برای جلوگیری از فساد و رانت باید علت‌ها را پیدا کرد

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به موضوع فساد و رانت اشاره و تصریح کرد: ما برای جلوگیری از فساد و رانت باید علت‌ها را پیدا کنیم، نباید مرتب با فساد و فاسد مبارزه کنیم چون باز هم فساد وجود خواهد داشت.

برای جلوگیری از فساد و رانت باید علت‌ها را پیدا کرد

محمود بهمنی به تصمیم دولت برای اختصاص ارز کالاهای اساسی اشاره کرد و گفت: دولت در بودجه سال آینده ۱۴ میلیارد دلار به واردات کالاهای اساسی اختصاص داده و قرار است این کالاها معادل ارز ۴۲۰۰ تومانی در بازار توزیع شود.

بهمنی افزود: اگر نتوانیم توزیع این کالاها را به خوبی کنترل کنیم ممکن است با نرخ ارز ۱۰ تا ۱۲ هزار تومانی به دست مردم برسد و سود آن به جیب دلالان و واسطه‌ها برود؛ ما در مجلس این موضوع را به دولت تذکر داده‌ایم چون اگر همین ۱۴ میلیارد دلار را به خود مردم بدهیم هر فرد می‌تواند معادل یک میلیون تومان کالاهای مورد نیاز خود را پوشش دهد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: این اتفاق در سال جاری رخ داد و بخشی از تخصیصاتی که برای کالاهای اساسی داده شده بود یا اصلاً کالایی وارد نشد و یا اینکه کالاهای وارد شده با قیمت‌های بالاتر از حد در نظر گرفته شده به دست مردم رسید.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص افزایش دستمزد کارگران گفت: برای افزایش حقوق کارگران دولت باید به واحدهای تولید تسهیلات یارانه‌ای با نرخ پایین دهد تا آنها هم بتوانند در این شرایط تورمی دستمزدها را افزایش دهند.

وی در ادامه به موضوع فساد و رانت هم اشاره و اعلام کرد: ما برای جلوگیری از فساد و رانت باید علت‌ها را پیدا کنیم، نباید مرتب با فساد و فاسد مبارزه کنیم چون باز هم فساد وجود خواهد داشت بلکه باید زمینه رانت و فساد را از بین برد، مثلاً صف و اختلاف قیمت رانت ایجاد می‌کند، گوشت یکی از نمونه‌های آن است که باید با ارز ۴۲۰۰ تومانی توزیع شود اما این کار انجام نمی‌شود.

بهمنی در ادامه یکی از مشکلات اساسی را عدم کنترل بازار عنوان و با اشاره به وضعیت فعلی خاطرنشان کرد: چه اتفاقی رخ داده که قیمت‌ها اینگونه بالا رفته است، چرا در برخی کالاها باید شاهد تورم ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی باشیم؟ اینها به خاطر این است که بازار را کنترل و هدایت نکرده‌ایم و مردم هم که بی اعتماد هستند در این شرایط به سمت بازار ارز، طلا و ... می‌روند.

وی افزود: وقتی ۲۰ میلیارد دلار قاچاق داریم چه کسی باید سر مرز بایستد تا این رخ ندهد؟ وقتی قیمت خوراک دام بالا می‌رود دامدار مجبور می‌شود دام خود را بفروشد، وقتی گندم را با قیمت پایین از کشاورز می‌خریم کشاورز سال بعد گندم نمی‌کارد، بی توجهی به این مسائل این مشکلات را به وجود می‌آورد و حالا هم دیر به فکر اینها افتاده‌ایم.

بهمنی در واکنش به صحبت رئیس کمیسیون صنایع که گفته بود دو ماه است به علت قیمت بالا نتوانسته گوشت خریداری کند، گفت: در هر حال قیمت بالا مصرف را تحت تأثیر قرار می‌دهد هر کسی هم باشد وقتی قیمت بالا می‌رود درخواست‌ها کاهش پیدا می‌کند و مجبور می‌شویم درآمد را با نیاز تنظیم کنیم، وقتی یک نفر درآمدش ۵۰ میلیون یا ۱۰۰ میلیون تومان باشد این افزایش قیمت تأثیری بر او ندارد، من در این شرایط کمتر گوشت می‌خرم و کمتر مصرف می‌کنیم، در این وضعیت کسانی که حقوق‌های پایین دارند و وقتی خط فقر سه میلیون تومان است اما حقوق زیر دو میلیون تومانی می‌گیرند معلوم است نمی‌توانند گوشت بخرند یا اگر بخرند هم خیلی محدود است.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها