"نه"بهارستان نشینان به طرحهایی که اقتصاد را تکان می دهد

ترس از رای نیاوردن در انتخابات آینده مجلس، نمایندگان را ترسو کرده؟

هرگاه صحبت حذف یارانه‌بگیرها با درآمدهای بالا می‌شود یا موضوع افزایش قیمت‌ها به میان می‌آید نمایندگان مجلس به آن رای نمی‌دهند و این شائبه مطرح می‌شود که شاید این نگاه نمایندگان بی‌ارتباط با انتخابات یک‌سال دیگر نباشد.

ترس از رای نیاوردن در انتخابات آینده مجلس، نمایندگان را ترسو کرده؟

وقتی دوربین‌ها خاموش است و قرار نیست صدایی به بیرون از دیوارهای مجلس درز پیدا کند همه از حذف یارانه ‌بگیرها و افزایش قیمت سوخت می‌گویند اما همینکه قرار می‌شود تصمیمی جدی در این رابطه گرفته شود آن هم درحالی‌هم لنز دوربین‌ها برای ثبت تصاویر زوم شده و هم صدای نمایندگان از رادیو در حال مخابره شدن است همه آن تصمیمات ملی و کارشناسی جایشان را به رفتارهای پوپولیستی می‌دهد که قرار است سرنوشت صندوق‌های رای سال آینده را رقم بزند؛ این خلاصه‌ای بود از آنچه درون صحن علنی مجلس برای بررسی بودجه ۹۸ می‌گذرد. موضوعی که برخی نمایندگان هم به ان مهر تائید می‌زنند.

یارانه و بنزین را سیاسی کردیم

یوسفیان ملا نماینده مردم آمل و لاریجان در باره اینکه چرا نمایندگان به حذف یارانه‌بگیرها در دهک‌های بالا و افزایش قیمت سوخت رای نمی‌دهند می‌گوید: «افزایش قیمت سوخت مستقیما بر افزایش قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد مگر آنکه این افزایش قیمت سوخت با یک مطالعه دقیق صورت بگیرد به طوری که این افزایش قیمت بر طبقه ضعیف تاثیر نگذارد مثلا با تدابیری سوخت تاکسی‌ها تامین شود تا افزایش نرخ تاکسی نداشته باشیم یا تدابیر دیگری از این دست»

او درپاسخ به این سوال که چرا این مطالعه صورت نمی‌گیرد می‌گوید: «متاسفانه این مسائل سیاسی شد برای مثال در همین موضوع یارانه ها خیلی از افراد به این یارانه‌ها نیاز ندارند مثلا ممکن است فردی در خارج از کشور دانشجو باشد و اتفاقا دانشجوی فقیری هم باشد اما یارانه برای فقر و بیچارگی نیست بلکه برای این موضوع است که انرژی گران شد این درحالی است که فردی که در خارج از کشور زندگی می‌کند اصلا انرژی در ایران مصرف نمی‌کند بنابراین اگر ما از همان ابتدا درست قانون را اجرا می‌کردیم به این مشلات برخورد نمی‌کردیم.» او ادامه می‌دهد: «هیچ کسی از مال بدش نمی‌آید اگر میلیاردها هم دارایی داشته باشد با دیدن یک صد هزارتومانی حتی ۵ هزارتومانی امکان ندارد خم نشود و آن را برندارد. لذا کسی حاضر نیست از یارانه ولو به قیمت تامین پفک و آدامس بچه‌هایش باشد بگذرد. بنابراین ما یک پولی را بی حساب و کتاب دادیم و حالا نمی‌توانیم آن را پس بگیریم چراکه این موضوع سیاسی شد.» او درباره سیاسی شدن یارانه و قیمت بنزین می‌گوید: «یارانه مستقیم در صندوق رای تاثیر دارد به همین دلیل آن نماینده می‌گوید اگر این یارانه حذف شود میزان رای من در حوزه انتخابیه کاهش پیدا می‌کند و این می‌شود سیاسی‌کاری. لذا باید با تامل و تفکر این اقدامات را انجام داد.»

احتیاطی به نام انتخابات

میرزایی نیکو نماینده مردم دماوند و فیروزکوه و از اعضای فراکسیون امید می‌گوید: به اعتقاد من رای ندادن نمایندگان به افزایش قیمت سوخت ناشی از رفتارهای پوپولیستی نیست بلکه به دلیل دومینوی بهم‌ریختگی است که در کشور ایجاد می‌کند. ما امروز با مشکلاتی مانند تحریم روبه رو هستیم مضاف بر اینکه پول ناشی از صادرات‌مان به دلیل مشکلات پولی و بانکی و تعاملات‌مان با دیگر کشورها به سختی بازمی‌گردد و البته مشکلات دیگری که وجود دارد و فرصت پرداختن به آنها نیست حال با وجود همه این مشکلات وقتی می‌توانیم درباره قیمت‌های سوخت تمهبدات دیگری بسنجیم اینکه بخواهیم یکباره در سال ۹۸ که دامنه مشکلات‌مان بیشتر خواهد شد قیت سوخت را افزایش بدهیم تبعات سختی را به وجود می‌آورد لذا با اختلاف کمی این موضوع رای نیاورد.

او ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد برای این موضوع باید تصمیم‌گیرندگان نظام یک تصمیم جدی گرفته شود. تا امروز قرار بود هر سال ۵ درصد به قیمت سوخت اضافه شود اما چرا این اتفاق رخ نداد؟! هربار می‌گویند شرایط مساعد نیست، امروز هم باز می‌گوییم شرایط خوب نیست اما بهتر بود حداقل افزایش قیمتی در نظر گرفته می‌شد تا مبنایی شود برای سال‌های آینده و به موازات آن هر سال افزایش‌ قیمتی در مورد حامل‌های سوخت صورت بگیرد. متاسفانه این هماهنگی نه در تیم اقتصادی دولت و نه در تیم اقتصادی مجلس و نه در کمیسسیون تلفیق وجود داشته که بتواند در این رابطه به یک موضع مشخص برسند. شاید قرار است فشار بیشتری به ما وارد شود تا در این رابطه تصمیم بگیریم.

درباره یارانه‌ها نیز این اختیار از سوی مجلس به دولت داده شد تا دهک‌های بالای درآمدی را از یارانه‌بگیرها حذف کند اما هرسال این توپ را به زمین مجلس و مجلس به زمین دولت می‌اندازد؛ درحالی که می‌تواند سه دهک بالای جامعه که اصلا این یارانه به چشم‌شان نمی‌آید را حذف کننند. اما این کار از سوی دولت صورت نگرفت و این نیست که فکر کنیم همه این تصمیمات از درون مجلس باید شکل بگیرد.» او در پاسخ به این سوال که مجلس یکی از اررکان تصمیم گیری است چرا این‌کار را نکرد گفت: مجلس حکم را داده است اما این بار احتیاطی کرد و این حکم را نداد. او در پاسخ به این سوال که آیا این احتیاط می‌تواند به دلیل انتخابات سال آینده باشد گفت: به نظرم یکی از این احتیاط‌ها نگاه به انتخابات سال آینده است.

انتخابات محل بحث نیست

مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران اما مانند همکارانش فکر نمی‌کند و معتقد است این فقدان تدبیر و کارشناسی است که باعث شده است حذف یارانه‌بگیرها و افزایش قیمت سوخت در مجلس رای نیاورد. او به می‌گوید: « این موضوع را نمی‌توان تنها متوجه مجلس دانست چراکه بخشی از این اقدامات متوجه دولت است و دست او هم در این مورد باز است. و اگر بخواهد درمورد قیمت بنزین و یارانه مجلس دست او را نبسته است.لذا دولت باید با درمورد بنزین و یارانه‌ها باید یک کار کارشناسی بکند مجلس هم در این زمینه مشکلی ندارد».

او درپاسخ به این سوال که چرا مجلس آن را تبدیل به قانون نمی‌کند گفت: «دولت هم ملاحظلاتی دارد و معتقدیم نباید مردم از این موضوع آسیب ببینند بنابراین اگر دولت بتواند با توجه به پایه پولی اصالاحاتی انجام بدهد اما از آنجا که پایه پولی بالا است این موضوع مشکل است.» او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا انتخابات سال آینده در این تصمیمات تاثیر نداشته است می‌گوید: «به هرحال ما باید به فکر مردم باشیم که فشار کمتری به آنها وارد شود اما دولت می‌تواند تدابیری به خرج دهد که هم به مردم فشار وارد نشود و هم سوخت به قیمت واقعی‌اش برسد.»

منبع: خبرآنلاین

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها