خبرفوری مروری کرده بر عملکرد یکساله مجلس در حوزه زنان؛

زنان سال گذشته چقدر برای پارلمان مهم بودند؟/ از پیشنهاد و رد طرحی علیه کودک همسری تا ابهام در سرنوشت لایحه حمایت از زنان/ خروج از کشور برای زنان مهم آسان‌تر شد

سال گذشته مجلس به چند طرح و لایحه درباره زنان ورود کرد، با بعضی موافق بود و با بعضی مخالف.

زنان سال گذشته چقدر برای پارلمان مهم بودند؟/ از پیشنهاد و رد طرحی علیه کودک همسری تا ابهام در سرنوشت لایحه حمایت از زنان/ خروج از کشور برای زنان مهم آسان‌تر شد

به گزارش گروه اجتماعی خبر فوری ، حضور ۳۰ درصدی زنان در محیط‌های اداری، حضور زنان در هیات دولت، وزیر زن، حضور زنان قانونگذار، حضور زنان در متن قانون. این وعده‌ها برای همه ما آشناست. افرادی که پیش از قدرت گرفتن و روی کار آمدن ژست دغدغه مندی برای زنان را به خود می‌گیرند اما وقتی پای عمل می‌رسد از قانونگذاری هم در حوزه زنان کوتاهی می‌کنند. همین می‌شود که سرنوشت بسیاری از لوایح حوزه زنان و طرح‌های مجلسی‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد. در همین راستا و در آستانه سال جدید نیم نگاهی داریم به تمام طرح‌ها و لوایحی که در سال گذشته در مجلس شورای اسلامی ایران با محتوای زنان تولید شد و گاهی هم اصلا به مرحله تولید نرسید!

لایحه‌ی زنان‌؛ لایحه‌ای ابهام برانگیز

مشاور امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از زمان شهیندخت مولاوردی، وعده تصویب لایحه‌ای را داده بود که با حضورش می‌تواند گره از مشکلات امنیتی زنان بگشاید و بسیاری از مشکلات آنان را مرتفع سازد. لایحه‌ای که البته پیش از ورودش به مجلس حدود ۴۰ ماده از آن بدلیل جرم انگارانه بودن در قوه قضاییه حذف شد و سرانجام هم به مجلس نرسید. طیبه سیاوشی نماینده مجلس شورای اسلامی پیش از این در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبر فوری اعلام کرده بود که سرنوشت در ابهام این لایحه نه به نفع نظام است و نه به نفع زنان.

طرح کودک همسری، تصویب نشد!

طرح کودک همسری که یک سر آن به زنان باز می‌گردد، امسال در کمیسیون حقوقی قضایی مجلس تصویب نشد. در این طرح قرار بود که ازدواج دختران زیر ۱۳ سال و پسران زیر ۱۵ سال ممنوع اعلام شود که با نظر قاطع نمایندگان رد شد. دلیل رد این طرح نداشتن پشتوانه فقهی و آمار دقیق ازدواج موفق دختران و پسران اعلام شده بود.

بدون اجازه مردان، از کشور خارج شو!

زنان ورزشکار، زنان هنرمند، زنان دانشمند در مردادماه اجازه خروج از کشور برای انجام فعالیت‌های علمی، فرهنگی و ورزشی بدون اذن همسر را بدست آوردند. تصویب این طرح باعث شد تا زنان خاص بتوانند زین پس بدون اذن همسر از کشور خارج شوند و از انجام فعالیت‌های جهانی محروم نشوند.

طرح تشدید مجازات اسید پاشی

فراکسیون زنان اما در سالی که گذشت طرح تازه‌ای را در مجلس به جریان انداخت و توانست نظر موافق اعضای کمیسیون حقوقی قضایی را به آن جلب کند. طرح تشدید مجازات اسید پاشی که سرش وصل به دنیای زنانی است که بعد از این حادثه به نوعی از زندگی محروم می‌شوند. این طرح هم جنبه جرم انگارانه داشت و بدلیل همین تشدید مجازات شاید از این عمل خشونت آمیز جلوگیری به عمل می‌آمد. هرچند که بسیاری از نمایندگان معتقدند این طرح آنطور که باید جنبه پیشگیرانه ندارد.

ازدواج بدون اذن پدر نه!

حمیده زرآبادی سال گذشته، طرحی تحت عنوان ازدواح بدون اذن پدر برای دختران بالای ۲۷ سال و آن‌هایی که حدود ۵ سال سابقه بیمه دارند مطرح کرد. طرحی که فراکسیون زنان از آن براعت کرد و طرح در نهایت رای نیاورد. زرآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبر فوری در همین راستا گفته بود؛ واژه رشیده در قانون ما معنایی ندارد و قانون گذار تنها بکارت زنان برایش اهمیت دارد.

این پنج مورد شاید مهم ترین مواردی باشد که در راستای احقاق حقوق زنان در سال جاری در مجلس شورای اسلامی مطرح شدند٬ غیر از این طرح، انتقال تابعیت از مردان به زنان یا طرح بررسی کاهش مهریه که اولی در کمسیون رای آورد و دومی در حد حرف باقی ماند. هم از مسایلی بودند که سال گذشته در مجلس مطرح شدند. در سال جدید اما باید منتظر طرح‌ها و لوایح تازه بود، اینکه چه قدر زنان در اولیت برنامه‌های مجلس قرار می‌گیرند هم نکته‌ای است که باتوجه به انتخابات سال آینده مجلس احتمالا بازهم بدون شعار و وعده نباشد!

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها