بزرگترین اختلاس‌گران جهان را بشناسید

رسوایی اختلاس باعث خودکشی پسر میلیاردر وال استریت شد/ وقتی یک مرد به جرم اختلاس به بیش از صد سال حبس محکوم می‌شود

اختلاس به قدری برای برخی قضات خارجی مهم‌ است که در چند مورد مجازاتی سنگین مانند حبس صد ساله برای اختلاس‌گر اعمال کرده اند.

رسوایی اختلاس باعث خودکشی پسر میلیاردر وال استریت شد/ وقتی یک مرد به جرم اختلاس به بیش از صد سال حبس محکوم می‌شود

به گزارش خبر فوری ، اختلاس به برداشت غیرقانونی اموال دولتی یا غیردولتی که توسط کارمندان و کارکنان دولت یا وابسته به دولت انجام می‌گیرد، گفته می‌شود.
اختلاس گونه‌ای از کلاه‌برداری است که بیشتر به صورت برنامه‌ریزی شده، منظم و پنهان و بدون رضایت و آگاهی دیگران انجام می‌پذیرد.
مطرح شدن مجدد ماجرای اختلاس اخیر در پتروشیمی بسیاری را متوجه این مساله کرده است که مواجهه‌ کشورهای دیگر با این مساله چگونه است و آیا اساسا در کشورهای دیگر هم اختلاس‌هایی با چنین ارقامی رخ می‌دهد؟

در این گزارش به برخی از مهم‌ترین اختلاس‌گران جهان اشاره می‌کنیم:

اختلاسی که باعث ورشکستگی یک شرکت شد

کنت لای، بنیانگذار، مدیر عامل و رئیس شرکت انرون، به خاطر نقشش در سوءاستفاده از شرکت‌ها و دستکاری حسابهای شرکت انرژی هوستون، حدودا 74 میلیارد دلار پول اختلاس کرد.
این اختلاس به حدی به اعتبار شرکت آسیب زد که رسوایی آن در نهایت منجر به ورشکستگی انرون شد. پس از آن هزاران کارمند با از دست دادن شغل خود مواجه شدند و سرمایه گذاران حساب های خود را از خالی دیدند.
کنت لای در ماه ژوئیه 2006، سه ماه قبل از آغاز محکومیتش درگذشت.

رسوایی اختلاس پدر باعث حلق آویز شدن پسر شد

برنارد مدوف صاحب یک شرکت سرمایه‌گذاری در وال استریت بود که از سال 1960 شروع به کار کرده بود.
به خاطر رسوایی مالی مدیر آن به کار خود پایان داد. یکی از اصلی‌ترین اتهامات مدوف استفاده از سیستم پونزی برای پرداخت سود به سرمایه‌گذاران بود. سیستم پونزی زمانی است که صاحب بنگاه بدون اینکه فعالیت اقتصادی خاصی با پول سرمایه‌گذاران انجام دهد، تنها با پول سرمایه‌گذاران جدید به سرمایه‌گذاران قبلی سود بدهد. مدوف به خوبی از پس این کار برآمد و توانسته بود اعتبار هنگفتی برای شرکتش کسب کند تا جایی که بسیاری از چهره‌های مشهور رسانه‌ای، هنری و سیاسی جزو مشتریان او محسوب می‌شدند.
پس از لو رفتن ماجرای مدوف، در نهایت او به اتهام جعل اسناد، پولشویی، فریب سرمایه‌گذاران و همچنین اختلاس 75 میلیارد دلار به 150 سال زندان و پرداخت غرامتی 170 میلیارد دلاری محکوم شد.
پس از آن زندگی خانواده مدوف به کل از هم‌پاشید. مارک مدوف، پسر برنارد، دو سال بعد از زندانی شدن پدرش با حلق آویز کردن خود به زندگی‌اش پایان داد.

بیش از صد سال حبس؛ مجازات مدیر اختلاس‌گر

آلن استنفورد یکی از سرمایه گذاران برجسته و مدیر ورزشی حرفه‌ای بود. او مالک و مدیرعامل گروه مالی شرکت های استنفورد بود.
در سال 2009، هیئت مدیره شرکت او تحقیقات مفصلی را برای پیدا کردن یک اختلاس بزرگ که توسط ا انجام گرفته بود، آغاز کردند. تیم تحقیقاتی سرانجام متوجه اختلاس 8 میلیارد دلاری آلن استنفورد گردیدند.
افکار عمومی که الن را یک چهره و مدیر ورزشی معتبر می‌دانستند با اوج گرفتن داستان اختلاس، به شدت نسبت به استنفورد خشمگین شدند.
دادگاه سرانجام‌ با تعیین مجازات 110 سال حبس آلن استنفورد را مجازات کرد.

رئیس جمهور اختلاس‌گر در فیلیپین

فردیناند مارکوس دیکتاتور کشور فیلیپین بود. او از سال 1965 تا 1986 قدرت را در این کشور آسیای شرقی در اختیار داشت.
برخی معتقدند مارکوس در دوران قدرتش صنایع و زیرساخت‌های فیلیپین را بازسازی کرد و اصلاحات اقتصادی گسترده‌ای را در این کشور کوچک به کار گرفت. برخی دیگر اما دولت او از لحاظ مالی یکی از فاسدترین دولتهای دوران معاصر می‌دانند.
این فساد شامل اختلاس گسترده منابع مالی دولت توسط اطرافیان مارکوس می‌شد. طبق تخمین‌ها و محاسبات، میزان اختلاس مارکوس طی 31 سال فعالیت او به عنوان رئیس‌جمهور فیلیپین، مبلغی بین 5 تا 10 میلیارد دلار است.

وقتی برادری باعث کلاهبرداری می‌شود

داریل مک کولی برادر ناتنی کمدین معروف یعنی دنی کوک است. داریل مک کولی مدیر برنامه های برادر مشهورش و همچنین برنامه‌ریز فعالیتهای تجاری برادر کمدینش بود. داریل از موقعیت خود یعنی نسبت برادری و یک عضو خانواده مک کولی بودن، برای به دست آوردن اعتماد کوک استفاده کرد و توانست بر تمام فعالیتهای برادرش احاطه یابد.
داریل توانست از این طریق در طول ده سال میلیون‌ها دلار اختلاس کند. پس از این داریل برادر خود را ترک کرد و در خارج به سر برد.

لولا آمورین؛ زنی که از یک خیریه اختلاس کرد

لولا آمورین از جمله مشهورترین زنانی است که به جرم اختلاس دستگیر شده‌اند. او یک حسابدار در آمریکا بود که از طریق حساب‌سازی پولهای کلانی را به جیب زد.
دادستان پرونده اش می‌گوید که آمورین به عنوان یک حسابدار ارشد برای شرکت Arc در هاوایی کار می‌کرد. این شرکت یک سازمان غیر انتفاعی است و به کودکان و بزرگسالانی که دارای معلولیت های فکری و رشدی هستند، کمک می‌کند.
طبق اعلام دادستان هاوایی، لولا آمورین حدود 5 میلیارد دلار( عدد دقیق: 5،777،147.96 ) از طریق حساب سازی به سرقت برده است.
گفته می شود که حساب سازی‌های او طی یک دوره حدودا 10 ساله از اواخر سال 2006 تا اوایل سال 2017 اتفاق افتاده است.

خودروکوفسکی؛ نماد اختلاس دولتی در روسیه

میخائیل خودروکوفسکی زمانی ثروتمندترین فرد روسیه و شانزدهمین ثروتمند جهان بود.‌ خودورکوفسکی بنیانگذار نخستین بانک خصوصی روسیه بود و اوضاع مالی‌اش با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی روز به روز بهتر ‌شد.
ارتباطات او با حزب کمونیست شوروی و مراکز قدرت باعث شده بود تا هنگام فروش شرکت‌های دولتی شوروی سابق به بخش خصوصی، او بتواند اموال زیادی را کسب کند.
در سال 2003 خودورکوفسکی دچار اختلافات سیاسی گوناگونی با ولادیمیر پوتین شد و پس از این هم به انواع و اقسام جرایم مالی از جمله اختلاس و فرار مالیاتی متهم گردید.
دادگاه در نهایت وی را مجرم شناخت و به ابتدا او را به 9 سال حبس محکوم کرد اما سال 2009 بار دیگر دادگاهی برای خودورکوفسکی برگزار شد و این بار او به اختلاس و پولشویی محکوم شد.


نکته جالب در بسیاری از این اختلاس ها مجازات اعمال شده توسط قاضی است. حکم حبس 110 ساله و 150 ساله چیزی است که در بسیاری از کشورها در مورد سنگین ترین جرمها مانند عملیات تروریستی یا تجاوز به کودکان اعمال می‌شود. با این حال، اختلاس به قدری برای قضات مهم‌است که در چند مورد مجازاتی سنگین مانند حبس یک قرنی برای اختلاس‌گر اعمال کرده اند.

نظر شما در این باره چیست؟ به نظر شما چه مجازاتی برای اختلاس‌گران باید در نظر گرفته شود.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • ناشناس
    0

    از ایرانیا یاد بگیرن ببین راحت حق مردمو میخورن بعد عکس هم میندازن.اصلا خودکشی هم نمیکنن

  • محمد
    0

    اینجا با افتخار از اختلاس می گویند و کمتر از 1000میلیارد را بی کلاس می دانند طرف تو شهر ما حاضر شده خودش و زنش و عروس به زندان بروند ولی اموال را برنگرداند

  • باقر
    0

    کاش به جای این همه بررسی های قیمت بنزین ایران و کشورهای دیگه، مقایسه امار ازدواج و طلاق، مقایسه نرخ بیکاری، بررسی قتل در مدارس دیگر کشورها و ..... کمی هم به مقایسه تناسب میان میزان جرم و جزای جرم و اعمال این جزا در بین مسولان هم بررسی میشد.

  • zahra
    0

    . salamمقایسه امار ازدواج و طلاق، مقایسه نرخ بیکاری، بررسی قتل .ازگرانی هاکمر مردم راشکسته بررسی کنید .باید همه را اعدام در محل زندگی شان بکنندتااز این غلط ها نکنند

  • رضا
    0

    ما اختلاس گرها رو با پول می‌فرستیم کانادا که باقی عمر راحت زندگی کنند با پول مردم آخه خیلی زحمت کشیدن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها