مسئولیت‎های پرچمدار جدید قوه‎قضائیه چیست؟

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس: روند رسیدگی به پرونده‎های قضایی باید سریعتر شود/ آبرامیان: همه وظایف قانونی دستگاه قضایی اولویت است

حضور ابراهیم رئیسی در قوه‎قضائیه مطالبات و اولویت‎های جدیدی را برای وی به عنوان رئیس‌دستگاه قضایی رقم زده است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس: روند رسیدگی به پرونده‎های قضایی باید سریعتر شود/ آبرامیان: همه وظایف قانونی دستگاه قضایی اولویت است

فاطمه علی‏‎اصغری- در آخرین روزهای سال 97 و در حالی که کمتر از 8 ماه تا پایان حضور آملی لاریجانی باقی مانده بود مقام معظم رهبری در حکمی ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی را که پیشتر سابقه حضور در دستگاه قضایی را برعهده داشت به عنوان رئیس جدید دستگاه قضایی منصوب کرد و مراسم معارفه رئیسی 20 اسفند ماه با حضور جمعی از مسئولین و مقامات کشورمان با قرائت حکم مقام معظم رهبری از سوی حجت‎الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری برگزار شد تا ابراهیم رئیسی رسما برای یک دوره 5 ساله فعالیت خود را در یکی از مهتر‎ین قوای کشور آغاز کند.

طبق اصل ۱۵۶ قانون اساسی قوه قضاییه قوه‎‏ای است مستقل که پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و مسئول تحقق بخشند به عدالت و عهده‏ دار وظایف زیر است‏:

۱ - رسیدگی و صدور حکم در مورد تظلمات، تعدیات، شکایات، حل و فصل دعاوی و رفع خصومات و اخذ تصمیم و اقدام لازم در آن قسمت از امور حسبیه، که قانون معین می‌کند.
۲ - احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادیهای مشروع.
۳ - نظارت بر حسن اجرای قوانین.
۴ - کشف جرم و تعقیب مجازات و تعزیر مجرمین و اجرای حدود و مقررات مدون جزایی اسلام.
۵ - اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین.

و طبق اصل ۱۵۸ قانون اساسی نیز وظایف رییس قوه‎قضاییه به شرح زیر است:

ایجاد تشکیلات لازم در دادگستری به تناسب مسوولیت‏های اصل یکصد و پنجاه و ششم.
تهیه لوایح قضایی متناسب با جمهوری اسلامی.
استخدام قضات عادل و شایسته و عزل و نصب آنها و تغییر محل مأموریت و تعیین مشاغل و ترفیع آنان و مانند اینها از امور اداری، طبق قانون.

از این رو با توجه به مفاد قانونی که برای دستگاه‎ قضایی در قانون اساسی ترسیم شده است و باتوجه به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری در طی سال‎های اخیر بر موضوع برقراری عدالت و مبارزه با فساد که متاسفانه در طی سال‎های اخیر نوع مالی آن شدت بیشتری داشته است قطعا ابراهیم رئیسی نیز مسئولیت سختی را برای تحقق مطالبات رهبری و مردم در این حیطه برعهده دارد.

در گفت و گو با دو عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی درباره رویکردها و اولویت ابراهیم رئیسی و عملکرد آیت‎الله آملی لاریجانی در دستگاه قضایی به گفت و گو پرداختیم.

* ژرژیک آبرامیان عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی سایت خبر فوری درباره مهم‎ترین اولویت‎های دستگاه قضایی و عملکرد آیت‏‎الله آملی لاریجانی اظهارکرد: قطعا باتوجه به اهمیت کار دستگاه قضایی و وظایفی که در این نهاد اجرایی می‎شود می‎توان گفت درباره عملکرد آقای آملی لاریجانی مردم باید قضاوت کنند ، اما بدون شک وی باتوجه به اینکه منصوب رهبری بوده است در دوران کاری خود زحمات فراوانی را انجام دادند.

وی افزود: از منظر بنده اینکه ما بخواهیم بدون داشتن اطلاعات و بیرون از گود عملکرد رئیس دستگاه قضایی را مورد ارزیابی قرار دهیم درست نیست.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به هرحال قوه‎قضائیه در طی سال‎های اخیر وظایف خود را انجام داده است و آملی لاریجانی ریاست این نهاد را برعهده گرفته است و در حال حاضر نیز این مسئولیت به ابراهیم رئیسی سپرده شده است.

آبرامیان خاطرنشان کرد: از منظر بنده در قوه‎قضائیه نمی‏‎توان اولویت مشخصی را تعیین کرد، چراکه تمام وظایفی که در قانون اساسی برای دستگاه قضایی قید شده است در اولویت است و من امیدوارم باتوجه به عرق ملی که در وجود آقای رئیسی وجود دارد در منصب جدید حداکثر تلاش خود را انجام دهند تا قوه‎قضائیه ما سربلندتر و در خدمت مردم باشد.

وی تاکید کرد: در نظام جمهوری اسلامی هر کدام از قوا وظایف مشخصی دارند که باید براساس این وظایف که در قانون برای آنها تعیین شده است اقدامات لازم را انجام دهند.

*حسین رضازاده دیگر عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی سایت خبر فوری درباره اولویت‎های اصلی دستگاه قضایی کشورمان در دوره جدید اظهارکرد: به نظر من باتوجه به اینکه رئیسی تجربه خوبی در دستگاه قضایی داشته است می‎تواند با برنامه‎ریزی منسجم رویکرد موفقی را در قوه‎‌قضائیه داشته باشد.

وی افزود: رئیسی از جمله افرادی است که از ابتدای شروع به کار خود در دستگاه قضایی حضور داشته است از این رو می‎تواند در جهت حل مشکلات این نهاد اقدامات مثمرثمری را انجام دهد.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از منظر بنده که حدود 30 در دستگاه قضایی بودم مشکلات بسیاری در این نهاد به خصوص از نظر نیروی انسانی وجود دارد که این امر در تمامی سازمان‎های وابسته به دستگاه قضایی مشهود است.

رضازاده خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی اولویت اصلی در دستگاه قضایی باید در جهت تسریع بخشیدن به پرونده‎های قضایی متمرکز شود چراکه باتوجه به اطلاعاتی که بنده در اختیار دارم برخی از دادگاه‎های ما وقت رسیدگی به شکابات مردم را در سال 1400 تعیین می‎کنند که این نقض حقوق شهروندی است که باید در این مسیر تدبیر جدی در دوره جدید اتخاذ شود، چرا که این مشکل تنها مسئله دستگاه قضایی نیست و سایر نهادها نیز باید در این مسیر همراه قوه‎قضائیه باشند.

وی با اشاره به اینکه وضعیت فعلی دستگاه قضایی رضایت‎بخش نیست، تاکید کرد: آیت‎الله آملی لاریجانی در طی 10 سال گذشته تلاش بسیاری را انجام داد اما هنوز کاستی‎هایی وجود دارد که این موضوع به عملکرد سایر نهادها نیز بازمی‎گردد چرا که دستگاه قضایی همواره در حوزه‎های مختلف مسئولیت‎های متعددی را برعهده داشته است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی با اشاره به اینکه ساز و کارهای دستگاه قضایی در دوران آقای آملی در برخی از حوزه‎ها بسیار ضعیف بوده است ،گفت: بنده معتقدم در دوره جدید و با حضور ابراهیم رئیسی باید تلاش بیشتری در جهت تحقق مطالبات مردم صورت گیرد که امیدوارم این روند در رویکردهای مدنظر رئیس جدید قوه‎قضائیه درنظر گرفته شود.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • نمكي
    0

    ٦ماه است شهرستان سميرم قاضي ندارد

  • محمد
    0

    خدایا نسل اینها را از روی زمین بر دار تا ملتی روی آرامش ببینند.

  • مردم
    0

    خدا لعنت كند شاهنشاه اريامهر را بلد نبود اسلام را چگونه پياده كند به قول معروف ،،،نُون را بده دست نانوا بگذار بسوزاند حالا هم اسلام را داده اند به اهلش بگذار شعب ابي طالب باشد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها