطقی عرضه و تقاضا را متناسب کند و ارز نفتی را به هیج عنوان وارد بازار نکند.

وی تصریح کرد : دولت باید ارز نفتی را در صندوق توسعه ذخیره ارزی و پروژه های زیر بنایی استفاده کند و از محل صادرات غیر نفتی نیازهای کشور را تامین کند.

وی با تاکید بر اینکه با صادرات محصولات غیر نفتی می توان جلوی فشارها را گرفت نه با اعمال دستوری و ارز نیمایی ، گفت: برای راحتی صادرات هم باید فکری کرد حتی از نظر من استعفای آقای ظریف برای همین FATF بود، چرا که بدون امضای آن بخش اقتصادی به شدت دچار مشکل خواهد شد و ایشان هنوز نتوانسته این موضوع را به بعضی افراد بفهماند.

پارسا معتقد است بحث FATF در کشور جناح بندی شده است و با سیاسی کاری به دنبال نفع خود هستند و به تنها چیزی که توجه نمی‌شود نفع کل کشور است.

وی افزود: متاسفانه بحث FATF الان در کشور سیاسی شده است و برخی برای کشیدن گوش دولت چوب لای چرخ ملت می گذارند در حالیکه این موضوع کاملا اقتصادی است و امضا نکردن آن با منافع ملی ما منافات دارد، هنوز تبادلات ما با اروپا شروع نشده است و حتی قرار بود شرکتهای خارجی متوسط برای سرمایه گذاری و همکاری با ما به ایران بیاید و معلوم نیست با این وضع و عدم امضای FATF این مهم شکل بگیرد یا نه؟

رییس فدراسیون صادرات انرژی در پایان خاطر نشان کرد: الان فشار زیادی بر دوش بخش خصوصی است و اگر اقتصاد را ملاک کشور بدانیم باید ارتباط خوبی با کشورهای دیگر داشته باشیم و این نمی شود که به یک موسسه ناظر پول شویی نه بگوییم چرا که همین امر فرار مالیاتی را باعث می شود و مشکلات زیادی برای کشور ایجاد می کند پس بهتر است با بخش خصوصی هم مشورت شود.

43

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 21
  • مریم
    0

    ماآخرش نفهمیدیم fatfبه نفع ملت یاضررش هرکی میرسه یه نظرمیده تادیروزمیگفتیدبرجام امروزم fatf

    نظرات شما -
    • سجاد
      0

      نه خواهر این برادر دوقلوی همون فرجام که امثال این آقای ظاهرا محترم چپاندن تو ملت . بعدم که نشد گفتن برام ۲ و .... . خلاصه اینا دنبال نا امید کردن مردم از نظام و انقلاب و حتی دیگه با این فشارا و گرانی و بیکاری از اسلام هستند . اما انشالله جور خودشون به خودشون بر میگرده چرا که هم رهبری آگاه و بصیر و هم امتی با بصیرت داریم .

  • کاربر ناشناس
    0

    چقدر ساده لوحید شماها!!! شما فکر کردید با پیوستن به این معاهده و یا معاهده های دیگر وضعیت ما تغیر می کند. سیاست امریکا و غرب فشار حداکثری به ایران است، از چه راهی مهم نیست. این معاهده امضا شود بهانه ای دیگر برای فشار و نگه داشتن ما در تحریم پیدا می کنند.

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      منظورم از شماها این آقا و همفکراش در مجلس و دولته که تا حلقه رو بر خودشون تنگ میبینن چنگ بر روی همه میکشن، حتی بزرگترین نهاد قانونی کشور .

  • اسماعیل
    0

    حتما ب ضرر خودتونه ک نالتون در اومده .تو برجامم از همی حرفا میزدین تصویبم شد کو اون آثاری ک میگفتین .ادمی ک خوابه رو میشه بیدار کرد کسی ک خودش ب خواب زده هرگز .لطفا جو الکی ندین هنوز نفهمیدین آمریکا و اروپا کاری برا ایران نمیکنن.تا کی حماقت

  • صلح
    0

    ادم باشی در جامعه جهانی به نفع ملته .. مشکل اینه که نمیخوان ادم باشن . ایران صلح جهانی رو به خطر انداخته.

  • ایرانی
    0

    یکی به این آقا بگه: حالا قرار نیست شما که سمتتون رو باید یه تریلی جابجا کنه، صلاحیت داشته باشین نظر بدین، بعد مجمع تشخیص مصلحت نظام که کارشناسان و کمیسیون‌های تخصصی داره نظر نده! آقای نسبتا محترم توی دولت آقای روحانی با وعده و وعید پوچ و دروغ و صد البته با نظرات مثلا کارشناسی امثال شما رفتیم جلو که الان مردم باید برای مایحتاج روزانشون توی صف بایستند! لطفا ساکت باشین تا افراد کاربلد کار کنند تا حداقل مردم به نظام و انقلاب بد بین نشوند.

  • ایرانی
    0

    از خبر فوری هم تعجبه با این تیتر زدن و بولد کردن مطلبی که کذبش به کرات ثابت شده ...

  • داود
    0

    شما وامثالتون تا ما رو به مسلخ نبرید ولکن ماجرا نیستید...تمام اهمالها رو ارتباط میدین به این چیزا وقتی تصویب شد میگید نشد ویه بهانه جدید...اون از برجام چندصد ساعت مذاکره و......خدا به ما رحم کنه..

  • منفرد
    0

    بیخود نیست که وضع مملکت جوری شده که سگ می زنه گربه می رقصه. این آقا که با این سطح معلومات تجاری و حقوقی باشه رئیس فدراسیون صادرات انرژی، باید فاتحه اتاق و صادرات و انرژی را خواند. عزیزم شما پول نمی تونی جابجا کنی به خاطر اینکه به عنوان ایرانی در تحریم هستی نه اینکه چون کشورت عضو fatf نیست، عدم عضویت نهایتش این می شود که جابجایی پول شما را با دقت بیشتر و وسواس بررسی کنند، شما خیلی ناراحت هستید از تابعیت دوم خودتون استفاده کنید و با ایران معامله نکنید.

    نظرات شما -
    • تنها
      0

      بابا فوق تخصص اقتصاد دمت گرم فرق ریالو تومن رو میدونی آقای منفرد

  • محمد مهدوی
    0

    با تصویب کامل FATF دیگه صرافی ها هم نمیتونن پول جابجا کنن و از مصادیق پولشویی در نظر گرفته میشه دیگه هیچ جوره نمیشه تحریم دور زد و هر حسابی رو راحت ردشو میزنن ولی طبیعیه اتاق بازرگانی که براش اینچیزا مهم نیست!

    نظرات شما -
    • nader
      0

      با تصویب کامل FATF شما می تونی به صورت مستقیم از بانک ایران که از این قوانین پیروی کنه به حسابتون توی کشور خارجی با همین شرایط پولو انتقال بدی. نیاز به پرداخت درصد سرسام آور به صرافی ها نیست.

  • امیرابراهیمی
    0

    جالبه که کسانی موافق این ننگنامه هستند که بزرگترین نگرانی و چالش زندگیشون دسر بعداز غذاشونه،فقط به یک سوال جواب بدن :این آقا حاضره خودفروشی کنه و مرغ بریان بخوره یا باعزت زندگی کنه و نون خالی بخوره؟ وقتی با امضای این ننگنامه تنها کسی که از زوایای امنیت کشور و حتی خلوت خصوصی خانه مردم خبر دار نمیشه حافظ شیرازیه ،فقط از یک خائن برمیاد که برای تصویب این قرارداد دوسرباخت شدیدا پافشاری کنه

  • ابراهیم اسدی
    0

    به این پارسایی بفرمایین ؛ با این همه صادرات چه گلی به سر ما زدین شما وارادات رو تعطیل کنین بقیه اش رو ملت درست میکنن نفت رو خام می فروشی دلارش رو به ملت می دی چهارده تومن ؛ محصولات پتروشیمی هم که به خاطر قاچاق نشدن اون گرون کردن ؛ فاتحه همین تولید داخل رو هم خوندن.

  • پويا
    0

    دقيقا . مجمع تشخيص صلاحيت رسيدگي ندارد و اين موضوع فقط بايد توسط نمايندگان مردم بررسي شود . و از بخش خصوصى هم مشاوره گرفته شود . همه اينها شدند بي اثر و چند نفر در مجمع تشخيص دارند تصميم ميگيرند براي سرنوشت مردم .

  • تنها
    0

    احسند بر آقای پارسا اگه از مجمع تشخیص یک سوال اقتصادی بپرسی هنگ میکنن وخاموش میشن ومنظور ایشون اینه که باید کار رو به کاردان سپرد یا اینکه با کاردان مشورت کرد

  • الاحقر
    0

    به نام خدا موضوع: درخواست مخالفت با تصویب لوایح استعماری پالرمو و CFT سلام علیکم بار دیگر در این لحظه حساس به این جملات مقام معظم رهبری در مذمت کنوانسیون هایی نظیر پالرمو و CFT توجه فرمایید: « همین‌جا من اشاره کنم به این مسائل کنوانسیون‌ها و این معاهدات بین‌المللی. ببینید؛ این معاهدات بین‌المللی که به آن در لغت فرنگی گفته میشود کنوانسیون، در اصل در یک نقطه‌ای پخت ‌و پز می شود که اطراف قضیّه، مِن‌ باب مثال آن ۱۰۰ کشور یا ١۵۰ کشور که بعداً به آن می پیوندند، هیچ تأثیری در آن پخت‌ و پز اوّلیّه ندارند. یک جایی بالاخره چند قدرت بزرگ در مجموعه‌های هیئتهای فکری‌شان - به قول خودشان اتاق فکرشان- می‌نشینند برای یک منافعی و مصالحی که برای خودشان تعریف کردند، یک چیزی را پخت‌ وپز می کنند، بعد این را به‌ وسیله‌ی دولتهایی که همسوی با آنها هستند یا مرعوب آنها هستند یا دنباله‌رو آنها هستند و خیلی منافعی هم در این کار ندارند، تصویب می کنند؛ اگر یک دولت مستقلّی هم پیدا بشود - حالا مثل جمهوری اسلامی- که مثلاً بگوید «من این را قبول ندارم؛ این کنوانسیون را، این معاهده‌ی بین‌المللی را قبول ندارم»، سرش می ریزند که «آقا! ۱۲۰ کشور، ١۵۰ کشور، ۲۰۰ کشور این را قبول کردند؛ شما چطور قبول نمی کنید؟» کنوانسیون‌ها غالباً این[جور] است.» حال به گفتگوی برخی مسئولان آمریکایی توجه فرمایید: «من می خواهم در مورد دو مسأله دیگر در رابطه با اقدامات وزارت خزانه داری برای مقابله با فعالیت های بی ثبات کننده مالی ایران بحث کنم. در ماه اوت مجلس یک لایحه تحریمی جدید را تصویب کرد تا ابزار لازم برای مقابله با فعالیتهای موشکی، حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشرتوسط ایران را در اختیار دولت ترامپ قرار بدهد. من معتقدم ایران به تلاش خود برای دور زدن تحریمهای آمریکا ادامه خواهد داد تا به گسترش نفوذ خود در جهان ادامه دهد. برای همین سؤال من این است که چگونه فشار را بر روی رهبران ایران و مؤسسات مالی حفظ کنیم تا مطمئن شویم سپاه و مؤسسات مالی مرتبط با آن در تحریمها رخنه ایجاد نکنند و آنرا دور نزنند؟» مارشال بیلینگزلی دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا که ریاست گروه ویژه اقدام مالی یعنیFATF را بر عهده دارد در پاسخ به سؤال فوق می گوید: « دو راه وجود دارد که من اولی را می گویم و دومی را اسمیت بیان می کند. در رابطه با حفظ فشارها بر روی حکومت ایران یکی از کارهایی که آنها (ایرانیها) باید انجام دهند این است که باید یک چارچوب قانونی ایجاد کنند و برای توقف تأمین مالی تروریسم پاسخگو باشند. آنها به اندازه کافی قانون ندارند و من هم نمی دانم که آن قوانین را اگر داشتند رعایت می کردند یا نه؟ اما آنها این چارچوب قانونی را ندارند و ما آنقدر اصرار خواهیم کرد تا قوانین مقابله با پولشویی را تصویب و اجرا کنند. باید علیه بخش مالی آنها اقدام مقابله ای انجام دهیم.» سپس آقای اسمیت می گوید: «من می خواهم بگویم که ما باید به کار خودمان ادامه بدهیم، فشار را افزایش دهیم، هر فعالیت بد آنها را دیدیم افشا کنیم و ما هر کجا آنرا می بینیم بدون توجه به کشوری که در آن نقش داشته و بدون توجه به نوع شرکتهای دخیل در فعالیت افشا می کنیم.» این تصور که در تدوین لایحه ی الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو یا CFT قید حق تحفظ و تطابق با قوانین داخلی در متن قانون گنجانده شده و در بیانیه نهایی ایران هم این قیود درج شده و اگر اعضای کنوانسیون نسبت به آن اعتراضی نکنند، حق تحفظ رعایت می‌شود، تصور ساده‌انگارانه است. چرا که براساس تجربه سایر کشورها باز هم در صورت بروز مساله‌ای یا اقدامی برخلاف مفاد کنوانسیون، آنچه که ملاک عمل و اقدام باید قرار گیرد، مقررات کنوانسیون است و نه قوانین داخلی کشورها و حتی مسائل ایران قابل طرح در مجامع بین‌المللی است که قطعا این اقدام استقلال قضایی و حاکمیتی کشور را تحت تاثیر قرار داده و بخشی از اختیارات خود را به این کنوانسیون ها و دادگاه‌های بین‌المللی می‌دهد. آثار و پیامد‌های زیانبار پیوستن جمهوری اسلامی ایران به این کنوانسیون‌ها از جمله «نقض حاکمیت ملی»، «مداخله بیگانگان در امور کشور»، «اشراف اطلاعاتی دشمن به نظام بانکی و مالی کشور و اعمال دقیق‌تر تحریم‌ها در آینده»، «مخدوش شدن استقلال سیستم قضایی»، «تسلیم شدن در برابر خواسته‌های مخرب نظام سلطه در حوزه اقتصادی و ضربه‌های جبران‌ناپذیر به سیستم اقتصادی کشور» و «شکستن خط مقاومت در منطقه» است. از طرف دیگر با وجود این همه خطرات و لطمات، وعده هایی که در قبال پذیرفتن الحاق به چنین کنوانسیون هایی داده می شود نه فقط هیچ گونه ضمانت اجرایی ندارد بلکه قطعا فریبی بیش نخواهد بود، چرا که افرادی چون «مارشال بیلینگزلی»، دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا یعنی شیطان بزرگ، ریاست «گروه ویژه اقدام مالی» FATF را بر عهده داشته و خواهند داشت و طبق نص قرآن کریم وعده شیطان جز فریب نیست. لذا به جد درخواست می گردد ولایی بودن خود را در عمل با مخالفت با تصویب این لوایح اثبات نموده و قاطعانه جلوی تصویب این لوایح استعماری که با فشار و تهدید از طرف دشمنان بر جمهوری اسلامی تحمیل گردیده است بایستید و در این امتحان بزرگ قاعده نفی سبیل را که مظهر اراده الهی است به منصه ظهور رسانده و نگذارید پس از تجربه تلخ برجام که ناشی از عدم توجه به هشدارهای مکرر امام خامنه ای و صاحبان بصیرت بود، برجام های 2، 3، 4 و 5 (مالی، منطقه ای، موشکی و حقوق بشر) بر امت مسلمان ایران و سایر گروه های مقاومت منطقه تحمیل گردد.

  • حسین
    0

    برخی نهادها ی داخل کشور عاشق تحریم هستند چرا که تحریم روز به روز قدرت و ثروتشان را زیاد میکند و مردم را ضعیف و وابسته پس تو این مورد هم اگه از دنیا فاصله بگیریم بیشتر منافع شان تامین میشود و مهم نیست کی صلاحیت داره یا نداره ...

  • محمد
    0

    سلام ..اگرمیخواهیدمملکت پیشرفت کنه بایدبه انسانهای رای بدید که خداترس وکاربلد به فکر مردم وپیشرفت کشور باشند..نه به فکر و عشق خارج و تایید قانون های خارجی باشند...باید همه وزیران ومدیران ومعاونین تاوقتی سر کارندوچندسال بعد از مسولیت اجازه خارج رفتن نداشته باشندنه خودشون نه خانوادهاشون...اونوقت ببین ایران زیبا چقدر پیشرفت میکنه

  • سهیل
    0

    یهویی بگین داریم نهاد رهبری رو دور میزنیم و به رسمیت نمیشناسیم افساد طلب های خائن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها