استفاده ابزاری از زنان با طعم شکلات تلخ

اخیرا یک تیزر تبلیغاتی در شبکه ویدئویی آپارات منتشر شد که به جای تبلیغ برند شکلات، به نمایش جلوه‌های فیزیکی و استفاده ابزاری از زنان پرداخته است.

استفاده ابزاری از زنان با طعم شکلات تلخ

دو روز پیش یک تیزر تبلیغاتی برای معرفی یک برند شکلات در سرویس اشتراک ویدئو «آپارات» منتشر شد. تیزری که محتوای آن را می‌توان کاملاً خارج و مخالف با عرف و موازین شرعی دانست. تصاویر و صحنه‌های این ویدئو یک دقیقه‌ای که یکی از بازیگران کشور در آن ایفای نقش کرده، به نحوی است که توجه هیچ بیننده‌ای به تبلیغ شکلات جلب نشده و تنها جلوه‌های بصری بازیگر به چشم می‌آید.

حضور و ایفای نقش زنان در تیزرهای تبلیغاتی امری عادی و رایج بوده و همواره در بسیاری از آگهی‌های تلویزیون نیز شاهد آن بوده‌ایم. اما تبلیغات مدنظر اخیر تفاوت فاحشی با دیگر موارد دارد. تمامی ۶۰ ثانیه این تیزر استفاده ابزاری و به ویژه استفاده جنسی از «زن» را فریاد می‌زند. به نظر می‌رسد در این آگهی به جای نمایش برند شکلات، تلاش شده تا جاذبه‌های فیزیکی زنان با رنگ و بوی تبدیل زن به ابزاری جنسی برای جلب توجه، نمایش داده شود.

نمایشی که علاوه بر محتوای توهین‌آمیز به جایگاه زنان خلاف شرع، عرف و قانون رسمی کشور است. قوانین و مقررات تبلیغاتی کشور حدود و موازین هرگونه مطلب تبلیغاتی را تعیین و مدیر مسئولان یا مجریان سایت‌ها و رسانه‌های نشر دهنده آگهی‌ها را موظف به رعایت این قوانین کرده است. این قوانین که شامل مواد قانون اساسی محسوب می‌شوند جزو وظایف و مواد تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند.

دادستانی نسبت به انتشار تیزر تبلیغاتی در آپارات اعلام جرم کند

سهراب سلیم زاده وکیل پایه یک دادگستری در گفتگو با مهر با توضیح درباره قوانین و مقررات تبلیغاتی کشور گفت: بر اساس ماده ۱۲ قوانین تبلیغاتی کشور، «سازمان های تبلیغاتی و مؤسسات انتشار دهنده آگهی در تنظیم آگهی‌های تبلیغاتی خود مکلف به رعایت نکات ذکر شده در بندها و مصوبه‌های این ماده هستند.»

وی ادامه داد: بر اساس بند «الف» این ماده، آگهی‌های تبلیغاتی باید با موازین شرعی و قانونی کشور منطبق باشند. بند «ث» نیز مقرر می‌دارد، آگهی تبلیغاتی نباید محتوی گفتار یا تصاویری باشد که برای اخلاق و معتقدات مذهبی و عفت عمومی توهین‌آمیز باشد. بر اساس بند «خ» نیز، تبلیغاتی که مروج فساد یا مخالف ادیان رسمی و بر خلاف عفت عمومی باشد، ممنوع است.

سلیم زاده با اشاره بر مواد قانون مجازات اسلامی در خصوص انتشار مطالب منافی با اخلاق عمومی تصریح کرد: بر اساس مواد قانونی مطرح شده در فصل جرایم ضد عفت عمومی و مطالب منافی با اخلاق عمومی و همچنین مواد موجود در فصل چهارم قانون جرایم رایانه‌ای، در صورت انطباق این مواد با آگهی اخیر منتشر شده، انتشار این مطلب تخلف بوده و تولیدکنندگان آن باید تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.

این وکیل دادگستری اظهار داشت: طبق قانون مجازات اسلامی هر فردی رفتار خلاف شرع انجام دهد و موجب اشاعه فحشاء و بی بند و باری در جامعه شود، طبق قانون رفتار وی جرم بوده و مجرم خواهد بود.

وی با اشاره بر تیزر تبلیغاتی اخیری که در شبکه آپارات پخش شد نیز توضیح داد: بر اساس شواهد و قرائن، در صورتی که این ویدئو خلاف اخلاق و عفت عمومی باشد، دادستانی کشور باید نسبت به آن اعلام جرم کرده و بر اساس قوانین و مقررات تبلیغاتی کشور و قانون مجازات اسلامی تهیه و منتشر کنندگان این مطلب مجازات شوند.

لزوم برخورد وزارت فرهنگ و ارشاد با منتشر کنندگان مطالب منافی عفت عمومی

با توجه به اینکه نظارت بر اجرای قوانین و مقررات تبلیغاتی کشور از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، جای آن است تا این نهاد متولی به منظور مقابله با انتشار مطالب منافی با منافع عمومی و مواردی که موجب هتک حرمت موازین عرفی و شرعی می‌شوند، به موضوع مذکور ورود کند.

ورود و اقدام بازدارنده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برخورد با تهیه و منتشرکنندگان این گونه مطالب به منظور جلوگیری از انتشار آنها و ممانعت از نقض شدن موازین عمومی و قوانین کشور امری لازم و بدیهی است. به علاوه برخورد قانونی و حذف ویدئو مذکور از صفحات مجازی ابتدایی‌ترین اقدامی است که انتظار می‌رود وزارت ارشاد نسبت به آن اقدام کند.

منبع: مهر

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • محسن
    0

    این قضیه بیشتر از اینها بایستی پیگیری بشه... اگه استفاده ابزاری از زنان و دختران جوان و بی تجربه، ادامه پیدا کنه! واقعا دیگه جلوش رو نمیشه گرفت... میشه یک پدیده لعنتی عادی! خیلی جای تاسفه!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها