خبرفوری جزییات جدید از اختلاسی بزرگ را بررسی می‌کند؛

اختلاسی به وسعت ۴ سال بودجه کشور تاجیکستان/ رد پای داماد وزیر سابق در بزرگترین اختلاس کشور

چند روزی است که فضای مجازی و  رسانه‌ها پر شده از اخبار فساد اقتصادی بزرگ پتروشیمی کشور، اما در این بین توجه به برخی نکات حایز اهمیت است که مهمترین آن بررسی 5 سال پرونده و حضور برخی چهره های شناخته شده سیاسی کشور است.

اختلاسی به وسعت ۴ سال بودجه کشور تاجیکستان/ رد پای داماد وزیر سابق در بزرگترین اختلاس کشور

ساره جعفرقلی : نکته مهم در پرونده فساد اقتصادی بزرگ پتروشیمی کشور، زمان آن است. آغاز رسیدگی به این پرونده و شناسایی متهمان اصلی در سال ۹۲ و در حدود پنج سال پیش بوده است و اما متهمان اصلی آزاد بودند و برهمین اساس متهم اصلی این فساد اقتصادی در سال ۹۶ توانسته به راحتی تمام پولها و مایملک خود را از کشور منتقل کند و هم اکنون همشهری خاوری مفسد اقتصادی بزرگ گذشته در کانادا باشد.

ديوان محسابات در سال ٨٩ متوجه اختلاف حسابها می‌شود، حميدرضا كاتوزيان نماينده مجلس و رييس كميسيون انرژي مجلس در آن سال از عدم پیگیری پرونده گله گذاری می کند ، مجموعه دزدي ها از سال ٨٩ تا ٩٢ بوده است و در سال ٩٣ با گزارش زنگنه وزیر نفت جریان شروع میشود اما روند رسيدگى پنج سال طول مي كشد .

براساس این گزارش، آغاز رسیدگی به پرونده فساد در صنعت پتروشیمی ایران در شعبه سوم دادگاه انقلاب با ۱۴ متهم که یکی از بزرگترین آنها "مرجان شیخ‌الاسلامی آل‌آقا" (مدیر عامل شرکت بازرگانی دنیز و هترا تجارت) است، او در دوره خاتمی به جناح اصلاح‌طلب نزدیک بود اما بعد از روی کار آمدن احمدی‌نژاد در چرخشی ۱۸۰درجه‌ای به اصولگرایان نزدیک شد و حتی نامش در فهرست‌های ائتلاف اصولگرایان برای انتخابات مجلس هشتم شورای اسلامی قرار گرفت.

مرجان شیخ‌الاسلامی که هم‌زمان وارد تجارت با شرکت‌های پتروشیمی و نفتی ازجمله شرکت نفت و گاز سپانیر شده بود در دوره دوم احمدی‌نژاد از ایران خارج شد. او مدتی را در ترکیه سپری و ثروت چندین میلیون دلاری خود را صرف سرمایه‌گذاری در این کشور ازجمله خرید تلویزیون‌های ترک کرد و البته در این مدت به تجارت خود در ایران مشغول بود.

مرجان شیخ‌الاسلامی بعد از مدتی سرمایه‌اش را از ترکیه به کانادا منتقل کرد؛ کشوری که پناه‌گاهی امن برای سرمایه‌های خارج‌شده از ایران شده است.

‏وی در دوره احمدی‌نژاد یکی از ‎کاسبان تحریم بود، گفته می شود بین ۷۰۰ تا یک میلیارد دلار در حسابش را بازنگردانده است. ‎

مرجان شیخ الاسلام آل آقا با همسرش در سال 2014 یک شرکت در واشنگتن دی سی تاسیس کرده اند که دو کارمند دارد؛ مرجان شیخ الاسلام و مهدی خلجی! عنوان شرکت هم مرکز اندیشه برای هنر و فرهنگ است. نوع این شرکت Limited Liability Company نوشته شده که ظاهراً نوعی شرکت تجاری است و پول ملت را بین سالهای۸۹تا۹۲ به اسم دورزدن تحریمها اختلاس کرد و به خارج از کشور برد.

بعد از مرجان شیخ الاسلام؛ متهمان به عنوان مدیران شرکت از خریداران خارجی مبالغ کلان به نفع خود دریافت و به بهانه دور زدن تحریم‌ها شرکت هایی را در خارج از کشور تاسیس و پول آن را به حساب خود انتقال داده اند.

رضا حمزه لو مدیر عامل و یکی ازمتهمان اصلی( 7 میلیون و 65 هزار یورو) درصدی از خرید و فروش را به عنوان حق دلالی دریافت می‌کرد. حمزه لو طی نامه ای به مدیران عامل PCC دبی و پتروشیمی شانگهای پول را به حساب آنها می ریخته در صورتی که این شرکت جزء شرکت های تحریمی نبوده است.

لازم به ذکر است، در این پرونده نقش پسرهاي٢نفر از مديران ارشد نفتى دولت احمدى نژاد و وزیر سابق دولت گذشته و داماد وزیرسابق دولت کنونی مشهود است.

‏پرونده فساد شش میلیارد یورویی عمق خسارت وارده به مردم ایران در نتیجه تحریم را نشان داد.

تحریم‌ها، اقتصاد ایران را به فساد و پولشویی کشانده و مدافعان آن در داخل( آنها که تحریم را نعمت می دانند) و خارج( آنها که تحریم را راه رهایی می دانند) بازیگران اصلی این فساد هستند.

برای فهمیدن حجم اختلاس شرکت بازرگانی پتروشیمی فقط کافیست بدانیم ، رقم اختلاس برابر با ۴ سال بودجه کشور تاجیکستان یا قرقیزستان یا حتی افغانستان است.
رقم اين اختلاس به تومان در حدود 99,000,000,000,000 ميشود كه حتی در ماشين حساب هم قرار نمی‌گیرد.

در این پرونده ٦ميليارد یورویی رد پای ٨ مدير نفتی احمدى نژاد و فرزندانشان وجود دارد، کیفرخواست 664صفحه‌ است و اتهامات متهمان از سال 89 تا92 و بیش از 5 سال به طول انجامیده است.

‏به هرحال نکته مهم در این پرونده و سوال اصلی این است چرا پرونده سال٩٢ الان دادگاه آن برگزار می‌شود؟ چرا نمایندگان مجلس و مسوولان بخش پتروشیمی در مواجه با سوال خبرنگار خبر فوری در این مورد یا اظهار بی اطلاعی میکنند یا از جواب دادن سرباز می‌زنند؟ بهتر نیست مردم جزییات دقیق‌تری در این مورد بدانند؟
‏‏‎

مسئولیت منابع نفتی تو این تاریخ با نظارت چه نهاد وچه کسانی است؟

43

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 29
  • ایمان
    0

    خیلی ازاین جراها باید از اصول خورها باید پرسید

    نظرات شما -
    • علی
      0

      آقا رستم قاسمی باید درمورد این اختلاس در رسانه ملی شفاف سازی کند خدا کند که. درست نباشد در غیر اینصورتآبآبروی تمام پاسداران زحمت کش را زیر سوال میبرد باید بدست همین دلاوران به دار آویخته شود تا عبرتی باشد برای دیگران در ضمن احمدی نژاد اصولگرا نیست دولتببهاره ضمنن برادران دزد جماعت باید ریشهاش خشکانده شود چه اصولگرا باشد چه اصلاح طلب ما مردم را احساساتی کردهاند یکعده از اصولگرا وعدای از اصلاحطلب حمایت میکنیم وباهم مثل دشمن رفتار میکنیم گور پدر هردو جناح ما فقط از ولی فقیه تبعیت میکنیم دزد بیت المال هر کس که باشد باید گردنش زده شود

  • کاربر ناشناس
    0

    اگر یک نفر هزارتومان ازجیب کسی برداره اسمش میزارن دزد ولی کسی که هزاران ملیارد ببره اسمش باعزت میگن اختلاص برای همتون متئاسفم

  • ناشناس
    0

    وزیر نفت باید جواب گوی این اختلاس پتروشیمی باشد.

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      اینها بودند دم از خون شهدا عزیز می زدن وبا سوء استفاده از راهشان حق مردم بدبخت میکشن بالا ومی گویند تحریم برکت الهیست

  • احسان
    0

    این اختلاس هایی که منشا غلط خصوصی سازی بود که دست تمام اختلاسگرها را باز کرد که داره تمام سرمایه مملکت را به کام نابودی میکشه و وای به حال اونهایی که حرف از امر به معروف و نهی از منکر میکنن و این فسادها روز به روز بیشتر از روزهای قبل از انقلاب میشه

  • dain
    0

    ‏پرونده فساد شش میلیارد یورویی عمق خسارت وارده به مردم ایران در نتیجه تحریم را نشان داد. یعنی الان این اختلاس نمیشد این پول به مردم داده میشد؟ چرا این ادم های دزد رو ترور نمیکین؟

  • حسن
    0

    اگر رئیس یک مجموعه اختلاص گر نباشد زیر مجموعه اش نمی توانند اختلاص کنند. آیا کسی از مسئولین را سراغ داریذگد که اختلاص نکرده باشد؟ آیا خدا اختلاص گران را دوست دارد یا ندارد؟

  • تمشکال
    0

    لابد احمدی نزاد همین ها را می خواست بگه که هی می گفت بگم بگم !!در دوره ایشان این همه فساد را چگونه پاسخ می دهد ؟

  • شاهرخ
    0

    تواین چند سال انقدر اختلاس توکشور اتفاق افتاده که دیگه برای مردم عادی شده به مردم که نمیرسه این پولها بزار بعضی ها برن حالشو ببرند

  • احمدددددددددددددددددددد
    0

    اختلاس 6 میلیاردی نیست وبلکه ما به تفاوت ارز داخل و خارج که حدود 100 میلیون دلار است دزدی شده ولی بعد چند روز هنوز میگید اختلاس 6 میلیاردی واقعا قابل فهم نیست فساد هزار تومنشم باعث عصبانیت و تنفر از مسولین که مسئول اتفاق هستن ولی خبر درست مخابره کردن یک اصل است حالا هی بگید اختلاس هزار میلیارد دلاری کنتور که نمیندازه

  • محمد
    0

    پسرهاي٢نفر از مديران ارشد نفتى دولت احمدى نژاد و وزیر سابق دولت گذشته و داماد وزیرسابق دولت کنونی، ٨ مدير نفتی احمدى نژاد و فرزندانشان ممنون که اینقدر شفاف رسالت اطلاع رسانی را به خوبی انجام می دهید شما ها الان فهمیدید؟ چرا تا الان چیزی ننوشتید؟ اون موقع که زنگنه وزیر نفت خودش رو می کشت که این موضوع را پیگیری کند شما چرا کمک نکردید! مگر می شود بدون پشتوانه دولتمردان، سیستم قضایی و امنیتی ها آنقدر دست رو دست بگذارند که رقم اینقدر نجومی بشه و بعد ۵ سال زخم کهنه را بازکنند؟ راستش الان نمی دانیم و شک داریم چرا علنی شده؟ همین الان که مردم در مضیغه هستند دولتمردان و ذی نفوذ ها دارند اختلاس می کنند و زدوبند اگه رسانه سالمی هستید بروید سراغ آنهایی که همین الان دلار های ۴۲۰۰ گرفته اند.

  • ایرانی
    0

    با سلام و عرض تأسف از این آدمهایی که نام مسلمان را یدک ميکشن و در اصل مسلمان نیستن، خوب حالا دولتها تو این تحریم به اینا اطمینان کردن آیا اینها باید اینطوری معرفت و شرافت انسانی رو زیر پا بگذارند اصلا دین و مذهب هیچی، پس انسانیت چی، باید انسان هر چی گیرش میاد مثل لاشخورها بخوره و حق خودش بدونه، بالاخره یه روزی مرگ این حیوانها سر میسره( میبخشید میگم حیوان چون طبق روایات اسلامی اینها آدم نیستن و از اصل انسانیت خارج شده اند) و چه قیامتی برپا بشه، اون روز دیدنیه، شک نکنید.

  • جبار
    0

    قشنگ معلومه همه ی مسئولین با هم میخوردن و ملت رو هم ببو گلابی حساب کردن . وقتی قراره پول فروش نفت و گاز هاپولی بشه چرا صادرش میکنن حداقل میموند برای آیندگان نه اینکه نصیب یه عده زالو صفت بشه .

  • م.م
    0

    افسوس خوردن فایده ندارد .اگه واقعا دلسوز ملت ومردم هستند.دزد هایی که الان سر کار هستند ونرفتندکانادارا دریابند .وقتی برادر رئیس جمهور وبرادر معاونش آلوده هست دیگه چه توقعی داریم ما.یا اون وزیر سابق دزد و پرونده بدهی میلیاردی داروییش ندیده میشه نتیجش این میشه که چند وقت دیگه افسوس بخوریم عه اینم در رفت. نظراتما هم به درد خودمون میخوره .ما فقط شرمنده شهدای عزیزمون هستیم وچه خوب که این روزهای سیاه رو ندیدند

  • فهيمه
    0

    اينها نميدزديدن يكي ديگه شون ميدزديد ،انگار ميومدن خرج ملت ميكردن مثلا

  • ابوالقاسم
    0

    سلام ،ایا هنوز اصولگراها واحمدی نژادی هارا به بی سوادی وسادگی وعدم برنامه واستراتژی متهم کرده ،وقتی می گفتند تحریم ها نعمت است به انان میخندید،اکنون باید به حال خودمان گریست که انان به درستی وبا اگاهی وبرنامه ریزی میگفتند تحریم نعمت است .چه نعمتی از این بالاتر که سالها نفت این الماس سیاه را ببرند وپولش را به حساب شخصی خودشان واریز کنند،نن هم باصدای بلند فریاد میزنم تحریم نعمت است اگر شما نمی توانید از این نعمت تحریم برخوردار شوید مشکل حودتان هست ،بعله؟!؟!

    نظرات شما -
    • مش سعید
      0

      بدبختی اینه هنوز که هنوزه با وقاحت تمام، رئیس کذایی دولت وقت همه چی رو حاشا میکنه و با فرافکنی خودش و مجرمین فاسد دورو برش رو مبرا از از گناه و خطا قلمداد میکنه! ایکاش برای یکبار هم که شده با این شخص بخاطر ۸ سال تباهی ایران برخورد قانونی صورت بگیره تا بقیه مفسدین حساب کار دستشون بیاد. #دولت_پاکدستان!!

  • ناشناس
    0

    چرا انقدر اختلاس تو کشور زیاد شده ضعف قانون ضعف...

  • هویت از دست رفته
    0

    من امروز با ده دهزار تومن حساب باز کردم بانک مرکزی الان خبر دار شده. این حجم از پول منتقل شد بانک مرکزی نفهمید. مدیونید اگه فکر کنید اینا اختلاسه اینا نوعی حمایت و سرمایه گزاری تو کاناداست

  • بهرامی
    0

    تمام این رشوه خواری‌ها و اختلاس ها در زمان احمدی‌نژاد بوجود آمد از آن تاریخ تاکنون اغلب کسانیکه مسولیتی داشتند اگر اهل اینکار کثیف نیودند را مجبور به استعفا کردن اما در هر شرایطی صدای دلسوزان نظام در نیامد !!!!!

  • ایرانی مظلوم
    0

    حکومت.حاکم و قوه قضاییه احتیاج به شوک و ریکاوری دارن یا با دم مسیحایی خلخالی جونی تازه بگیره و وارد گود بشه

  • ستار مرادی
    0

    بدبختانه دور زدن قانون و قانون گریزی مسئولین و اقازاده ها باعث این اخلاسها میشود تا قانون سفت و سخت اجرا نشود و جراحی سخت مبارزه با فساد اینها نشود همیشه شاهد این اختلاس ها هستیم این در حالی هست که اکثر قشر جامعه از خرید گوشت عاجز اند....خدایا دادمان بجایی نمیرسد حقمان را از مسئولین دزد بگیر

  • محمد
    0

    این ملت حقش همینه

  • کاربر ناشناس
    0

    حاکم شهری که مرغابی بود بر سر ان شهر خرابی بود

  • ......
    0

    خدا لعنت کنه کسانیکه اموال این ملت را به غارت می برند و هیچکس هم جوابگو نیست

  • اااا
    0

    این متن مغرضانه نوشته شده. فرض کنیم درست باشه . حالا این کلید ساز ها اگه میخان دزدهای دوره احمدی نژاد دستگیر کنن . چرا میگزادن برادرهای خود ومعاونش آزاد باشن واختلاس بکنن.

  • مرتضی درگاهی
    0

    من مخالف رسانه ای کردن این قبیل موضوعات هستم کار اساسی این است که هر سازمانی وشرکتی واحد حقوقی وبازرسی دارد در وهله اول انفصال از خدمت آنانیکه در این پستها خدمت میکنند توبیخ مدیریت با امتیازات منفی تکمیل کردن پرونده در همان محل کار وتوقیف اموال ودارائی بصورت موقت بدون جنجال ورسیدگی این روال کار است اگر در منزل ما خطائی صورت گرفته باشد آیا دانستن اهل کوچه وهمسایه ها وفامیل مشکلی را حل خواهد کرد این کارها بچه گانه است وهیچ تاثیر مثبتی در جامعه ندارد وخروجی صفر است

  • کاربر ناشناس
    0

    عملکرد هر۲ جریان فکری به ضرر مملکت وملت انجامیده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها