مردان ایرانی از کمبود ویتامین D رنج می‌برند

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: حدود ۵۹ درصد مردان ۴۵ تا ۶۰ ساله و ۵۸ درصد مردان ۱۴ تا ۲۰ ساله با کمبود ویتامین D مواجه اند.

مردان ایرانی از کمبود ویتامین D رنج می‌برند

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: حدود ۵۹ درصد مردان ۴۵ تا ۶۰ ساله و ۵۸ درصد مردان ۱۴ تا ۲۰ ساله با کمبود ویتامین D مواجه اند. کمبود این ویتامین خطر پوکی استخوان را افزایش می‌دهد و کافی بودن آن، نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر دارد.
زهرا عبداللهی درخصوص نقش تغذیه صحیح در ارتقای سلامت مردان جامعه اظهار کرد: چنانچه یکی از مهمترین علل مرگ و میر در کشور، بیماری‌های غیرواگیر باشد، الگو‌های تغذیه‌ای یکی از اصلی‌ترین فاکتور‌های ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر محسوب می‌شوند. وی افزود: در بحث سلامت مردان نیز یکی از موارد بسیار مهم، بحث تغذیه است، الگوی غذایی نامناسب در کنار فعالیت بدنی کم، دو عامل اصلی محسوب می‌شود که باعث شیوع فزاینده بیماری‌های غیرواگیر شده‌اند. الگوی غذایی مردان مطلوب نیست، برای مثال، مردان در روز ۱۰ گرم نمک مصرف می‌کنند، در حالی که طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی، باید کمتر از ۵ گرم در روز نمک مصرف کرد؛ این موضوع می‌تواند در مردان منجر به فشار خون یا بیماری‌های قلبی و عروقی، پوکی استخوان و سرطان معده شود. در حوزه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر، مصرف پنج واحد میوه و سبزی در روز توصیه شده است، اما مطالعات نشان می‌دهد در این زمینه هم الگوی غذایی مردان مناسب نیست و ۱۷ درصد مردان ۱۸ سال به بالا، حداقل دو بار در روز میوه و ۴۰ درصد مردان سه واحد در روز سبزی مصرف می‌کنند.

همچنین اطلاعات موجود ما نشان می‌دهد که ۷۵ درصد مردان ۱۸ سال به بالا اضافه وزن و چاقی دارند، در این زمینه الگوی غذایی نامناسب یک عامل بسیار مهم محسوب می‌شود. حدود ۴۰ درصد مردان تحرک بدنی کافی دارند. طبق بررسی‌های ما ۴۰ درصد مردان ۴۵ سال به بالا مبتلا به فشار خون و کلسترول بالا هستند که یکی از علل مهم آن، تغذیه نامناسب است؛ همچنین ۲۲ درصد پسران بین ۷ تا ۱۸ سال نیز اضافه وزن دارند و حدود ۲۰ درصدشان نیز دچار چاقی شکمی هستند که طبعا مصرف بی رویه فست‌فود، مواد قندی و کم تحرکی علت این مشکلات است.


منبع: باشگاه خبرنگاران

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها