آلبوم موسیقی کوهسالان در سنندج رونمایی می شود

نخستین آلبوم موسیقی سنتی هورامی با عنوان «کوهسالان» به خوانندگی «هیوا شاه محمدی» تولید حوزه هنری انقلاب اسلامی کردستان روز پنجشنبه در پردیس سینمایی بهمن سنندج رونمایی می شود.

آلبوم موسیقی کوهسالان در سنندج رونمایی می شود

امین مرادی، اظهارداشت: هورامان یکی از مناطق کردستان با پیشینه تاریخی و ویژگی های منحصر به فرد خود همواره جایگاه هنرمندان نام آوری بوده است که با آثار خود بر غنای فرهنگ وهنر کردستان افزوده اند.

وی افزود: یکی از ویژگی های این منطقه موسیقی فاخر، غنی و متمایزی است که بر اساس پژوهش های صورت گرفته سرچشمه آواها ونواها نیز لقب گرفته است.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان با اشاره به ژانرهای مختلف موسیقی هورامان به سیاوچمانه اشاره کرد که در آن اشعار و ملودی های عرفانی، عاشقانه و مسائل مختلف اجتماعی با شیوه ای خاص و مختص این مناطق به زیبایی خاصی اجراء می شود.

مرادی در خصوص آلبوم کوسالان که توسط حوزه هنری استان کردستان با شماره ثبت ۳۱۸/ م -۹۷ در مرکز موسیقی حوزه هنری مجوز انتشار را گرفته است، ادامه داد: نخستین اثر موسیقی سنتی هورامان است که توسط هنرمند توانمند هیوا شاه محمدی و همراهی گروهی از هنرمندان موسیقی استان تهیه و ان شاء ا… پنجشنبه ۲۳ اسفندماه ۹۷ از ساعت هشت شب در محل پردیس سینمایی بهمن سنندج رونمایی و در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.

وی یادآور شد: در این البوم شش قطعه موسیقی با عناوین «ئه گه ر به ی، بوریوه با بسازم، بوو سه د ه قه ت، دنیای ویه رده، خالو ریبوار، کونه هه واران و کوسالان» و با آهنگسازی، تنظیم، ملودی وخوانندگی هیوا شاه محمدی که نوازندگی تار و سه تار را نیز برعهده داشته است و همراهی احمد پور ابوقداره نوازنده کمانچه، علی صمیمی نوازنده تنبک، کوزه، دایره، دهول، مسعود معزی نوازنده سنتور، فراز میرزایی نوازنده نی، ساسان کاکایی نوازنده عود، رامین اکباتانی نوازنده دف و در ملودی خالو ریبوار نوازندگی سنتور توسط رزگارخاطری با میکس و مسترینگ علی صمیمی در استودیو پالس به تهیه کنندگی حوزه هنری استان کردستان به عنوان اولین البوم موسیقی سنتی هه ورامان روانه بازار شده است.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان در خصوص معرفی هیوا شاه محمدی بیان کرد: این هنرمند در سال ۱۳۵۹ در هه ورامان متولد و از سال ۱۳۸۷ با حضور در محضر استاد بهرام ساعد به فراگیری سازهای تار و سه تار تا پایان دوره ردیف موسیقی ایرانی تلمذ نمود.

مرادی گفت: به منظور تکمیل نزد استاد کیوان ساکت دوره های مختلف نوازندگی و مبانی موسیقی ایرانی را به پایان رسانده و در محضر استاد حبیب اله تولایی دوره کامل ردیف آواز ایرانی و صداسازی را فراگرفت و سپس در سنندج و زیر نظر استاد مهدی احمدی دوره های سلفژ و مبانی موسیقی کلاسیک را فراگرفت.

وی اظهارداشت: تأسیس آموزشگاه موسیقی در مریوان و کاربا کودکان سبب شد تا دوره مربیگری کودک (ارف) را نیز زیر نظر مادر موسیقی کودکان استاد سودابه سالم، گذرانده و هم اکنون حاصل این سال ها تلاش را در آموزشگاه موسیقی هیرا در سنندج به هنرجویان و علاقه مندان موسیقی به عنوان مدرس آموزش می دهد.

گفتنی است کوسالان نام رشته کوهی است در هه ورامان که به دلیل طبیعت زیبای آن همواره الهام بخش شعراء و خوانندگان موسیقی سنتی این مرزوبوم است.

منبع: مهر

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها