درمان ایدز با سلول های بنیادی

طبق پژوهشی جدید پس از آنکه یک بیمار مبتلا به ایدز، سلول های بنیادی دریافت کرد علائم این بیماری در بدن او خاموش شد.

درمان ایدز با سلول های بنیادی

گروهی بین‌المللی از محققان، پژوهشی درباره خاموشی علائم بیماری ایدز در بدن یک بیمار منتشر کرده‌اند.

این فرد که به نام «بیمار لندنی» مشهور شده پیوند سلول‌های بنیادی مغز استخوان از یک اهدا کننده دریافت کرد که نسبت به ویروس HIV مقاوم است.

اکنون ۱۸ ماه است که علائم بیماری ایدز در بدن این فرد خاموش شده و هیچ نشانی از ویروس HIV-۱ در خون او دیده نمی‌شود.

این تحقیق توسط دانشمندان دانشگاه ملبورن، انسی ست و وستمید برای تحقیقات پزشکی و دانشگاه کمبریج انجام شده است.

در سال ۲۰۰۳ تشخیص داده شد بیمار لندنی مبتلا به ایدز است و در سال ۲۰۱۲ میلادی نیز پزشکان تشخیص دادند وی مبتلا به لنفوم هاجکین است. او برای درمان این سرطان سلول‌های بنیادی مغز استخوان از یک اهدا کننده دریافت کرد. ژن CCR۵ او جهش یافته بود و به همین دلیل بدن او در برابر ویروس HIV مقاومت بیشتری داشت.

درمان‌های ضد پسگرد ویروس (ART) یک روش معمول برای کنترل عفونت HIV است. اما ۱۶ ماه پس از دریافت پیوند سلول بنیادین این بیمار دیگر نیازی به درمان نداشت.

اکنون ۱۸ ماه از توقف درمان ART نیز می‌گذرد و سطح HIV-۱ در آر ان ای و دی ان ای هنوز در حد بسیار پایین و غیر قابل ردیابی است. این بدان معناست که علائم ایدز در بیمار لندنی همچنان خاموش است و به نظر می‌رسد او به طور موفقیت‌آمیز درمان شده است. البته محققان هنوز معتقدند نباید نتیجه‌گیری کرد.

این دومین بیمار مبتلا به ویروس HIV در جهان است که درمان شده است.

پیش از این در سال ۲۰۰۷ فردی که به نام بیمار برلینی مشهور شده بود با روشی مشابه درمان شد. این شخص که بعداً هویت او فاش شد «تیموتی براون» آمریکایی بود. براون نیز سلول بنیادی مغز استخوان از یک اهدا کننده با همین جهش ژنتیکی دریافت کرد تا به طور همزمان لوکیمیا در بدن او درمان شود.

این تحقیق در ژورنال «نیچر» منتشر شده است.

منبع: رکنا

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها