کشوری در آستانه نسل‌کشی جوانان/ به پایتخت چاقوکشی جهان خوش آمدید!

قصد داریم از کشوری برایتان صحبت کنیم که قربانی شدن شهروندانش در حوادث چاقوکشی تیتر اخبار رسانه‌های جهان شده است.

کشوری در آستانه نسل‌کشی جوانان/ به پایتخت چاقوکشی جهان خوش آمدید!

در سال‌های اخیر همواره گزارشات و اخبار‌های مختلفی درباره اختلالات سلامت روانی، ارتکاب جرایم، خودکشی، قاچاق مواد مخدر و اعتیاد جوانان اروپایی توسط رسانه‌های غربی منتشر شده است.

گزارشاتی که بسیاری از کارشناسان این کشور‌ها درباره آن اظهار نگرانی کرده و موج نابودی جوانان و نوجوانان را به عنوان بحرانی برای جوامع غربی می‌دانند. قاچاق و مصرف مواد مخدر نیز یکی از هزاران دغدغه و چالش شایع در جهان و به ویژه دنیای غرب است. طی روز‌های اخیر دستگیری تعدادی از نوجوانان انگلیسی و قربانی شدن شهروندان تیتر اخبار رسانه‌های مختلف جهان شد و همین امر پلیس بریتانیا را به واکنش واداشت.

به دنبال این موضوع به تازگی پلیس بریتانیا اطلاعاتی جدید در زمینه وقوع جرایم عضویت در باند‌های قاچاق مواد مخدر توسط جوانان را منتشر کرده و نگرانی غربی‌ها نسبت به آینده جوانان را بیش از پیش کرده است. بنابر اعلام پلیس انگلیس افزایش جرایم مربوط به استفاده از سلاح سرد به ویژه چاقو نه تنها در پایتخت این کشور رشد داشته بلکه افزایش این امر در شهر‌های دیگر بریتانیا بسیار نگران کننده شده است.

از سال ۲۰۱۰ تاکنون، جرایم ناشی از استفاده از چاقو در شهر لندن رشد ۱۱ درصدی داشته و این در حالی است که این رقم برای ۳۴ شهر دیگر این کشور برابر با ۴۵.۷ درصد بوده است.

بر اساس اعلام پلیس بریتانیا از ابتدای شروع سال جاری که تنها ۳ ماه از شروع آن گذشته است، ۹ نوجوان در سه شهر اصلی انگلیس با استفاده از چاقو به قتل رسیده‌اند و آمار بالای این جرایم در شهر‌های اصلی و به ویژه گسترش آن در دیگر شهر‌های امری هشداردهنده است.

به گفته یکی از مقامات پلیس بریتانیا، جرایم ناشی از استفاده چاقو و سلاح سرد در مناطق جنوبی لندن از ۳۴۶ به ۸۷۳ مورد رسیده و در کنار افزایش این جرایم، باند‌های قاچاق و توزیع کننده مواد مخدر نیز گسترش یافته‌اند.

کودکان انگلیسی در دام شبکه‌های قاچاق مواد مخدر

اما گسترش باند‌های مواد مخدر در شهر‌های بزرگ انگلستان تنها به اعتیاد نوجوانان و جوانان ختم نشده و کودکان را نیز به نحو دیگری درگیر کرده است. پلیس بریتانیا به تازگی از شکل‌گیری حلقه پیوسته جرایم در این کشور خبر داده و نسبت به فراگیری این حلقه نیز هشدار داده است. به گفته پلیس، شیوع جرایم ناشی از چاقو موجب افزایش جرایم و از سوی دیگر رشد قربانیان جوان شده و این امر مسیر تجارت و قاچاق مواد مخدر را نیز تسهیل کرده است.

اما پدیده خطرناک‌تر دیگری که مقامات پلیس و کارشناسان این کشور را وادار به واکنش کرده، استفاده و به‌کارگیری کودکان در باند‌های قاچاق مواد مخدر است. شواهد نشان می‌دهد، در اغلب باند‌های قاچاق مواد مخدر، از کودکان برای توزیع و انتقال مواد از شهر‌های کوچک به شهر‌های بزرگ استفاده شده و خشونت، تنبیه و انجام اعمال مجرمانه نسبت به کودکان ازجمله مواردی است که کودکان انگلیسی در باند‌ها تجربه می‌کنند.

چندی پیش نیز وزارت دادگستری این کشور از افزایش سه برابری شبکه‌های قاچاق مواد مخدر خبر داد و جرایم ناشی از گسترش این شبکه‌ها را ۶ هزار جرم اعلام کرد.

در پی اعلام وزارت دادگستری، آژانس ملی جرایم و شورای راهبردی پلیس ملی انگلیس نیز آماری از میزان مشارکت کودکان و نوجوانان در شبکه‌های غیر مجاز را منتشر کرد. بر اساس این اعلام، ۱۰ هزار کودک در شبکه‌های قاچاق مواد مخدر فعالیت دارند و این مواد را از مناطق اصلی شهر به دیگر نقاط کشور منتقل می‌کنند. بنا بر اعلام این سازمان، میانگین سنی این کودکان ۱۵ تا ۱۷ و پایین‌ترین سن آن‌ها نیز ۱۱ سال است.

جیسون هاروین رئیس بخش جرایم مواد مخدر در شورای ملی پلیس بریتانیا با هشدار نسبت به افزایش جرایم مواد مخدر میان کودکان ۱۰ تا ۱۵ ساله، می‌گوید: در حال حاضر تنها معضل ما قاچاق مواد مخدر توسط کودکان نیز نیست بلکه امر نگران کننده‌تر آن است که این کودکان علاوه بر قاچاق مواد، از آن استفاده نیز می‌کنند.

بریتانیا در آستانه «نسل کشی جوانان»

یک مدرس جرم شناسی در دانشگاه بیمرنگام انگلیس با اعلام نگرانی نسبت به شیوع جرایم مرتبط با مواد مخدر و سلاح سرد در مدارس این کشور می‌گوید: معضل اصلی جامعه امروز بریتانیا توجه و رسیدگی صرف به پرونده‌های جزایی و خشونت در کشور است این در حالی است که به جای رسیدگی قضائی به این موارد باید علت گرایش جوانان به سمت جرم را بررسی کنیم.

یکی از مقامات پلیس بریتانیا با هشدار به دولت نسبت به رشد جرایم میان جوانان گفت: در صورتی‌که دولت و مقامات نسبت به این پدیده توجه نکرده و از راه‌های فرهنگی برای نجات جوانان اقدام نکنند، به زودی شاهد از دست رفتن جوان کشور یا به عبارتی «نسل کشی گستره میان جوانان» خواهیم بود.

مطالعات کارشناسان بریتانیا بر روی علل رشد صعودی وقوع جرایم میان جوانان و نوجوانان این کشور نشان می‌دهد، کاهش ارائه خدمات اجتماعی به جوانان، کمبود مراکز درمان بیماری‌های سلامت روان، کاهش حمایت از نوجوانان در محیط خانواده و جامعه در آخر ضعف در سیستم آموزشی ازجمله عوامل مؤثر در گسترش جرم است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها