جزئیات تازه از سرنوشت جسد خاشقجی

شبکه الجزیره قطر از جزئیات جدیدی از پرونده قتل جمال خاشقجی و اولین تماس تلفنی وی پرده برداشت.

جزئیات تازه از سرنوشت جسد خاشقجی

شبکه الجزیره قطر طی تحقیقی موشکافانه از جزئیات جدیدی از پرونده قتل جمال خاشقجی و اولین تماس تلفنی که بین هاکان فیدان، رئیس سازمان اطلاعات ترکیه و محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در شب جنایت قتل این روزنامه‌نگار منتقد سعودی انجام گرفت، پرده برداشت.

این افشاگری شب گذشته در حلقه برنامه تحقیقی "آنچه پنهان شده بزرگ است" منتشر شد که به جنایت قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول در تاریخ دوم اکتبر گذشته به دست تیم ترور سعودی می‌پردازد.

در این برنامه مطرح شده که تماسی تلفنی بین ولیعهد سعودی و رئیس سازمان اطلاعات ترکیه چند ساعت بعد از قتل خاشقجی انجام گرفت و آن بعد از مطمئن شدن سازمان اطلاعات ترکیه درباره موضوع خارج نشدن روزنامه‌نگار سعودی از کنسولگری بود.

طی مکالمه تلفنی هاکان با بن سلمان، مقام اطلاعاتی ترکیه جویای سرنوشت خاشقجی و بستن این پرونده می‌شود اما ولیعهد سعودی وجود خاشقجی در کنسولگری را کاملا انکار می‌کند و این سخن را تهدیدی غیرقابل قبول دانسته و مکالمه را پایان می‌دهد.

تنور کنسولگری

این برنامه تحقیقی به اطلاعات شعبه تحقیقات جنایی ترکیه استناد کرده که آثار خون خاشقجی روی دیوار دفتر سرکنسول سعودی را به رغم نقاشی کردن آن کشف کرده بود. همچنین جزئیاتی درباره استفاده از تنور در داخل منزل سرکنسول سعودی در استانبول و سوزاندن تکه‌هایی از جسد خاشقجی در تنور منتشر شده و در این باره اظهارات کارگری که این تنور را با ویژگی‌های مورد نظر العتیبی، سرکنسول عربستان چند ماه قبل از جنایت ساخته بود منتشر شده است.

جزئیات تازه از سرنوشت جسد خاشقجی

فردی که این تنور را ساخته در مصاحبه با این برنامه گفته است، این تنور می‌تواند حرارت بیش از ۱۰۰۰ درجه را تحمل کرده و قابلیت ذوب کردن فولاد و آهن را دارد و گازی است.

طبق اسناد منتشر شده، متخصصان ترکیه‌ای، روشن بودن تنور را طی سه روز بعد از انتقال تکه‌های جسد خاشقجی در کیف‌هایی به داخل منزل محمد العتیبی رصد کرده‌اند. البته بعد از اینکه تیم ترور در داخل ساختمان کنسولگری جسد را مثله کردند. همچنین فاش شده، مقامات کنسولگری ده‌ها کیلو گوشت برای سرپوش گذاشتن بر عملیات سوزاندن تکه‌های جسد خاسقجی در تنور خریداری کرده‌اند.

چهار احتمال درباره سرنوشت جسد

طبق اسناد محرمانه که اطلاعات دست اولی را می‌دهند، چهار سناریو درباره جسد خاشقجی مطرح است. چهار احتمالی که این برنامه به آن رسیده به این ترتیب هستند:

فرضیه اول مربوط به خلاص شدن از جسد در جنگل‌های بلگراد در اطراف شهر استانبول است که تحرکات تیم ترور ۱۵ نفره سعودی این احتمال را مطرح می‌سازد.

احتمال دوم انتقال جسد یا تکه‌هایی از آن با هواپیمای سعودی (که اصلا تفتیش نشده) به ریاض است و این از اظهارات سعود القحطانی مشاور سابق دفتر سلطنتی عربستان که گفته بود، "سر خاشقجی را بیاورید" استنباط می‌شود.

جزئیات تازه از سرنوشت جسد خاشقجی

اما احتمال سوم مبتنی بر فرضیه‌ای است که مقامات سعودی درباره همدست محلی ترکیه‌ای سخن به میان می‌آورند و از این رو احتمال انتقال جسد به مکانی دیگری در داخل ترکیه مطرح می‌شود.

جزئیات تازه از سرنوشت جسد خاشقجی

و احتمال چهارم اینکه جسد به منزل محمد العتیبی، سرکنسول عربستان در استانبول منتقل و در آنجا سر به نیست شده باشد.

هواپیمای مطرب بدون تفتیش ترکیه را ترک کرد

طبق این سند، هواپیمای خصوصی سعودی که حامل ماهر مطرب، رئیس تیم ترور و از نزدیکان ولیعهد سعودی بود بدون اینکه تفتیش شود فرودگاه آتاتورک استانبول را ترک کرده است.

همچنین این اسناد نشان می‌دهند، خودروی دیپلماتیکی به این هواپیما که تفتیش نشد و فرودگاه را چند ساعت بعد از جنایت ترک کرد نزدیک شده بود و مشخص نیست آیا هواپیما نهایتا جسد را با خود برد یا نه.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها