در پی اعلام حمایت دیپلماتیک بریتانیا از یک متهم؛

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: هیچ کشوری حق دخالت در امور قضایی ایران را ندارد/ درباره زاغری خودمان تصمیم می‎گیریم

اعطای حمایت دیپلماتیک به نازنین زاغری از سوی مقامات بریتانیا طی روزهای اخیر بازتاب بسیاری را در عرصه بین‎الملل در پی داشته است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: هیچ کشوری حق دخالت در امور قضایی ایران را ندارد/ درباره زاغری خودمان تصمیم می‎گیریم

فاطمه‎ علی‎اصغری- هفته اخیر ماجرای حمایت دیپلماتیک بریتانیا از نازنین زاغری سر و صدای بسیاری را در حوزه سیاست خارجی کشورمان ایجاد کرد به گونه‎ای که بسیاری از مسئولین وزارت خارجه کشورمان از جمله حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن در صفحه توییترش نوشت: تصمیم وزارت خارجه انگلیس به اعطای حمایت دیپلماتیک به خانم زاغری، مخالف حقوق بین‌الملل می‌باشد و فاقد آثار حقوقی و اجرایی است. حقوق بین‌الملل اعطای حمایت دیپلماتیک از سوی دولت‌ها را فقط نسبت به اتباع خود ممکن می‌داند. طبق قانون ایران، ایرانیان فارغ از محل اقامت، تابعیت خود را حفظ می‌کنند.

این اظهارات بعیدی‏‎نژاد درباره اقدام بریتانیا درحالی واکنش بسیاری را در عرصه دیپلماتیک در پی داشت که جرمی هانت، وزیر خارجه انگلستان مدعی شده به دلیل رفتار «غیرقابل قبول» جمهوری اسلامی ایران با نازنین زاغری بریتانیا «حمایت دیپلماتیک» را به وی اعطا کرد. جرمی هانت در بیانیه‌ای گفته بود: ما تصمیم گرفتیم که بریتانیا در گامی بسیار غیرمعمول (به نازنین زاغری) حمایت دیپلماتیک اعطا کند.

وزیر امور خارجه انگلیس اضافه کرده است: این به مثابه آن است که دولت بریتانیا به طور رسمی اعلام می‌کند که نحوه رفتار با او با تعهدات ایران براساس قوانین بین‌المللی منطبق نیست و این موضوع را به یک مسئله رسمی بین دولت‌های دو کشور تبدیل می‌کند. وی همچنین گفته است، بعید است که این اقدام معجزه‌ای بکند و یک شبه نتیجه‌ای در پی داشته باشد. اما این اقدام به تمامی جهانیان نشان خواهد داد که نازنین بی‌گناه است و بریتانیا وقتی با یکی از شهروندانش ناعادلانه رفتار می‌شود تنها نظاره‌گر نخواهد بود.

اعطای حمایت دیپلماتیک بریتانیا به نازنین زاغری به خوبی نشان دهنده این است که ماجرای این پرونده از اهمیت بسیاری بالایی برای مقامات انگلیسی برخوردار است از این رو در نگاهی اجمالی گذری کوتاه به سابقه و جرائم نازنین زاغری در ایران پرداختیم.

**نازنین زاغری کیست؟

نازنین زاغری شهروند ایرانی- بریتانیایی است که در ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ به هنگام خروج ازایران به مقصد انگلستان همراه با دختر خردسالش دستگیر و به زندان منتقل شد او با بنیاد خیریه تامسون رویترز ‏‏وابسته به تامسون رویترز همکاری دارد.

اتهام او مشارکت در «براندازی نرم» جمهوری اسلامی از طریق همکاری با مؤسسات و شرکت‌های خارجی بوده‌ است.

وی پس از دستگیری به کرمان منتقل شده و به گفته همسرش در زندان انفرادی به سر می‌برد و حق دسترسی به وکیل را ندارد.

در اواخر خرداد ماه ۱۳۹۵ سپاه پاسداران کرمان اطلاعیه‌ای را منتشر و ضمن آن با تأیید خبر بازداشت زاغری، وی را به همکاری با موسسات معاند و مشارکت در فعالیت‌های براندازی نرم متهم کرد و اعلام کرد که وی در سوئیتی در زندان کرمان نگهداری می‌شود.

ریچارد رتکلیف، همسر زاغری و بنیاد خیریه رویترز که زاغری برای آن کار می‌کند اتهامات وارد به او را رد کردند.

جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران جمعه ۴ تیر ۱۳۹۵ گفت: «این فرد در کرمان دستگیرشده بود و اکنون به تهران منتقل شده‌است.»

او دلیل انتقال نازنین زاغری به تهران را «عدم صلاحیت رسیدگی» در کرمان عنوان کرد.

وی پس از برگزاری جلسات دادگاه در نهایت توسط قاضی ابوالقاسم صلواتی به ۵ سال زندان محکوم شدو این حکم به تایید نهایی رسید.

در رابطه با دستگیری نازنین زاغری سپاه ثارالله کرمان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است : طی اقدامات اطلاعاتی گسترده در فضای مجازی و حقیقی یکی از سرشبکه های اصلی وابسته به بیگانگان که ماموریت های مختلفی در راستای تحقق اهداف شوم دشمنان نظام انجام داده بود، شناسایی و دستگیر شد. خانم زاغری در طول مدت بازداشت، در یک سوئیت در زندان کرمان نگهداری شده و مرتبا با خانواده خود تماس تلفنی و ملاقات حضوری داشته است. در حال حاضر پرونده ایشان برای انجام مراحل قضایی به تهران ارسال شده و تحقیقات تکمیلی توسط مامورین سازمان اطلاعات سپاه در حال انجام است.

**انگلیس‎ها به دنبال سوء‎استفاده از پرونده زاغری هسستند

حشمت‌الله فلاحت‎پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبر فوری درباره اقدام انگلیس در حمایت دیپلماتیک از نازنین زاغری اظهارکرد: من معتقدم پرونده زاغری بیش از اندازه از سوی انگلیس‎ها سیاسی شده است و این رویکرد به هیچ‎وجه قابل قبول نیست و از نظر حقوقی نیز دارای وجاهت لازم نیست.

وی افزود: تجریه نشان داده است که مداخله کشورهای اروپایی به ویژه انگلیس در پرونده‎های قضایی در ایران فقط به ضرر متهمین در ایران تبدیل شده است و اتهامات تازه‎ای را ممکن است علیه آنها شکل دهد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در جمهوری اسلامی ایران پرونده نازنین زاغری یک رویکرد قضایی دارد از این رو در قالب پرونده قضایی طبق حقوق و قوانین ایران بررسی‎ها صورت می‎گیرد.

فلاحت‎پیشه خاطرنشان کرد: در جمهوری اسلامی ایران مجازات‎ها حداقلی تعیین و تنظیم می‎شود و امکان استفاده از رافت اسلامی برای زندانی‎ها وجود دارد از این رو نوع ورود و سیاسی کردن پرونده‎ که انگلیسی‎ها در آن استاد هستند و تبحر خاصی دارند در نهایت به ضرر خود متهمین تمام می‎شود.

وی تاکید کرد: بنده معتقدم انگلیسی‎ها باید بدانند که عامل اصلی اختلافات پیش آمده در مورد پرونده نازنین زاغری خود آنها هستند چرا که مقامات این کشور همواره درصدند با سوء‎استفاده از اسامی افراد سود مدنظر خود را در مناقشات و اختلافات سیاسی ببرند ولی در نهایت هیچ سودی از سوی دولتمردان این کشور نصیب افراد نمی‎شودُ مقامات این کشور بارها در پرونده‎های مختلف اثبات کردند که ماهیت اشخاص برای آنها اهمیتی ندارد و آنها تنها به دنبال منافع خود هستند.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • مجید ابوحسن ایرانی
    0

    بریتانیا چرا اتباع خود را که به داعش پیوسته اند را رها کرده ونمی پذیرد ولی زاغری که ایرانی الاصل است. وبربتانیا برایش اقامت دایم صادر کرده را طلب میکند انگلیسی های اصیل داعشی چرا حق ورود به کشورشان را ندارند

  • نگین
    0

    انگلیس همیشه باج گرفته اما باج نمیده وقتی که ملوانهای انگلیسی رو دستگیر کردن با یک دست کت و شلوار نو با سلام و صلوات بدرقه شأن کردند این باج گیری مسری شده از بین نرفته فقط از نوعی به نوع دیگر تبدیل شده

  • زاغري
    0

    زاغري به نا حق دستگير شده است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها