صدرالحسینی: آمریکا در عراق مهمان ناخوانده است/ بغداد و تهران می‌توانند بیگانگان را بیرون کنند

یک کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه نیروهای آمریکایی مهمان ناخوانده‌ای در عراق هستند، تاکید کرد که هم‌گرایی و هم‌افزایی تهران و بغداد می‌تواند این مهمانان ناخوانده را سریعتر از منطقه بیرون براند.

صدرالحسینی: آمریکا در عراق مهمان ناخوانده است/ بغداد و تهران می‌توانند بیگانگان را بیرون کنند

رضا صدرالحسینی گفت، در حال حاضر با توجه به اینکه در عرصه بین‌الملل تحولات فراوانی در حال وقوع است و ما شاهد سیار بودن نظام بین‌الملل هستیم، اینها باعث شده که همگرایی بین کشورهای مختلف در حوزه‌های جغرافیایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شود.

وی با اشاره به توانمندی‌های ایران و عراق اظهار کرد: دو کشور همسایه دارای نکات مشترک فراوانی هستند که در این ارتباط می‌توان نزدیکی دو ملت، وجود مرز گسترده مشترک، نزدیکی‌های فرهنگی و همچنین برخورداری دو کشور از انرژی را عنوان کرد. دو کشور از ظرفیت مناسبی برخوردار هستند تا در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی همگرایی مناسبی داشته باشند و اکنون زمان آن است که این توانمندی‌ها را نقد کنند و در عرصه عملی به صورت مناسب به کار بگیرند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه دو کشور ایران و عراق با هم‌افزایی می‌توانند نقش مهمی در تصمیم گیری‌های اساسی در جهان اسلام و غرب آسیا داشته باشند، ادامه داد: در چهارچوب اراده دو ملت و دو کشور برای گسترش روابط، شاهد سفر رئیس پارلمان عراق به تهران و همچنین معاون وزیر امور خارجه این کشور به ایران بودیم. رئیس جمهور ایران نیز قرار است در روزهای آینده به این کشور عربی سفر کند و این سفرها زمینه مؤثری را فراهم می‌کند که بین دو کشور همگرایی و هم افزایی بیشتری ایجاد شود و نقش موثرتری در تصمیم سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در منطقه داشته باشند.

صدرالحسینی با بیان اینکه نباید فراموش کنیم که همگرایی و هم افزایی بین دو کشور ایران و عراق برای کشورهای سلطه‌گر و نظام سلطه به خصوص آمریکا سخت است، گفت: آنها بر روی روابط نزدیک ایران و عراق حساس هستند و این در حالی است که ایران و عراق می‌توانند با برنامه‌ریزی دقیق در حوزه‌های مختلف برای جلوگیری از تغییرات ژئوپلتیکی که آمریکا به دنبال آن است با یکدیگر به همگرایی برسند و مانع این موضوع شوند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر در شرایطی قرار دارد که می‌تواند خدمات فنی مهندسی، تجاری و اقتصادی به عراق که تازه از دست تروریست‌ها خارج شده و در مرحله بازسازی قرار دارد صادر کند، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از امکانات اقتصادی عراق برای توسعه و پیشرفت خود بهره‌گیری لازم را داشته باشد.

وی با بیان اینکه در چهارچوب گسترش روابط بین دو کشور و دیدارها و رایزنی‌هایی که بین مقامات تهران و عراق انجام می‌شود بسیار مهم است که اراده‌های موجود در این زمینه به فعلیت برسند، در پاسخ به این سوال که در حال حاضر به چه میزان در عراق این توانمندی وجود دارد که بتواند برای حفظ رابطه با ایران در مقابل آمریکایی‌ها بایستد، با توجه به اینکه نیروهای آمریکایی حضور گسترده‌ای در عراق دارند، ادامه داد: عراق از نظر سیاسی وابستگی به آمریکا ندارد. آمریکایی‌ها مثل مهمان ناخوانده‌ای هستند که می‌خواهند در عراق ماندگار شوند. در حالیکه ایران و عراق به عنوان دو کشور مستقل و هم پیمان با این حضور مخالف هستند و در همین چهارچوب می‌بینیم که کلیه گروه‌ها، جریان‌ها، احزاب، شخصیت‌ها و نمایندگان پارلمان عراق به شدت با تداوم حضور آمریکایی‌ها در این کشور مخالفت کردند و آن را به صراحت بیان کردند.

وی ادامه داد: با توجه به این مخالفت‌ها به نظر می‌رسد در آینده نزدیک دخالت نظام سلطه در عراق کاهش پیدا کند. علی رغم اینکه آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند حضور خود را تداوم ببخشند و مانع از همگرایی و هم افزایی بین ایران و عراق شوند. این همگرایی می‌تواند مانع تداوم حضور مداخله گرانه آمریکا در منطقه شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها