مزایای ادغام بانک های نظامی در بانک سپه

روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار و شورای عالی هماهنگی اقتصادی بانک های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و مؤسسه اعتباری کوثر، در قالب یک بانک واحد در بانک سپه ادغام می‌شوند.

مزایای ادغام بانک های نظامی در بانک سپه

ادغام بانک های وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه از چند جهت می تواند مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرد، به نظر می رسد مهمترین موضوعی که منجر به ادغام بانک های نیروهای مسلح و نظامی در یک بانک دولتی شده، تلاش برای بهبود شاخص های کلان در حوزه بانکداری است. متاسفانه این روزها غالب بانک ها از نسبت کفایت سرمایه مناسب برخوردار نیستند و از سوی دیگر نسبت مطالبات غیرجاری شان به تسهیلات اعطایی بسیار بالاست. توجه به این دو شاخص کلیدی در نظام بانکی کشور حاکی از قرارگیری در شرایط سخت و دشوار در آینده ای نزدیک است. از این رو بالاترین مقام تصمیم گیر در حوزه پولی و بانکی برای ساماندهی این بازار وارد عمل شده و تصمیم به ادغام بانک سپه و برخی از بانک ها گرفته هست.

در ادامه به برخی از مزایای ادغام بانکهای نظامی در بانک سپه می پردازیم:

چابک شدن نظام بانکی

اصولا بانک های کوچک، بهره وری پایینی دارند و در صورت ادغام، تحول مثبتی در عملکرد آنها خواهد بود.
اولین و مثبت ترین اتفاق پس از ادغام بانک ها، کاهش تعداد شعب فیزیکی و نیز کاهش تعداد مدیران و اعضای هیئت مدیره و معاونان و... بانک ها خواهد بود. با چابک تر شدن بانک ها، هم بهره وری افزایش یافته و هم قیمت تمام شده خدمات به شدت کاهش خواهد داشت.

بهبود شاخص های مالی بانک سپه

یکی از چالش های نظام بانکی در حال حاضر، نسبت کفایت سرمایه پایین بانک ها است و با ادغام، این عارضه به تدریج کمرنگ تر شده و می توان از محل صرفه جویی در هزینه ها و تجمیع سرمایه ها حداقل نسبت کفایت سرمایه بانک اصلی را به استانداردهای کمیته بازل ۲ رساند.

تجربه موفق ادغام بانک‌ها در سایر کشورها

در کشورهای دیگر از جمله ترکیه و چند کشور اروپایی و امریکا، ادغام بانک ها تجربه موفقیت آمیزی بود که هم احتمال ورشکستگی بانک ها را از بین برد و هم نتایج مثبتی به دنبال داشت.

کاهش احتمال ورشکستگی

بانک ها به دلیل شناسایی سودهای غیر واقعی و... زیان ده هستند و صورت های مالی آنها، آنقدر مشکل داشته توسط حسابرس تایید نشده و می توان گفت این مشکلات ممکن بود بانک ها را به ورطه بحران بکشد. ادغام به منظور نجات بانک ها صورت گرفته و منفعت صاحبان سهام نیز در این ادغام است.

انتقال سپرده مشتریان از بانک های کوچک به یک بانک معتبر

هدف اصلی از ادغام و اصلاحات بانکی، حفظ امنیت سپرده گذاران و سهامداران است. پشتوانه ادغام، بانک سپه است که سهامدار آن دولت است و در حقیقت باید گفت با توجه به اینکه پشتوانه اصلی این ادغام، دولت است نه تنها جای نگرانی نیست؛ بلکه شاهد افزایش قانونمندی نظام پولی و بانکی هم خواهد بود.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 16
  • الاحقر
    0

    به نام خدا موضوع: درخواست روشنگری در خصوص ادغام بانکهای نیروهای مسلح سلام علیکم به نظر می رسد بین ادغام بانکهای نیروهای مسلح در بانک سپه، با در اختیار گذاشتن اطلاعات تبادلات مالی این نیروها مطابق خواسته های گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، ارتباطی وجود دارد؛ به طوری که تمرکز در این بانکها بهتر می تواند به لو رفتن این اطلاعات برای دشمنان به ویژه در صورت پیوستن به کنوانسیون های مرتبط پالرمو و CFT کمک نماید. اساساً چرا این ادغام از بانکهای نیروهای مسلح شروع شده است؟ مگر سایر بانکها مشکل ندارند؟! ضمن آنکه ضرب الاجل تعیین شده چند ماهه و شتابزدگی دولت برای اجرای این کار مشکوک بودن موضوع را تأیید می کند. خواهشمند است چنانچه توطئه ای در این خصوص وجود دارد، در اسرع وقت روشنگری فرمایید تا نقشه های احتمالی هر چه سریعتر نقش بر آب شود. با تشکر

    نظرات شما -
    • ع
      0

      مگر رهبر نارضایتی خودش را از بنگاهداری نیروی های نظامی اعلام نکرد؟ لابد رهبرم دنبال توطئه هست از نظر شما

    • الاحقر
      0

      رهبری کی از بنگاه داری نیروهای نظامی اعلام نارضایتی کردند؟! اصلاً مگر نیروهای نظامی بنگاه داری کرده اند؟ اینکه نیروهای نظامی در جهت اقتصاد مقاومتی تلاش می کنند تا کم کاری های دولت را با مدیریت جهادی و بسیج نیروهای خود جبران کنند، اسمش بنگاه داری است؟ رهبری از بنگاه داری بانک ها به طور عام انتقاد کردند. سوال اینجاست که چرا ادغام بانک ها از بانک های نیروهای مسلح شروع شده است؟ مگر بقیه بانک ها مشکل ندارند؟ آن هم درست در زمان فشار FATF و اروپا جهت تصویب لوایح استعماری پالرمو و CFT ؟

  • عباس.کریمیان
    0

    دقیقا حکایت اون قمار باز میمونه ...ملت همه چیز رو میدونن.چرا یه مسول باشجاعت نداریم بیاد با مردم حرف حق بزنه ..

  • محمد امبن
    0

    این بازی ها همان سیاست سپاه ستیزی روحانی است. هدف اصلی دولت سپاه بوده است. اون هیچ وقت سپاه را قبول نداشت.

  • مجید
    0

    بانکهای انصار، مهر اقتصادو کوثر باهم ادغام بشه، سپه، حکمت ایرانیان و قوامین با هم، چون از لحاظ کارکنان مشکل اساسی بوجود خواهد آمد، بخشی از نظام اقتصاد انقلابی در بانکی خنثی ادغام میشه، اسرار نظام هم به یغما خواهد رفت، بانک سپه گزینش نداشته، پذیرش داشته. کارکنان انصار و مهر از صد فیلتر گذشته اند.

  • م
    0

    میخوان به سپاه ضربه بزنن برای اجرای FATF هست میخوان اطلاعات مالی سپاه رو در اختیار دشمن قرار بدهند

  • سیدجعفز حسینی
    0

    سلام . واقعا فکر میکنید سپه هم بانکه که انصار و ... در اون ادغام بشن

  • محمد همایی
    0

    این کار با در نظر گرفتن اینکه کلیه قرادادها تا سر وقت خودش پا بر جا باشه بسیار عالی است و در بازرسی از زیر مجموعه خودش بانک سپه میتونه بسیاری از رانت ها را نیز کشف کند و از ادامه فعالیت این افراد سود جو جلوگیری به عمل بیاورد ویک بانک بسیار قوی را در ادامه شاهد باشیم.

  • Rf
    0

    کارشناسان از دید خودشون به این قضیه نگاه میکنن.شاید بهروری خوبی داشته باشند .اما این همه نیرو که در این چند بانک مشغول به کار هستند چه.تکلیف اونه چه میشه لابد مثل سایر دستاوردهای دولت اکثرشون بیکار میشن.علی برکت الاه

  • آبادی
    0

    بنده به عنوان یک وازنشسته میگم که در طول سی سال خدمتم نه خیری از بانک انصار دیدیم نه از بانک سپه. یعنی کمترین خدمات درخور کارکنان رو که ارزش گفتن داشته باشه ندیدیم . واقعا گلایه مندم . اینکه تحلیلتون اینه که بانکهای نظامی کوچک با ادغام در غول بانک سپه از خطر ورشکستگی رها میشن ، کجا معلوم که که به نجات بانک سپه نشتابیده باشن ؟؟؟ بانک سپه در چند ساله اخیر از ارایه وام قابل توجه به بنده و امثال بنده طفره رفت و هرگز هم دلیلش رو نگفتن !!! ضمنا در متن تحلیلتان نگفتین چرا این ازدواج اجباری بین این چند بانک بایستی در مقطع بررسی FATF اتفاق بیوفته؟ این معناش این نیست که در آخر ما این کنوانسیون رو خواهیم پذیرفت؟ان شاء الله موفق باشیم.

  • Sadeghi
    0

    امیدواریم با این ادغام هیچ کارمندی بالاخص کارمندهای شرکتی با قراردادهای کوتاه مدت بیکار نشوند و حقوق و مزایای آنان کاهش نیابد که همین حقوق هم کفاف یک زندگی عادی را نمی دهد و ان شاالله هرچه زودتر تکلیف همه کارمندان معلوم شود تا این استرس و نگرانی تمام شود.

  • محسن
    0

    سلام در مورد بحث ادغام بانکها قبلا صحبت شده بود کار خوبی است اما در همان بارها وبارها ...گفته شد افرادی هستند مستضعف در این بانکها سرمایه‌گذاری کرده اند وماهیانه مبلغی سود می گیرند وزندگیشان را سر می کنند در شرایطی دولت اقای روحانی وضعیتی را در کشور بوجود اورده که انسان رفته رفته می گوید مرگ از زندگی بهتر است گرانی رکود بیکاری خودرو مسکن گوشت ناامیدی نداشتن برنامه در دولت هم سیل ویرانگر (وزرات نیرو هیچ برنامه‌ریزی برای سدها اب روانها برق ندارد البته وزیری که 15سال در خارج بسر برده )این یک نمونه مثال بود بقیه جاها هم همینطور وزرات صنایع ببینید خودرو از قیمت 30میلیون به 100افزایش پیدا کرد همه اینها را گفتم که بگویم باادغام بانکها سیل پول وارد بازار شد وبدتر از سیل همه جا را خراب کرد وبه این زودیها هم درست نخواهد شد گلی که دولت کاشت ومملکت را به ورشکستگی کشانید باز اگر درست فکر نکر ده باشید شوک دیگری به مردم در شرایط سخت وارد خواهید کرد البته دادگاهی وحود ندارد که ندانم کاری ویا از روی ...پاسخگو باشد

  • سید
    0

    در چابک شدن نظام بانکی نوشته شده : کاهش تعداد مدیران ، معاونین ، اعضای هیت مدیره و... حالا سوال پیش میاید که این و... کی میتونه باشه به جز کارمندان بدبخت این بانکها . مدیران که برای ۲۰ سال بعدیشون هم ذخیره کردند ، این کارمندان هستند که برای نون شبشون باید به صد نفر رو بزنن .

  • حسین خسروی
    0

    هدف دولت فقط وفقط اولا جلوگیری از ورشکستگی بانک سپه بوده دوما جلوگیری از توان مالی نیروهای مسلح خدا لعنت شون کنه

  • محمد رضا جهان بخشی
    0

    سلام باتوجه به ادغام بانکی ،از کی قرار است حساب های مشتریان مثل شخص هم بانک سپه 2حساب داره ،انصار ،حکمت،اقتصادی، کوثر، پس از کی این حساب ها تجمیع میشه تا بشه یک حساب ،خدا نکند بانک مرکزی قانونی بگذارد هرکس فقط یا حساب جاری و یک حساب پس انداز داشته باشه والسلام مردم هم از شر کارت های عابر بانک خالی خلاص بشه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها