درمورد کوپن به عقب برنمی‌گردیم

طی روزهای اخیر از میان تمام مصوبات نمایندگان مجلس درخصوص بودجه سال 98، دو مصوبه از اهمیت بیشتری برای مردم برخوردار بود.

درمورد کوپن به عقب برنمی‌گردیم

مصوبه دیگری که علاوه بر کارکنان دولت برای مردم نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، نحوه توزیع یارانه کالاهای اساسی میان مردم است. در سال‌جاری دولت با اختصاص حدود 14 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی برای واردات 25 قلم کالا، سعی کرد این کالاهای ضروری را به نرخ مناسب به دست مردم برساند، اما ضعف در نظارت و سودجویی عده‌ای باعث شد این کالاها با نرخ بالاتری توزیع شود. برهمین اساس برای سال آینده نحوه توزیع یارانه کالاهای اساسی که به حدود 56 هزار میلیارد تومان می‌رسد، تغییر می‌کند. دراین زمینه دولت چند راه پیش رو دارد که به احتمال زیاد بازگشت کوپن نخواهد بود. معاون رئیس جمهوری دراین باره می‌گوید: کوپن مربوط به دوره زمانی خاصی بود و دراین زمینه به عقب برنمی‌گردیم.

سیاست پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردکننده ادامه نمی‌یابد

رئیس سازمان برنامه و بودجه در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری شبکه دو سیما در پاسخ به این سؤال که آیا در شرایطی که سیاست پرداخت ارز 4200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی نتوانست مانع از افزایش قیمت کالاهای اساسی شود، دولت می‌خواهد همچنان به روش پرداخت ارز 4200 تومانی به واردکننده ادامه دهد، گفت: آیا این رویکرد دولت که می‌خواست کالاها با قیمت کمتری به دست مصرف‌کننده برسد مردم دوستانه بود یا خیر؟

محمدباقر نوبخت افزود: عده‌ای ممکن است ارز 4200 تومان را گرفته باشند و قیمت کالاها را براساس ارز نیمایی بفروشند. در سال‌جاری 13 میلیارد دلار و برای سال آینده 14 میلیارد دلار ارز با نرخ 4200 تومان برای واردات کالاهای اساسی اختصاص می‌یابد و درواقع دولت از منافع خودش برای درآمد ناشی از فروش ارز به نرخ نیمایی صرفنظر کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه این سیاست به دلایل مختلفی از جمله ضعف نظارت و سوء‌استفاده برخی افراد در سفره مردم چندان منعکس نشد، تصریح کرد: سه راه برای این سیاست وجود دارد؛ راه اول این است که همین سیاست پرداخت ارز 4200 تومانی به واردکننده را با نظارت دقیق‌تر و بهتر ادامه دهیم؛ راه دیگر این است که هر کسی می‌خواهد کالای اساسی وارد کنند با ارز نیمایی که حدود 8 هزار تومان است وارد کند و مابه‌التفاوت ارز 4200 تومانی و نیمایی به مصرف کننده برسد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: توزیع درست کالاها نیازمند سازوکار مناسب است و دولت به این نتیجه رسید که نیاز به وزارت بازرگانی داریم تا این خلأ پر شود اما مجلس با این کار موافق نیست. نوبخت گفت: دولت در پی توسعه تشکیلات نیست بلکه می‌خواهد تفکیک وظایف صورت گیرد.

پرداخت ۵۶ هزار میلیارد تومان یارانه کالاهای اساسی به مردم به دو روش

نوبخت با بیان اینکه مابه‌التفاوت ارز نیمایی و ارز 4200 تومانی برای 14 میلیارد دلار، 56 هزار میلیارد تومان است، گفت: در یک قالب، یک راه این است که به مردم کالابرگ (کارت الکترونیکی) بدهیم تا مابه‌التفاوت را با استفاده از آن جبران کنند و بتوانند کالاهای اساسی مورد نیاز خود را با قیمتی بر مبنای 4200 تومان خریداری کنند.

وی افزود: راه دیگر این است که این 56 هزار میلیارد تومان بین مردم توزیع شود و آنها به هر روشی که می‌خواهند از این پول استفاده کنند. خوشبختانه در کمیسیون تلفیق مجلس بین دولت و کمیسیون هر سه راه به عنوان سه راه قابل اجرا مورد توافق قرار گرفت و همکاران ما هم در سازمان برنامه و بودجه این سه راه را بررسی کارشناسی کرده‌ و مزایا و معایب آن را احصاء‌ کرده‌اند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: دولت آخرین جمع‌بندی‌ها را برای این راه‌ها انجام می‌دهد و با توجه به اینکه مجلس این مجوز را به دولت داده است، هر راهی که به نفع مردم باشد را در سال آینده اجرا می‌کنیم. اما این نگرانی را هم داریم که برخی افراد از افزایش نرخ ارز واردات کالاهای اساسی فضای روانی به وجود بیاورند و باز هم قیمت‌ها را افزایش دهند.

وی تأکید کرد: هر سه راه مطالعه شده و برای سال آینده، به‌خصوص اینکه پرداخت ارز 4200 تومان به واردکننده کالاهای اساسی با اشکالاتی مواجه شده است و متوجه شدیم از لحاظ کنترل خوب عمل نکرده‌ است، یکی از آن دو راه دیگر را اجرا می‌کنیم.

نوبخت در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه معاون اول رئیس جمهوری اعلام کرد به دوران کوپن برنمی‌گردیم، پس تنها یک راه باقی می‌ماند، گفت: بالاخره سازوکاری که 30-40 سال پیش اجرا شده و برای حال و هوای آن دوره بود را امروز اجرا نمی‌کنیم و با سازوکارهای الکترونیکی و پیشرفته امروز این سیاست را پیش می‌بریم. رئیس سازمان برنامه و بودجه تأکید کرد: شما این مطلب را به حساب این نگذارید که فقط یک راه داریم اما قطعاً بازگشت به گذشته نخواهیم داشت.

افزایش 400 هزار تومانی به علاوه 5 درصد حقوق کارمندان

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین درباره نحوه افزایش حقوق کارمندان دولت گفت با توجه به اعتبارات درنظر گرفته‌شده علاوه بر افزایش ۴۰۰هزارتومانی حقوق کارکنان دولت نهایتاً تا ۵درصد امکان اضافه حقوق آنها در سال آینده وجود خواهد داشت.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون حدود 5 میلیون نفر کارکنان شاغل و بازنشسته دولت 160 هزار میلیارد تومان حقوق می‌گیرند اضافه کرد: متوسط حقوق این تعداد ماهانه 3 میلیون و 200 هزار تومان است. دولت در لایحه بودجه سال آینده 32 هزار میلیارد تومان برای افزایش حقوق کارکنان در نظر گرفت که با استفاده از آن 20 درصد به حقوق کارکنان دولت اضافه شود.

نوبخت همچنین گفت: افزایش مدنظر دولت برای کارکنان و بازنشستگان به‌طور متوسط 640 هزار تومان در ماه بود اما مجلس مصوب کرده است که 400 هزار تومان به‌طور ثابت به حقوق کارکنان اضافه شود.

وی گفت: با مصوبه مجلس 24 هزار میلیارد تومان از این اعتبارات اختصاص خواهد یافت و تنها 8 هزار میلیارد تومان دیگر باقی می‌ماند که با آن نمی‌توان تا 10 درصد به حقوق کارکنان دولت اضافه کرد و نهایتاً تا 5 درصد امکان اضافه حقوق در سال آینده وجود خواهد داشت. نوبخت ادامه داد: حداقل حقوق کارکنان دولت هم‌اکنون حدود یک میلیون و 240 هزار تومان است که بر اساس قانون حداکثرآن (7 برابر) یعنی حدود 8 میلیون و 400 هزار تومان خواهد بود. وی گفت: از حدود 5 میلیون نفر کارکنان و بازنشستگان دولت تنها یک میلیون نفر بیش از 20 درصد پیشنهادی دولت در لایحه بودجه سال 98 اضافه حقوق می‌گیرند و این یعنی 4 میلیون نفر دریافتی‌شان در سال آینده کمتر از20 درصد می‌شود. معاون رئیس جمهوردرپایان افزود: کسانی که زیر 2 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند مالیات‌شان صفر می‌شود و دولت بسته حمایتی را به کارکنانی که زیر 3 میلیون تومان حقوق می‌گیرد اختصاص داده است. رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: یک میلیون و 100 هزار نفر از افراد شاغل و بازنشسته زیر 2 میلیون تومان حقوق می‌گیرند.

وی ابراز کرد: دولت علاقه‌مند است برای افزایش بهره‌وری و بهبود وضعیت معیشت کارکنان دولت افزایش حقوق بیشتری به آنان بدهد اما به‌خاطر محدودیت‌ها امکان این کار را ندارد. نوبخت تصریح کرد: دولت به قانون احترام می‌گذارد و هر مصوبه‌ای را که تبدیل به قانون شود اجرا می‌کند.

9 هزار میلیارد تومان برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

وی با اشاره به شرایط سخت بازنشستگان گفت: بر اساس مصوبه مجلس در سال آینده تا 4 هزار میلیارد تومان برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اختصاص یافته است که دولت با اختیارات خود 5 هزار میلیارد تومان دیگر (درمجموع 9 هزار میلیارد تومان) برای این کار اختصاص خواهد داد. نوبخت همچنین درباره فرهنگیان نیز گفت: طرح رتبه‌بندی فرهنگیان سال آینده اجرا خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: برای ایجاد یک میلیون و 77 هزار فرصت شغلی در سال آینده 65 هزار میلیارد تومان اختصاص یافته است.

منبع: رکنا

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها