۴ ضعف اندروید که گوگل باید آن‌ها را برطرف کند

سیستم‌عامل اندروید در چند سال گذشته به طور قابل توجهی متحول شده است و در این مسیر علاوه بر جذاب‌تر شدن رابط کاربری آن، از تعداد زیادی ویژگی‌های منحصربه‌فرد هم بهره می‌برد.

۴ ضعف اندروید که گوگل باید آن‌ها را برطرف کند

با این حال، این سیستم‌عامل هنوز هم ضعف‌ها و مشکلات زیادی دارد که می‌توان آن‌ها را اصلاح کرد. با توجه به اینکه به‌زودی اندروید Q معرفی می‌شود، امیدواریم گوگل برای نسخه‌ی جدید این سیستم‌عامل برای این ۴ مشکل و ضعف راه‌حلی تدارک دیده باشد.

ژست‌های حرکتی بهتر
شرکت‌هایی مانند اپل، موتورولا و وان‌پلاس برای گوشی‌های خود به بهره‌گیری از سیستم ناوبری مبتنی بر ژست‌های حرکتی روی آوردند و گوگل هم مدتی بعد چنین قابلیتی را برای نسخه خالص اندروید پای ارائه داد. در نگاه اول این قابلیت مشکل خاصی ندارد ولی با کمی استفاده، با ضعف‌های آن روبرو می‌شوید.

اول از همه باید خاطرنشان کنیم که یکی از فواید این رویکرد، آزاد کردن بخش بیشتری از رابط کاربری است. اما در این سیستم ناوبری اندروید پای، همچنان یخش پایینی رابط کاربری به این موضوع اختصاص داده شده است. در ضمن این سیستم جدید همچنان دارای چند دکمه است. به غیر از دکمه هوم که حالا دیگر دایره‌ای شکل نیست و شبیه به کپسول شده، در بیشتر محیط‌ها، دکمه بازگشت هم پدیدار می‌شود. تنها دکمه‌ای که کاملاً حذف شده، دکمه Recents است. برای دسترسی به این بخش، کاربران باید از بخش پایینی انگشت خود را تا حد کمی به سمت بالا بکشانند.

یکی دیگر از دلایل ضعف این سیستم، غیرمنطقی بودن ژست‌های حرکتی آن است. به‌عنوان مثال اگرچه سوایپ کوتاه برای دسترسی به بخش اپلیکیشن‌های باز شده منطقی محسوب می‌شود، اما برای دستیابی به بخش app drawer یا باید سوایپ طولانی انجام دهید یا اگر سوایپ اولی کوتاه باشد، بار دیگر باید به سمت بالا سوایپ کنید. گوگل برای حل این مشکل می‌تواند کاری کند که با سوایپ از سمت راست این نوار روانه‌ی بخش اپلیکیشن‌های باز شده شویم و سوایپ فوقانی از بخش میانی هم app drawer را باز کند.

در نهایت به‌عنوان آخرین مشکل این سیستم ناوبری، باید به محل قرارگیری دکمه clear all در بخش اپلیکیشن‌های باز شده اشاره کنیم. در انواع و اقسام رابط‌های کاربری اندروید، این دکمه جایگاه مشخصی دارد که کاربران هنگام باز کردن بخش recents می‌توانند به‌راحتی آن را مشاهده کنند و بر آن ضربه بزنند. اما در رابطه با گوگل شاهد چنین رویکردی نیستیم. در نسخه خالص اندروید پای این دکمه جایگاه ثابتی ندارد و هرچقدر اپلیکیشن‌های باز شده بیشتر باشد، این دکمه بیشتر روانه‌ی سمت چپ می‌شود. چنین رویکردی اصلاً منطقی نیست و به‌خصوص اگر اهل استفاده از تعداد زیادی اپلیکیشن باشید، دسترسی به آن می‌تواند فرایند آزاردهنده‌ای شود.

امکان ثبت اسکرین شات طولانی و ضبط فیلم از نمایشگر
گوگل در چند سال گذشته در زمینه‌ی ارائه‌ی قابلیت‌های جدید برای اندروید عملکرد بسیار خوبی داشته است. به‌عنوان مثال بسیاری از قابلیت‌هایی که برای بهره‌گیری از آن‌ها ناچار به روت کردن، استفاده از کاستوم رام‌ها و رابط‌های کاربری دیگر شرکت‌ها بودیم، حالا به‌صورت پیش‌فرض در نسخه خالص اندروید قرار گرفته‌اند. حتی می‌توانیم به دوران ابتدایی اندروید اشاره کنیم که حتی برای تعبیه آیکون چراغ‌قوه یا آیکون ریستارت در منوی پاور کاربران به ناچار باید گوشی خود را روت می‌کردند. اگرچه بسیاری از این ضعف‌ها برطرف شده، ولی گوگل کماکان می‌تواند قابلیت‌های دیگری را در سیستم‌عامل خود تعبیه کند.

دو مورد از این قابلیت‌ها، امکان ثبت اسکرین‌شات طولانی و ضبط فیلم از نمایشگر است. شرکت‌هایی مانند وان‌پلاس، هواوی و سامسونگ یک یا هردوی این قابلیت‌ها را در رابط کاربری خود قرار داده‌اند. اگر در حال حاضر از اندروید خالص استفاده می‌کنید، برای بهره‌گیری از این مشخصات باید به بهره‌گیری از اپلیکیشن‌های ثالث روی بیاورید. گرچه انجام این کار هم اصلاً سخت نیست، ولی تعبیه چنین قابلیت‌هایی در داخل سیستم‌عامل منجر به بهبود تجربه کاربری می‌شود.

کنترل بیشتر برای مجوزهای اپلیکیشن‌ها
اندروید در زمینه‌ی ارائه‌ی کنترل بر مجوزهای اپلیکیشن‌ها بسیار بهتر از گذشته شده است اما در این زمینه می‌تواند کارهای بیشتری را انجام دهد. بر اساس برخی گزارش‌های منتشر شده، ظاهراً در اندروید Q کنترل بسیار گسترده‌ای برای مجوزهای اپلیکیشن‌ها در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. البته از آنجایی که هنوز نسخه آزمایشی این نسخه از سیستم‌عامل هنوز عرضه نشده، نمی‌توانیم با قاطعیت زیادی در مورد این موضوع اظهارنظر کنیم.

یکی از مواردی که امیدواریم که در اندروید Q شاهد آن باشیم، ارائه‌ی مجوزهای موقتی برای اپلیکیشن‌ها است. با این کار، اپلیکیشن‌ها فقط هنگام استفاده مثلاً به دوربین یا موقعیت مکانی کاربر دسترسی دارند و بعد از بسته شدن، این مجوزها هم لغو می‌شود. البته باید خاطرنشان کنیم که در حال حاضر اپلیکیشنی به نام Bouncer دقیقا چنین کاری را انجام می‌دهد ولی تعبیه این قابلیت در محیط سیستم‌عامل همواره بهتر است.

بهبود رابط کاربری بخش اشتراک‌گذاری
اگر از سیستم اشتراک‌گذاری اندروید استفاده کرده باشید، مطمئناً با آشفتگی آن روبرو شده‌اید. بسیاری از بخش‌های مربوط به این سیستم اشتراک‌گذاری باید بهبود پیدا کند و در ادامه سعی می‌کنیم به‌صورت مختصر و مفید به آن‌ها اشاره کنیم.

یکی از مهم‌ترین مشکلات این بخش از اندروید، کند بودن آن است که به‌خصوص اگر اپلیکیشن‌های زیادی نصب کرده باشید، این مشکل بیشتر احساس می‌شود. آیکون‌های مربوط به اشتراک‌گذاری مستقیم همزمان با آیکون دیگر اپلیکیشن‌ها بارگذاری نمی‌شوند و این آیکون‌ها در محیط‌های مختلف نظم و ترتیب خاصی ندارند و گاهی اوقات برخی از آن‌ها هم ظاهر نمی‌شوند.

یکی دیگر از مشکلات، ناسازگاری رابط کاربری بخش اشتراک‌گذاری در اپلیکیشن‌های مختلف است زیرا توسعه‌دهندگان می‌توانند ظاهر آن را با توجه به سلیقه‌ی خود تغییر دهند. نکته‌ی جالب توجه، وجود این ناسازگاری حتی در اپلیکیشن‌های توسعه‌یافته توسط گوگل است. به‌عنوان مثال در تصاویر زیر می‌توانید ببینید که در یوتیوب و پلی استور، رابط کاربری این بخش مبتنی بر اسکرول عمودی است اما در اپلیکیشن‌های گوگل فوتوز و گوگل مپ، این رابط کاربری دارای سیستم اسکرول افقی است.

گوگل همچنین برای دکمه‌ی اشتراک‌گذاری هم باید یک استاندارد برای ظاهر و موقعیت آن تعریف کند. در بیشتر مواقع، این دکمه به شکل سه نقطه مثلثی شکل است اما گاهی اوقات هم به شکل فلش، متن یا ترکیب بین این موارد است. دکمه Share در بخش فوقانی، میانی یا پایینی رابط کاربری اپلیکیشن یا منوی آن قرار دارد. در ادامه می‌توانید نمونه‌هایی از این دکمه‌ها را مشاهده کنید. تعیین یک مکان و ظاهر مشخص برای این دکمه، به‌خصوص برای افرادی که آشنایی زیادی با اکوسیستم اندروید ندارند منجر به روان‌تر شدن تجربه کاربری می‌شود.

در این مطلب فقط به ۴ مورد از ضعف‌های اندروید اشاره کردیم و مطمئناً اشاره به موارد بیشتر هم امکان‌پذیر است. امیدواریم در اندروید Q شاهد ارائه‌ی راه‌حل گوگل برای این ضعف‌ها باشیم. به نظر شما اندروید از لحاظ رابط کاربری و دیگر بخش‌ها دارای چه ضعف‌هایی است؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

منبع: دیجی کالا مگ

1696

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها