کلنگ زنی نخستین پارک موضوعی فضاپایه با محوریت نجوم در کاشان

دستیار رئیس سازمان فضایی در توسعه زیرساختهای ترویجی فضایی از ایجاد نخستین پارک موضوعی فضاپایه با محوریت نجوم در نیاسر کاشان در پنج فاز خبر داد.

کلنگ زنی نخستین پارک موضوعی فضاپایه با محوریت نجوم در کاشان

سید محسن قندی از ایجاد نخستین پارک علمی، ترویجی و فضایی در نیاسر کاشان خبر داد و اظهار داشت: با توجه به ظرفیت بالقوه در منطقه نیاسر کاشان و با بررسی‌های صورت گرفته، این منطقه یکی از مناطقی است که دارای آسمان شب بسیار خوبی است و از آنجایی که نیاسر کاشان دارای گردشگران فصلی است، می‌توان از ظرفیت بالقوه آسمان منطقه در راستای توسعه گردشگری و تبدیل آن به منطقه‌ای برای جذب گردشگر در تمام فصول سال استفاده نمود و زیرساخت‌های علمی، فرهنگی و تفریحی متناسب با آن ایجاد نمود.

وی ضمن اشاره به مطالعات صورت گرفته توسط تیم مشاور و حضور مقام عالی وزارت ارتباطات در منطقه نیاسر کاشان افزود: در تلاش هستیم تا سرمایه گذاران خصوصی در این پروژه را تا فازهای اقتصادی مطلوب از نظر بازگشت سرمایه در اولویت اجرا قرار دهیم که این امر موجب خواهد شد نخستین پارک نجوم کشور در نیاسر کاشان در بازه زمانی کوتاهی به بهره برداری برسد.

دستیار رئیس سازمان فضایی در توسعه زیرساخت‌های ترویجی فضایی ضمن اشاره به بخش‌های این پارک نجوم ابراز داشت: نخستین بخش پارک نجوم رصد اجرام آسمانی است و شبیه سازی سیارات منظومه شمسی نیز از دیگر بخش‌های این پارک به حساب می‌آید. سومین بخش پارک نیز می‌توان به تالارهای علمی ترویجی در حوزه نجوم و اکتشافات فضایی اشاره کرد.

وی از وجود مراکز خدمات رسان در پارک نجوم نیاسر کاشان و ارائه خدمات به گردشگران عبوری از این شهر خبر داد و گفت: بر اساس برنامه‌ریزی های صورت گرفته این پارک نجوم طی پنج فاز به بهره برداری کامل می‌رسد و سرمایه گذاری آن نیز توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد و وظیفه ما در این پارک نظارت بر اجرا و عملکرد سرمایه‌گذاری برای پارک نجوم نیاسر کاشان خواهد بود.

قندی با بیان اینکه طرح کلان این پارک از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است، اظهار داشت: در این پارک سعی می‌شود تا از مفاهیم ارزشی استفاده شود و بر همین اساس سعی شده تا پارک نجوم نیاسر کاشان دارای بخش‌هایی مبتنی بر مفاهیم عظیم آسمان در آیات و روایات و تبدیل این مفاهیم به فرم باشد، برخی از شبیه سازها نیز در این پارک تعبیه شده که با توجه به عملکرد پارک در آخرین فاز به بهره برداری می‌رسد.

منبع: مهر

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها