در گفت‌وگوی خبر فوری با یک روانشناس اجتماعی مطرح شد؛

چرا تب ایجاد کمپین در جامعه به راه افتاده است؟/ مخاطبان پویش‌ها قشر متوسط جامعه هستند

یک روانشناس اجتماعی درباره علل ایجاد کمپین‌ و تعدد آن در جامعه امروز توضیح داد.

چرا تب ایجاد کمپین در جامعه به راه افتاده است؟/ مخاطبان پویش‌ها قشر متوسط جامعه هستند

به گزارش گروه اجتماعی خبر فوری ، اگر روزانه در شبکه‌های اجتماعی چرخ بزنید، احتمالا اسامی کمپین‌های عجیبی که عمرشان گاهی به یک روز هم قد نمی‌دهد، به گوشتان می‌خورد. کمپین‌های عجیبی که اتفاقا روزها آخر سال فرصت خوبی برای رونمایی از آنهاست.

کمپین‌هایی که اتفاقا این روزها بیشتر هم شمایل اقتصادی به خود گرفتند. اکنون سوال اینجاست که با وجود تعدد این کمپین‌ها، چرا هنوز که هنوز است، بسیاری از آن‌ها کارایی مشخص ندارند و آنطور که باید در اذهان عمومی تاثیر مثبت نگذاشتند. یک روانشناس اجتماعی به خبر فوری می‌گوید: کمپین یا پویش، رفتار اجتماعی مدرن و جدید است که البته پیشتر به صورت سنتی وجود داشته است.

دکتر علیرضا شریفی یزدی ، معتقد است که این کمپین‌ها اتفاقا ریشه در گذشته ما دارند، وی در این‌باره می‌گوید: پیشتر هم مشاهده می‌کردیم که افراد در گذشته برای یک اتفاقی طومار می‌نوشتند و اتفاقا این طومارها بسیار تاثیر گذار بودند و می‌توانستند از اتفاقی جلوگیری کنند. به طور کلی می‌توان گفت که این کمپین‌های امروز ریشه در همان طومار نویسی ما دارد.

این روانشناس اجتماعی در ادامه درباره تاثیر شبکه‌های اجتماعی در ایجاد کمپین‌ها گفت: در بعضی از موارد این کمپین‌ها بسیار تاثیر گذارند. رسانه های نوپدید در تاثیر این کمپین‌ها موثر بودند. به هرحال مردم در فضاهای مختلف این کمپین‌ها را می‌بینند با آن آشنا می‌شوند. به طور مثال همین کمپین نه به ماهی قرمز، این کمپین موفقی در شبکه اجتماعی بود، افراد متوجه آن شدند، به سوالاتشان پاسخ داده شد، مثلا اینکه ماهی قرمز اصلا در سفره هفت سین ما وجود نداشته است. همین شده که ما در این سالها واقعا متوجه کم شدن این ماهی‌های قرمز هستیم.

چه کمپین‌هایی موفق هستند؟

وی درخصوص چرایی عدم کارکرد تمام این پویش‌های اجتماعی در شبکه‌های اجتماعی توضیح داد: ما وقتی برای هر پدیده‌ای کمپین ایجاد می‌کنیم، کم کم کارکرد و خاصیت خود را از دست می‌دهد.

این روانشناس همچنین درباره اینکه چه افرادی می‌توانند آغاز کننده این کمپین‌ها باشند نیز توضیح داد: در دنیا اینگونه است که کمپین ها را افراد شاخص ایجاد می‌کنند . به طور مثال فردی باید کمپین زیست محیطی بسازد که در این حوزه دانائی کامل داشته باشد. اگر بخواهیم نمونه وطنی آن را مثال بزنیم باید مثلا فردی مثل پرفسور کردوانی را مثال بزنیم این اقلیم شناس سال‌ها در حوزه محیط زیست فعالیت کرده، او اگر کمپینی ایجاد کند قطعا تاثیر گذار است و بین مردم طرفدار خواهد بود زیرا پشتوانه علمی دارد.

وی تاکید کرد:اگر هر فردی بابت هر اتفاقی کمپین ایجاد کند، جامعه دچار آشنا زدگی می‌شود که کمپین‌ها خاصیت خود را از دست می‌دهند.

مخاطب کمپین چه کسانی هستند؟

شریفی یزدی درباره اینکه مخاطبان کمپین‌ها چه کسانی هستند نیز توضیح داد: کمپین رفتار قشر متوسط جامعه است، یعنی افرادی که صرفا شرایط و دغدغه‌های زندگی روزمره را ندارند، قشر بالادست جامعه، که قشر مرفه است یا افراد پایین دست که بیشتر دغدغه معیشت دارند نمی‌توانند، مخاطب کمپین‌هایی باشند که شعارهایی مانند، دفاع از حقوق حیوانات، دفاع از کودکان کار یا دفاع از حقوق زنان را دارند.

وی درخصوص اینکه چرا بعضی از کمپین‌های اقتصادی مانند نه به آجیل و نه به گوشت در جامعه موثر نیستند و همه مردم به آن اقبال نشان نمی‌دهند ، گفت: وقتی کمپینی راه می‌افتد باید به پشتوانه فرهنگی آن توجه کرد، یعنی کمپین بدون توجه به نیازهای جامعه به جایی نخواهد رسید. مثلا کمپین نه به دلار راه می‌اندازیم، وقتی فردی می‌بیند که ارزش پولش پایین آمده طبعا ترجیح می‌دهد آن را به ارز دیگری تبدیل کند. یا همین کمپین نه به آجیل، مردم ما برای پرستیژ خود ارزش خود قائل هستند و به ویترین خود اهمیت می‌دهند، از طرف دیگر مردم ما برای اینکه بگویند از قشر ضعیف نیستند نه تنها به این کمپین توجه نمی‌کنند، بلکه هر طور شده آجیل می‌خرند.

وی در پایان تاکید کرد: کمیپن باید برای جایی گذاشته شود که مستقیما به نیازهای مادی و معنوی و فرهنگ جامعه برنخورد. مثلا اگر ما بگوییم کمپین مخالفت با برگزاری با عید ایجاد کنیم، این کمپین دقیقا فرهنگ را نشانه گرفته است طبیعتا شکست می‎خورد، بسیاری از کمپین‎های اجتماعی یا اقتصادی ما ریشه در فرهنگ دارند و جامعه اگر پذیرای آن نباشد آن را پس می زند و افراد به آن علاقه مند نمی‌شوند.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها