سیاحتی نوروزی در شهر رصدخانه و گنبد کبود

اگر هوس سفری متفاوت به دل سرما کرده‌اید پیشنهاد ما به شما مراغه است.

سیاحتی نوروزی در شهر رصدخانه و گنبد کبود

به گزارش گروه اجتماعی خبر فوری ، تماشای مراغه با آن طبیعت بکرش را در ایام نوروز از دست ندهید.

مراغه دقیقا کجاست؟

مراغه در شمال غرب ایران درست در کنار رود صوفی‌چای و دامنه جنوبی کوه سهند کمی‌ آن‌سو‌تر از دریاچه ارومیه آرام گرفته است. این شهر از شمال به تبریز نزدیک است و از غرب از طریق بناب به دریاچه ارومیه می‌رسد. دو شهر هشترود و میانه هم در شرق این شهر قرار دارد.

رصدخانه‌ای به قدمت تاریخ

سفرمان را با بازدید از رصد خانه مراغه، یادگار خواجه نصیرالدین طوسی آغاز می کنیم. در سرتاسر مراغه گنبدهای مختلفی وجود دارند که هر کدام راوی بخشی از تاریخ گذشته مراغه هستند. رصد‌خانه مراغه شاخص‌ترین بنای فرهنگی و تاریخی شهر مراغه و یکی از رصدخانه‌های قدیمی و سالم جهان است. بنای این رصد‌خانه با حضور هلاکو و خواجه نصیرالملک در روز سه‌شنبه چهارم جمادی‌الاول ۶۵۷ قمری برابر با ۱۶ اردیبهشت ۶۳۸ شمسی ساخته شد. گفته می‌شود هدف خواجه نصیرالدین طوسی در ساخت این رصد‌خانه جدا از ایجاد یک مرکز علمی، بازگرداندن و اسکان دانشمندان فراری بود که در اثر حمله مغول پنهان شده بودند.

سدعلویان

هر ساله گردشگران زیادی به قسمت‌های شمالی شهر مراغه جذب می‌شوند که یکی از این جاذبه ها سد علویان واقع در شهر مراغه است و نزدیک به روستای علویان قرار دارد، سد علویان مراغه بر روی رود‌خانه‌ای قرار گرفته است که به آن صوفی چای گفته می‌شود و از مهم‌ترین سدهای خاکی شهر مراغه به‌شمار می‌آید. که هم از نظر وسعت آب و هم از نظر تامین آب شرب به زمین‌های زراعی و کارخانجات به صرفه است. ناگفته نماند که این سد تامین کننده آب آشامیدنی شهرستان‌های اطراف این شهر هم به شمار می‌آید.

رودخانه، غار، طبیعت بکر

این شهرستان از مناظر بکر طبیعی و دیدنی زیادی نیز برخوردار است که چشم هر بیننده ای را مجذوب خود می کند. کوه سهند با ارتفاع سه هزار و 710 متر سرسبزی و طراوت را به مراغه هدیه کرده و دامنه های سرسبز آن از جلوه های دیدنی و مورد توجه مردم منطقه به ویژه گردشگران و دوست داران طبیعت بکر است.
رودخانه های صوفی چای و مردق چای ، غار هامپوئیل ، آب ها و چشمه های معدنی شور سو ( آب شور) ، ساری سو ( آب زرد) ، قره پالچیق ( گل سیاه ) ، ایستی بلاغ ( چشمه گرم ) و چشمه معدنی گشایش از جاذبه های طبیعی و مورد علاقه گردشگران نوروزی منطقه است.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها