کاهش ۴۰ درصدی قیمت گل در بازار/رکود بر بازار گل حاکم است

شاهرخی گفت: با توجه به کاهش قدرت خرید خانوار و رکود حاکم بر بازار، قیمت گل نسبت به هفته‌های اخیر ۴۰ درصد کاهش یافته است.

کاهش ۴۰ درصدی قیمت گل در بازار/رکود بر بازار گل حاکم است

اکبر شاهرخی رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران از کاهش ۴۰ درصدی قیمت گل در بازار خبر داد و گفت: در هفته‌های اخیر قیمت گل به مناسبت روز مادر با نوساناتی در بازار روبرو شد، در حالیکه هم اکنون به سبب افت چشمگیر تقاضا حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد در بازار کاهش یافته است.

وی نرخ مصوب هر شاخه گل رز را ۱۲ تا ۱۵ هزار، لیلیوم ۵۰ تا ۶۰ هزار، داودی ۱۲ تا ۱۵ هزار، میخک دسته‌ای ۱۲ تا ۱۵ هزار و نرگس ۱۰ هزار تومان اعلام کرد.

شاهرخی قیمت گل در بازار را تابع عرضه و تقاضا دانست و افزود: با توجه به شرایط کنونی اقتصاد، رکود حاکم بر بازار و کاهش قدرت خرید خانوار پیش بینی می‌شود که روند کنونی قیمت در بازار ادامه یابد.

وی ادامه داد: با توجه به آنکه بخش اعظم افزایش قیمت گل در بازار ناشی از سودجویی دلالان و عوامل واسطه است، از این رو اتحادیه با بکارگیری برخی تمهیدات و حذف واسطه‌ها در نظر دارد که قیمت گل در بازار را مدیریت کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران از افزایش ۳ تا ۴ برابری قیمت مواد اولیه و جانبی گل در بازار خبر داد و افزود: امسال قیمت مواد اولیه و لوازم جانبی همچون اسفنج، رمان، کاغذ رنگی و سیم و ... نسبت به سال گذشته به سبب نوسان نرخ ارز رشد چشمگیری داشته که با این وجود افزایش قیمت گل نسبت به مدت مشابه سال قبل امری بدیهی است.

وی با اشاره به اینکه پیاز گل سنبل، لاله و لیلیوم وارداتی است، بیان کرد: با توجه به نوسان نرخ ارز و اختصاص نیافتن ارز دولتی به واردات، قیمت پیاز لاله و سنبل افزایش چشمگیری داشته است که همین امر موجب شده تا قیمت عرضه برای بازار شب عید دستخوش تغییر و تحولاتی قرار گیرد.

شاهرخی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه گل سنبل و لاله و سبزه شب عید وجود ندارد، اظهار کرد: با توجه به شرایط مساعد آب و هوا و تولید مناسب، قیمت گل سنبل و لاله در بازار شب عید نوسانی نخواهد داشت.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه امکان صادرات گل به بازار‌های هدف وجود ندارد، بیان کرد: با توجه به آنکه تجار بازار‌های هدف خواهان کیفیت گل یکنواخت با شاخه گل ۷۰ سانتی و غنچه یکسان هستند، از این رو امکان صادرات وجود ندارد.

وی ادامه داد: با توجه به اختلاف چشمگیر ریال با دلار و نوسان نرخ ارز در ماه‌های اخیر، بسیاری از تجار عراقی تریلی تریلی گل‌های موجود در گلخانه‌های کشور را خریداری و از مرز خارج می‌کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران در پایان تصریح کرد: علی رغم افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه و سایر ملزومات، گل فروشان به سبب فساد پذیر بودن گل و جلوگیری از ضایعات چاره‌ای جز عرضه گل با نرخ‌های پایین ندارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها