دیدار و گفتگو دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با مقامات روسیه؛

بحران مواد مخدر، پولشویی و تروریسم را در دنیا گسترش داده است

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بحران‌هایی همچون كشت،‌ توليد و خصوصاً مصرف مواد مخدر، جرائمی همچون فساد، ناامنی، خشونت‌گرایی، قوم‌گرایی، پولشویی و تروریسم را در دنیا گسترش داده است.

بحران مواد مخدر، پولشویی و تروریسم را در دنیا گسترش داده است

به گزارش خبر فوری ، دکتر اسکندر مؤمنی که برای دیدار و گفتگو با مقامات روسیه به مسکو سفر کرده کرده بود، ظهر امروز در آکادمی شرق‌شناسی روسیه گفت: جهان معاصر و مدرنيسم، با ناپایداری، پيچيدگي و ابهام همراه شده كه نتايج آن را مي‏توان در تغيير سبك زندگي و ارزش‏هاي اجتماعي، افزايش فردگرايي خودخواهانه، بروز لذت‌جویی افراطي و آني، گسست بين نسلي، تضعيف ارزش‏هاي سنتي و باورهاي اخلاقي، رشد اختلالات روان، بحران هويت، ضعف عدالت در توزيع مناسب منابع، حاشيه‌نشيني و اختلال در كاركرد خانواده مشاهده کرد.
دبیرکل ستاد ادامه داد: در اين ميان، انحصارطلبی سیاسی، نظامی، اقتصادی و ندای تک‌قطبی، مشكلات اجتماعي جوامع بشری را دوچندان كرده و دامنه بحران‌هایی همچون كشت،‌ توليد و خصوصاً مصرف مواد مخدر، جرائمی همچون فساد، ناامنی، خشونت‌گرایی، قوم‌گرایی، پول‌شویی و تروریسم را در دنیا گسترش داده است.


مؤمنی گفت: وضعیت مواد مخدر و روان‏گردان‏ها در سطح جامعه جهاني به یک تهدید جدی تبدیل شده‌اند و بايد اذعان کرد كه اين تهديد استراتژيك، چندوجهی، چند سببي و سيستماتيك، به‌عنوان بزرگ‏ترين شوك قرن حاضر يك ستيز دائمي بلندمدت و نوع جديد بردگي در دنياي مدرن، مهم‏ترين مانع رشد و توسعه پايدار و انساني در جوامع شده است، به‌گونه‌ای كه از يك سو تحت تأثیر رشد فزاينده عرضه و الگوهاي بين‏المللي توليد، ترانزيت و توزيع مواد قرار داشته و از سوي ديگر تحت تأثیر رشد فزاينده تقاضا و ميل به مصرف ناشي از ضعف ساختارهاي اقتصادي، اجتماعي- فرهنگي و سياسي جوامع، زمينه را براي قتل‌عام سرمایه‌های انساني به‌عنوان محور توسعه پايدار و همچنين كسب سود غيرقانوني فراهم کرده است.


دبیرکل ستاد تصریح کرد: بدنبال وقوع حوادث ۱۱ سپتامبر در امریکا و گسیل نیروهای خارجی به رهبری امریکا با هدف مبارزه با گروه‌های تروریستی و ضربه به بنیان‌های مالی آن‌ها در افغانستان، نه‌تنها گروه‌های تحت تعقیب متلاشی نشدند، بلکه دامنه فعالیت‌ها و همچنین قلمرو حاکمیت آن‌ها در افغانستان گسترش یافت و حتی به کشورهای دیگر سرایت پیدا کرد؛ و برای انحراف افکار عمومی، اسامی و عناوین گروه‌های شورشی تغییر داده شدند مانند القاعده، طالبان، داعش و...


مؤمنی ادامه داد: علیرغم حضور نیروهای خارجی، سطح کشت و مقدار تولید مواد مخدر در افغانستان که در سال ۲۰۰۱ کمتر از ۲۰۰ تن بود در سال ۲۰۱۸ تا ۵۰ برابر افزایش یافت و نرخ شیوع مصرف در خود افغانستان نیز به بالاتر از سطح جهانی صعود کرد، درحالی‌که تا سال ۲۰۰۰ مصرف مواد غیرشرعی بود و در موارد نادر برای مصرف تفننی بوده است.

دبیرکل ستاد بیان داشت: نکته قابل‌تأمل آنکه، معلوم نیست مازاد بازار مصرف تولید در طول دو دهه گذشته در کجا و به چه منظوری انباشته شده است؟ آیا این حجم هنگفت مواد، برای تأمین منابع مالی جنگ دیگری، بی‌ثباتی، آوارگی، بی‌خانمانی و درگیری‌های تجزیه‌طلبانه دیگری در کشورهای هم‌جوار افغانستان انبار نشده است؟ برخی تحلیل‌ها، مؤید آن است که امریکا به دنبال توسعه حوزه نفوذ خود در منطقه ما است.


مؤمنی گفت: منابع و مراجع رسمی بین‌المللی، حجم پول در گردش و عواید ناشی از جرائم سازمان‌یافته و مواد مخدر را بیش از یک هزار میلیارد دلار برآورد می‌کنند. این حجم مالی هنگفت چگونه و از چه طریقی در دستگاه‌های مالی بین‌المللی نقل‌وانتقال پیدا می‌کند؟ درحالی‌که محدودیت‌های زیادی بر گردش مالی اشخاص و سازمان‌های رسمی و قانونی اعمال می‌شود؟


قاچاقچیان مواد مخدر به انواع تسلیحات مدرن مجهز هستند
وی افزود: در منطقه ما قاچاقچیان مواد مخدر به انواع تسلیحات مدرن مجهز هستند. بررسی تحلیلی روند قاچاق و نحوه دستیابی قاچاقچیان به این سلاح‌ها، افشاگر خیلی از موضوعات پشت پرده خواهد بود که از بیرون منطقه هدایت و رهبری می‌شود، همچنین بررسی تاریخی کشت و تولید مواد افیونی در منطقه و تداوم شتابان و گسترده حاکی از آن است که تحولات جدیدی در منطقه -منطقه حائل بین ایران، چین و روسیه- در حال وقوع است که لازم است شما اساتید و دانشجویان با حساسیت ویژه آن را مطالعه و راهبردهای پیشنهادی خود را ارائه کنید.


وی؛ تغيير پارادايم امر مبارزه از دولت‌محوری به مشارکت‌های مردمي از طريق اجتماعي شدن و مداخله مؤثر و مستمر سازمان‏هاي غیردولتی و جامعه مدني در عرصه كنترل و نظارت بر ناهنجاري‏هاي اجتماعي از جمله اعتياد را نمونه‌ای از فعالیت‌های کشورمان در حوزه مبارزه با مواد مخدر خواند و گفت: در حال حاضر حدود ۹۰ درصد فعالیت‌ها در زمینه‌های پيشگيري، درمان، کاهش آسیب و صيانت اجتماعي توسط سازمان‌های مردم‌نهاد (NGO) انجام می‌شود.


اعتياد، قلب توسعه پايدار را هدف قرار داده است
دبیرکل ستاد بیان داشت: با توجه به اينكه اعتياد، قلب توسعه پايدار يعني سرمايه انساني اعم از نوجوانان و جوانان، شاغلين، افراد تحصیل‌کرده و بانوان را مورد هدف قرار داده است لذا به‌منظور ارتقاء توانمندي‏هاي رواني و اجتماعي نوجوانان و همچنين نهاد خانواده، به‌عنوان هسته اصلي جامعه، با اجراي طرح ملي توانمندسازي و زير چتر قراردادن جمعيت قابل‌توجهی از والدين و فرزندان آنان، اقدامات زير بنايي براي ایمن‌سازی و مصونيت بخشيدن اقشار مختلف برشمرده، انجام شده است.


مؤمنی گفت: اجراي طرح آموزش پيشگيري اوليه از اعتياد در محيط‏هاي كارگري و صنعتي کشور ایران، ضمن افزايش نرخ سطح پوشش كارگران زير چتر برنامه‏هاي توانمندسازي، موجب كاهش بروز مصرف مواد در آنان شده است.

مؤمنی گفت: افزايش سرمایه‌گذاری جدي در عرصه كاهش تقاضاي مواد از سوي دولت ايران و نيز بخش خصوصي، زمينه را براي تقويت، پايداري و استمرار برنامه‏ها، فراهم کرده است؛ به‌گونه‌ای كه شاهد تغيير الگوي مصرف مواد به‌ویژه كاهش چشمگير مصرف ماده محرك شيشه (ATS) در كشور ايران هستيم.


وی در پایان به اولویت‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر جمهوري اسلامي ايران اشاره کرد و گفت: «مبارزه همه‌جانبه با مواد مخدر از طريق كاهش عرضه و كاهش تقاضا و مديريت مصرف با هدف كاهش ساليانه ۵ درصد اعتياد طي سال‌های ۱۳۹۶-۱۴۰۰ (۲۰۲۱-۲۰۱۷) و رسيدن به كاهش ۲۵ درصد اعتياد تا پایان برنامه ششم توسعه کشور در سال ۱۴۰۰ (۲۰۲۱)» و «تدوين و تصويب طرح ملي مبارزه همه‌جانبه با مواد مخدر و روان‌گردان‌ها و پیش‌سازها با رويكرد اجتماعي حاوي برنامه‌های اقدام، فعاليت‏ها و پروژه‏هاي اجرايي و تبيين سطوح انتظار و ابلاغ آن به كليه وزارتخانه‏ها و سازمان‌ها به‌منظور اجراي آن در طول برنامه ششم توسعه كشور (۲۰۲۱-۲۰۱۷) » از جمله این اولویت‌هاست.

43

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها