نوروز کجا برویم؟

سفر بهاری به دل رفسنجان/ بازدید از بادگیر معین و کوه پسته

اگر مقصد سفر نوروزی شما، کرمان است. فرصت تماشا و سیاحت در شهر نیمه کویری رفسنجان را از خودتان دریغ نکنید.

سفر بهاری به دل رفسنجان/ بازدید از بادگیر معین و کوه پسته

به گزارش گروه اجتماعی خبر فوری ، اگر مقصد سفر نوروزی شما، کرمان است. فرصت تماشا و سیاحت در شهر نیمه کویری رفسنجان را از خودتان دریغ نکنید. در ادامه تعدادی از جاذبه‌های رفسنجان را به شما معرفی می‌کنیم.

بلندی‌های بادگیر

یکی از جاهای تاریخی رفسنجان همین بادگیر معین است. این بنا در دوره قاجار ساخته شده و در سال ۱۳۸۴ مرمتش کرده‌اند. بلندی این بادگیر ۱۶ متر است.

عمارت آجری

از اواخر دوره قاجار عمارتی آجری در خیابان امام خمینی کنونی به‌جا مانده که به ثبت ملی رسیده. زیربنای خانه حدود ۲۶۰۰ متر مربع‌ است و در دو طبقه‌ زیرزمین و هم‌کف ساخته شده است. نقاشی‌ سقف‌ها و حاشیه‌ راهروها را هم دو نفر از شاگردان کمال‌الملک کشیده‌اند. این روزها امکان بازدید عمومی از این بنا وجود ندارد، ولی بیرونش را می‌شود دید.

کاروانسرای کبوترخان

کاروانسرای کبوتر خان در روستای کبوترخان ساخته و در کتاب کاروانسراهای ایران از آن به‌عنوان کاروانسراهای صفویه یاد شده است. بنا کاملا از آجر با نقش های زیبا و برجسته‌ای ایجاد شده است. برخی با اشاره به سنگ نوشته موجود در سر در این کاروان‌سرا سابقه آن را مربوط به ابتدای زندیه می‌دانند. در حالی که پلان این بنا شبیه اکثر کاروان‌سراهای تاریخی دوره صفویه است با این تفاوت که چهار برج در چهار گوشه آن، این بنا را متمایز می‌کند.

درخت کهنسال پسته

این پدیده نادر در فاصله ۳۵ کیلومتری رفسنجان در دهکده تاریخی اودرج با قدمتی بیش از ۱۵۰۰ سال و به ارتفاع ۱۵ متر و با تنه‌ای به قطر ۳/۵ متر واقع است.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها