وقتی بن لادن دوباره ظهور می‌کند!

تعیین جایزه یک‌میلیون دلاری از سوی ایالات متحده آمریکا در قبال دریافت اطلاعاتی که منجر به یافتن پسر ارشد اسامه بن لادن شود، بار دیگر نام بنیان‌گذار گروه القاعده را به تیتر یک رسانه‌های جهان تبدیل کرد.

وقتی بن لادن دوباره ظهور می‌کند!

هشت سال از شبی که سربازان یگان ویژه نیروی دریایی ایالات متحده اسامه بن لادن را در ایبت‌آباد پاکستان کشتند، می‌گذرد و گویی هنوز سایه مغز متفکر حملات ١١ سپتامبر بر سر آمریکایی‌ها سنگینی می‌کند. سلب حق شهروندی حمزه بن لادن از سوی دولت سعودی، تعیین جایزه یک‌میلیون دلاری برای کسب اطلاعات مربوط به او و همچنین انتشار بیانیه‌های تهدیدآمیز بر ضد آمریکا و عربستان که امضای پسر اسامه بن لادن را زیر خود دارد، همه و همه نشان‌دهنده این واقعیت است که واشینگتن و ریاض موضوع را جدی گرفته و سعی در خواباندن غائله جدید بن لادن‌ها دارند.

وقتی بن لادن ظهور می کند!

بن لادن کجاست؟ افغانستان، یمن یا سوریه

همه این‌ها درحالی است که سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، عربستان و حتی پاکستان اطلاع دقیقی از محل زندگی بن لادن جوان ندارند و بنا بر برخی حدسیات محدوده اختفای او از مرز پاکستان و افغانستان، تا شرق سوریه و حتی یمن را دربرمی‌گیرد. ظهور یک گروه تکفیری جدید در سوریه با عنوان انصارالفرقان گمانه‌زنی‌هایی را درخصوص این‌که حمزه بن لادن پشت رهبری آن قرار دارد موجب شده، اما باز نمی‌توان قطع به یقین مشخص کرد که جایگاه پسر ارشد بنیان‌گذار القاعده در جهان فعلی تروریسم تکفیری کجاست. در طول هشت سالی که از مرگ اسامه بن لادن می‌گذرد، تا همین اواخر هیچ صحبتی از پسر او و نقشش در جانشینی احتمالی پدر به میان نیامده بود و درست به همین خاطر جنجال رسانه‌ای واشینگتن و ریاض که با اختصاص جایزه و سلب تابعیت عینیت یافته، کمی عجیب‌تر از آن‌چه هست، به نظر می‌رسد.

آمریکا و تکفیری‌ها؛ آوردگاه عشق و نفرت

به زعم برخی کارشناسان رسانه‌ای‌شدن خبر ازدواج حمزه بن لادن با دختر محمد عطا، تروریست مصری که رهبری ربایندگان هواپیما در جریان حادثه ١١ سپتامبر را برعهده داشت، بیش از هر چیز عزم بن لادن جوان برای قرار گرفتن در صدر اخبار را نشان می‌دهد. این میان برخی شایعات نیز از تلاش حمزه بن لادن برای کنار گذاشتن ایمن الظواهری از رهبری سازمان القاعده حکایت دارند و شاید همین اتفاقات و تسلسل آنهاست که آمریکا و عربستان را متوجه آخرین بازمانده بنیان‌گذار گروه القاعده کرده است. تروریسم تکفیری تاکنون بار‌ها ثابت کرده است برای رسیدن به اهداف خود ابایی از هم‌پیمانی با شیطان هم ندارد. راست و دروغ این‌که داعش را آمریکایی‌ها به وجود آوردند یا نه، نهایتا برملا خواهد شد، اما این واقعیت که طی برهه‌های مختلفی از جنگ سوریه، ایالات متحده به کمک تروریست‌های دولت اسلامی شام و عراق برخاست، بر کسی پوشیده نیست. درنهایت شاید آمریکایی‌ها بتوانند با پسر بن لادن هم کنار بیایند و این میان اگر شبهه‌ای هم وجود داشته باشد، مربوط به حمزه بن لادن است و این‌که آیا می‌تواند با قاتلان پدر خود دست همکاری و دوستی بدهد یا خیر!

منبع: روزنامه شهروند

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها