عمر ناوگان ریلی در کشور بالای ۳۰ سال است

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: عمر ناوگان ریلی در کشور بالای ۳۰ سال است و باید از هر ظرفیتی که امکان‌پذیر بوده واگن‌ها را نوسازی کنند.

عمر ناوگان ریلی در کشور بالای ۳۰ سال است

مجید کیان‌پور با بیان اینکه در مسئله گردشگری روی ایجاد هتل‌ها و توسعه مکان‌های اقامتی تمرکز کنیم، افزود: همچنین باید روی ظرفیت حمل‌ونقل ریلی و هوایی کار شود و از ظرفیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استفاده کنیم.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی در کشور نیاز به توسعه دارد تا بتوانیم بر اساس برنامه ششم به آن آماری که لحاظ شده برسیم.

کیان‌پور بیان کرد: ضرورت دارد بخش حمل‌ونقل مسافر را افزایش دهیم، همچنین بخش حمل‌ونقل بار نیز یک اولویت استراتژیک در کشور باشد و بار را از روی جاده جمع کنیم و از طریق ریل‌ها بارها جابه‌جا شوند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تلاش کنیم از حمل‌ونقل ترکیبی (ریلی، جاده‌ای، هوایی) استفاده کنیم، تصریح کرد: هنوز نتوانستیم سهم ایران را در بحث حمل‌ونقل در بازارهای منطقه و خاورمیانه داشته باشیم.

وی ادامه داد: خیلی توجه به بحث جابه‌جایی کالا در بخش بین‌المللی نداشتیم درحالی‌که ایران ظرفیت خوبی است و با توجه به اینکه بین ۱۵ کشور همسایه قرار دارد باید بتوانیم سهم خوبی در حمل‌ونقل داشته باشیم، ایران می‌تواند شاهراه ترانزیت به اروپا، آسیای میانه و به‌عنوان یک مفصل در بین کشورهای آسیای دور، خاورمیانه، اروپا و آسیای میانه عمل کند.

این عضو کمیسیون عمران مجل شورای اسلامی با بیان اینکه عمر ناوگان ریلی در کشور بالای ۳۰ سال است، ادامه داد: با حمایت از تولید داخلی و واحدهایی که صنعت حمل‌ونقل ریلی را تشکیل داده و تولیدکننده واگن هستند (چه مسافری چه باری) از ظرفیت توان داخلی استفاده کنیم و همراه با انتقال تکنولوژی به داخل کشور، از ظرفیت تکنولوژی و دانش که در کشور وجود دارد استفاده و یک اشتغال پایدار را در این صنعت ایجاد کنیم.

کیان‌پور با اشاره به نقش بخش خصوصی در این صنعت عنوان کرد: بخش خصوصی محور کار است و دولت باید سیاست‌گذاری و کمک کند تا بخش خصوصی فعالیت داشته و موانع پیش‌رو را بردارد و اجازه ندهند، وقتی‌که توان تولید در داخل وجود دارد محصول مشابه وارد ‌شود.

وی با بیان اینکه باید از هر ظرفیتی که امکان‌پذیر است واگن‌ها را نوسازی کنند، عنوان کرد: گرایش مردم به حمل‌ونقل ریلی زیر ۵ درصد است درحالی‌که باید حداقل به ۱۰ درصد افزایش یابد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: ارزان بودن انرژی‌های حامل سبب عدم استفاده مردم از حمل‌ونقل ریلی شده است و تا زمانی که قیمت حامل‌های انرژی را واقعی نکنیم و به دنبال این نباشیم که از منابع کشور در جهت حفظ محیط‌زیست، کاهش آلودگی هوا و تبدیل کردن آن به ارزش افزوده‌تر مناسب‌تری استفاده کنیم صنعت ریلی کشور به رونق خود نمی‌رسد.

کیان‌پور با اشاره به یارانه پنهانی که وجود دارد، یادآور شد: دولت در تمام زمینه‌ها حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان پرداخت می‌کند تا زمانی که قیمت‌های انرژی را واقعی نکنیم برای بخش خصوصی و عموم مردم توجیه اقتصادی مناسبی روی استفاده حمل‌ونقل ریلی وجود ندارد.

وی گفت: صنعت ریلی کشور یکی از ایمن‌ترین مسیرهای ترددی برای سفر است.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها