نهادهای حقوق بشری: غرب با فروش سلاح به عربستان در کشتار شهروندان یمنی دست دارد

شماری از سازمان‌های حقوق بشری در گزارشی اعلام کردند که عربستان و امارات با سلاح‌های آمریکایی و انگلیسی شهروندان یمنی را به قتل می‌رسانند.

نهادهای حقوق بشری: غرب با فروش سلاح به عربستان در کشتار شهروندان یمنی دست دارد

سازمان حقوق بشری "شهروند" که مقر آن در یمن است و شبکه دانشگاهی حقوق بشری که مقر آن در آمریکا است و همچنین سازمان "باکس" در گزارش خود اعلام کردند که ائتلاف متجاوز عربی به رهبری امارات و عربستان از آوریل ۲۰۱۵ تا آوریل ۲۰۱۸ میلادی، ۲۷ حمله غیرقانونی انجام داده است.

در این گزارش آمده است: این حملات منجر به کشته شدن دست کم ۲۰۶ غیرنظامی از جمله ۱۱۲ کودک و نیز زخمی شدن ۷۴۹ تن شده است. احتمال می‌رود که ۲۲ حمله از مجموع این حملات با سلاح‌های آمریکایی و دو حمله با سلاح‌های انگلیسی انجام شده باشد. در این حملات منازل، مدارس، پروژه‌های تجاری، مزارع، درمانگاه‌ها، ساختمان‌های دولتی و یک سالن برگزاری جشن‌ تخریب شدند.

در همین راستا، رضیه المتوکل، رئیس سازمان حقوق بشری "شهروند" تاکید کرد، وعده‌های عربستان و امارات برای کاهش خسارات علیه غیرنظامیان واهی و پوچ است.

المتوکل همچنین تصریح کرد، این گزارش نمونه‌ای از حملات مرگبار ائتلاف را بیان می‌کند که در آن از سلاح‌های کشورهای غربی به ویژه آمریکا استفاده شده است.

وی از آمریکا و انگلیس خواست تا عملیات انتقال سلاح و تمامی اشکال کمک به عربستان و امارات در جنگ یمن را متوقف کنند.

المتوکل در مقابل کنگره آمریکا نتایج پژوهش‌های سازمان درباره نقض حقوق بشر در یمن را اعلام خواهد کرد.

این گزارش به بررسی حملات ائتلاف عربی به رهبری عربستان و امارات در آوریل ۲۰۱۸ و هدف قرار دادن مراسم عروسی در استان "حجه" و تبدیل آن به مراسم سوگواری و کشته شدن دست کم ۲۱ غیرنظامی و زخمی شدن ۹۷ تن دیگر با بمب‌های خوشه‌ای آمریکا می‌پردازد.

این گزارش همچنین به حملات دیگر نیروهای ائتلاف در دسامبر ۲۰۱۶ به منزلی در استان "حجه" پرداخته که در آن از بمب‌های خوشه‌ای آمریکایی استفاده و دست کم ۱۵ غیرنظامی از جمله ۹ کودک کشته شدند.

این سازمان‌ها در گزارش خود اعلام کردند که ائتلاف عربی ۱۲۸ حمله غیرقانونی انجام داده که در نتیجه آن ۴۱۸ غیرنظامی از جمله ۱۸۱ کودک کشته و ۴۶۵ تن از جمله ۱۹۷ کودک زخمی شدند.

از ۲۵ مارس ۲۰۱۵ عربستان با مشارکت همپیمانانش جنگ علیه یمن را آغاز کرد که منجر به کشته شدن هزاران غیرنظامی شد که این اقدام تاکنون با انتقادات بین‌المللی بسیاری رو به رو شده است.

کمیسیونر حقوق بشر سازمان ملل، عربستان را به آزادی فعالان زن بازداشت شده‌ای فراخواند که گزارش‌هایی در خصوص شکنجه آنها پس از اتهام‌زنی از سوی مقامات مبنی بر خسارت به منافع کشور، منتشر شده است.

میچل باچله، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل طی سخنرانی در شورای حقوق بشر سازمان ملل از عربستان خواست تا فعالان زن بازداشت شده در این کشور را آزاد کند.

وی گفت: امروز من نگرانی خود را نسبت به بازداشت کورکورانه و بد رفتاری یا شکنجه زنان مدافع حقوق بشر در عربستان ابراز می‌کنم. ظلم و ستم به فعالان مسالمت‌جو می‌تواند آشکارا با روح اصلاحات جدیدی که عربستان می‌گوید درحال اجرای آن است، در تناقض باشد.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها