سوزاندن ۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰تومان در یک شب

گردش مالی سه‌شنبه آخر سال یا همان چهارشنبه‌سوری عدد بسیار هنگفتی است که در کنار شادی و هیجان خود برای بسیاری از خانواده‌های ایرانی اندوه به دنبال داشته و این مبلغ برای قاچاقچیان یا سوداگران مرگ سود بسیاری به همراه دارد.

سوزاندن ۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰تومان در یک شب

یکی از جشن‌های باستانی ایرانی‌ها در آخرین سه شنبه سال با عنوان چهارشنبه سوری اتقاق می‌افتد که در سال‌های اخیر با تغییر ماهیت تبدیل به یکی از چالش‌های غم انگیز برای خانواده‌ها شده است.

چهارشنبه سوری، جشنی به بهانه آمدن بهار بوده که مردم آن را برای دفع شر و بلا و برآورده شدن آرزوهایشان برگزار می‌کردند. مراسمی که ریشه‌اش به قرن‌ها پیش باز می‌گردد. فال‌گوش ایستادن یا قاشق‌زنی، پختن آش و جمع شدن خانواده‌ها برای دید و بازدید و پریدن از روی آتش (که برخی آن را موضوعی وارداتی در زمان ناصرالدین شاه و از سوی فرانسوی‌ها می‌دانند)، از کارهایی است که برای شادتر شدن این روز انجام می‌شده است.

اما طی سالیان اخیر این رسم، جای خود را به اتفاقات خطرناک و چیزی در حد یک جنگ شهری داده که نه با فرهنگ ایرانی و نه با فرهنگ اسلامی سنخیتی نداشته و حتی نگرانی بسیاری از خانواده‌ها را که فرزند نوجوان و جوان دارند به اوج می‌رساند. اتفاقی که برای مدت‌ها دامنه خود را تا یک ماه پیش از چهارشنبه‌سوری نیز گسترانده بود اما با فرهنگ سازی های انجام شده و البته اقدامات پلیس، در چند سال گذشته به فقط روزهای پایانی سال محدود شده است.

آمارهایی برای عبرت گرفتن

اتفاقی که در شنبه چهارشنبه آخر سال در کشور رخ می‌دهد، با مصدومیت‌ها و کشته‌های فراوانی همراه است که بررسی این آمار نشان می‌دهد در سال‌های مختلف اعداد و ارقام متفاوتی نیز در این زمینه وجود دارد.

رفتارهای خارج از کنترل بعضی افراد در این بازه زمانی، علاوه بر تلفات سنگین جانی، هزینه‌های مادی زیادی نیز با خود برای کشور به همراه می‌آورد. بررسی گروه سنی مصدومان سال‌های گذشته نشان می‌دهد که بیشترین آسیب را نوجوانان ۱۰ تا ۱۸ ساله دیده‌اند.

طبق اطلاعات موجود حدود ۳۰ درصد از مصدومیت‌ها مربوط به چشم است که تعداد زیادی از افرادی که در این بین مصدوم می‌شوند، بینایی خود را از دست می‌دهند.

گردش مالی چهارشنبه سوری، درآمدی برای قاچاقچیان

طبق بررسی‌های خبرنگار ما، قیمت اقلام ساده‌ای مانند سیگارت، فرفره، پروانه، موشک، مشعل و فلاشر از ۲ تا ۱۰ هزار تومان است. نکته جالب توجه آن است که اغلب اقلام فوق به صورت فله و قاچاق وارد کشور می‌شود. البته مواد دست‌ساز دیگری مانند نارنجک در ابعاد مختلفت از ۱۰ تا ۱۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود که عموما در مکان‌های غیر استاندارد و در داخل خانه‌ها تولید می‌شود و بخش عمده‌ای از کشته‌ها و مصدومین این ایام نیز در همین ماجرا اتفاق می‌افتد.

اگر تنها ۱۰ میلیون خانوار از ۲۴ میلیون خانوار ایرانی را درگیر در چهارشنبه سوری بدانیم و اگر فرض کنیم هر خانواده مبلغی حدود ۵۰هزار تومان برای این روز هزینه می‌کند، گردش مالی آن به عددی حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. طبق آمارهای موجود حدود ۷۰درصد این اقلام به کشور قاچاق می‌شود که نشان می‌دهد عددی حدود ۷۰۰ میلیارد تومان عاید قاچاقچیان می‌شود.

منبع: فارس

1696

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها