گذراندن سربازی در پژوهشکده هوا و خورشید/ تنها نوشتن مقاله کافی نیست

رئیس پژوهشکده هوا و خورشید دانشگاه فردوسی مشهد گفت: مقاله نوشتن صرف بدون کار اجرایی توسط دانشجو، دستاورد چندانی ندارد و کافی نیست.

گذراندن سربازی در پژوهشکده هوا و خورشید/ تنها نوشتن مقاله کافی نیست

دکتر احد ضابط اظهار کرد: عملکرد پژوهشکده هوا و خورشید دانشگاه فردوسی مشهد باعث شده است تحقیق و توسعه صنعت در دل دانشگاه انجام شود و بیشترین فعالیتی که در این پژوهشکده همراه با تحقیقات انجام می‌شود، فرآیند طراحی و ساخت است.

وی عنوان کرد: اگر وظیفه دانشگاه تنها تربیت دانشجو باشد و دانشجویان هم فقط مقاله بنویسند، ممکن است این روش در حوزه تولید، دستاورد چندانی نداشته باشد، زیرا افراد تنها به نوشتن مقاله بسنده کرده و کار تولیدی همراه با آن انجام نشده است.

ضابط تشریح کرد: اگر عملکرد کشورهای غربی را مورد بررسی قرار دهیم، متوجه می‌شویم که مقاله‌ها به گونه‌ای طراحی و تدوین شده‌اند که در قالب آنها، پروژه‌هایی انجام می‌شود.

رئیس پژوهشکده هوا و خورشید دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: طی سال‌های اخیر، مؤسسات آموزش عالی مختلفی فعالیت کرده و می‌کنند که البته تأسیس بعضی از آن‌ها هدفمند بوده، اما در ادامه فعالیتشان، عملکرد خوبی از آن‌ها شاهد نبوده‌ایم.

وی در خصوص اینکه ساده‌ترین مدل خروجی دانش، ارائه مقاله است، تصریح کرد: البته باید متذکر شد که نوشتن مقاله نه تنها کارایی دارد، بلکه بسیار مهم هم است، اما نباید به گونه‌ای باشد که تنها به نوشتن مقاله اکتفا کرد. هنگامی که صحبت از دانشگاه نسل سوم و کارآفرین می‌شود، دانشجویان باید مهارت و توانمندی‌هایی در پیاده ساختن دانش تئوری داشته باشند.

ضابط خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند عملکرد خوبی داشته باشند، اما باز هم مشکلاتی سر راهشان وجود دارد. به عنوان مثال، یک شرکت کوچک دانش بنیان باید مالیات دهد و زمانی که می‌خواهد قراردادی تنظیم کند یا تولیدات خود را به فروش برساند با مشکلاتی مواجه می‌شود.

وی در ادامه افزود: اگر تولیدات شرکت‌های دانش بنیان به راحتی خریداری شود، آن تسهیلات و مشوق‌هایی را که معاونت علمی رئیس جمهور مصوب می‌کند، اتفاق می‌افتد. اگر به جای اینکه افراد، محصولات چینی خریداری کنند، توسط شرکت‌های دانش بنیان نیاز خود را برطرف سازند، قطعاً به پیشرفت‌های خوبی دست خواهیم یافت.

رئیس پژوهشکده هوا و خورشید دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: عدم هماهنگی و فعالیت در کار تیمی منجر به آن خواهد شد تا در زمینه‌های مختلف به موفقیت دست پیدا نکنیم و البته وظیفه مدیریت آن است که بهینه‌سازی مجموعه را انجام دهد

وی عنوان کرد: در پژوهشکده، آموزش آکادمیک وجود ندارد و فعالیت‌ها به صورت عملی انجام می‌شود. در فعالیت‌های عملی بهتر است فارغ‌التحصیلان بعد از اتمام تحصیل، دو تا سه سال آموزش ببینند تا بتوانند کار قابل قبولی ارائه دهند.

وی با بیان اینکه پژوهشکده هوا و خورشید از نوع تقاضا محور است، افزود: در گذشته وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در تعریف انواع پژوهشکده‌ها، آن‌ها را به انواع اول، دوم و سوم نامگذاری می‌کرد. نوع سوم پژوهشکده‌ها تقاضا محور بود که با همکاری دستگاه‌های اجرایی انجام می‌شد، اما اکنون به دو نوع پژوهشکده‌های عرضه محور و تقاضا محور تبدیل شده است.

رئیس پژوهشکده هوا و خورشید دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: در گذشته، نوع سوم به حداقلی و حداکثری تقسیم می‌شد. حداقلی‌ها این گونه بود که دانشگاه، امکانات، فضا و زیرساخت‌ها را در اختیار پژوهشکده‌ها قرار می‌داد تا اساتید و دانشجویان تحقیقات خود را انجام دهند و تقاضاکننده، هزینه‌های پروژه را طبق قرارداد، پرداخت و پژوهشکده تحقیقات مورد نیاز آن سازمان را اجرا می‌کرد. در حداکثری نوع سوم نیز آن سازمان سفارش‌دهنده در تأمین زیرساخت‌ها ورود پیدا کرده و ساختمان، آزمایشگاه و تجهیزات مورد نیاز را فراهم می‌کرد.

ضابط ادامه داد: اکنون اغلب پژوهشکده‌ها از نوع تقاضا محور حداکثری هستند.

وی گفت: ما در این پژوهشکده از دانشجویان استفاده می‌کنیم و معمولاً تعداد افراد شاغل ۵۰ تا ۶۰ نفر است، اما در حال حاضر تعداد ۱۰۰ نفر مشغول فعالیت هستند و کاهش یا افزایش ظرفیت پرسنل بستگی به حجم کارهای محول شده دارد.

رئیس پژوهشکده هوا و خورشید دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: ۱۷۰ تا ۲۰۰ نفر، خدمت سربازی خود را در پژوهشکده هوا و خورشید گذرانده‌اند.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها