طلاق ضربه روحی دیرپا برای فرزندان

معاون امور اجتماعی بهزیستی گیلان گفت: عوارض جانبی طلاق برای کودکان و نوجوانان بسیار شدید بوده به طوری که تطابق و سازگاری آنان با این عوارض سه تا پنج سال طول می کشد و در یک سوم موارد به یک ضربه روحی دیرپا می انجامد.

طلاق ضربه روحی دیرپا برای فرزندان

سهیلا اکبری با بیان اینکه طلاق پدیده‌ای است که هیچ کودک و بزرگسالی آمادگی مواجهه با آن را ندارد، گفت: طلاق بحران عمده دوران بزرگسالی است دوره ای که برخی از افراد تلاش می کنند در آخرین فرصت، آنچه را که تصور می کنند از دست داده‌اند بدست آورند.

وی افزود: عوارض جانبی طلاق برای کودکان و نوجوانان بسیار شدید بوده به طوری که تطابق و سازگاری آنان با این عوارض سه تا پنج سال طول می‌کشد و در یک سوم موارد به یک ضربه روحی دیرپا می انجامد.

اکبری ادامه داد: طلاق و فروپاشی خانواده ضمن بر هم زدن تعادل روانی، عاطفی افراد خانواده و جامعه منجر به بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی مانند فحشاء، انحرفات جنسی، خودکشی، فرار از منزل، سرقت، اعتیاد، تکدی، ولگردی و خیابان گردی و ... می شود.

معاون امور اجتماعی بهزیستی گیلان خاطرنشان کرد: با توجه به آسیب‌های اجتماعی پیامد طلاق و آثار سوئی که طلاق بر سلامت روانی، عاطفی افراد خانواده خصوصاً کودکان دارد باید تدابیر لازم برای حفظ و انسجام خانواده به کار رود و از مجموعه تدابیر علمی و تخصصی برای کاهش آن استفاده کرد.

وی گفت: بهزیستی در حوزه فعالیت مداخله در خانواده، با استفاده از نیروهای متخصص، متعهد و با تجربه­ که با به کارگیری اصول علمی خانواده درمانی، روان درمانی، روان‌شناسی، مشاوره، مددکاری اجتماعی خانواده در زمینه بررسی اختلالات عاطفی - شناختی زوجین و شناخت همه جانبه مسائل و مشکلات در ابعاد گوناگون تلاش می کنند تا زوجین متقاضی طلاق را در رفع اختلافات یاری کرده و زمینه های سازش و حفظ و انسجام خانواده را فراهم کنند.

اکبری ادامه داد: در صورتی که طلاق تنها راه تامین سلامت و امنیت روانی افراد خانواده باشد، به منظور کاهش آسیبهای ناشی از طلاق، توصیه‌ها و رهنمودهای لازم را در رابطه با نحوه ارتباط صحیح با فرزندان، ضرورت تداوم ارتباط والدین و فرزندان و ... به آنان ارائه می دهند و هم‌چنین در صورت لزوم در رابطه با چگونگی وضعیت سرپرستی فرزندان پیشنهاداتی ارائه می کنند.

وی با بیان اینکه بهزیستی استان گیلان از سال 78 برنامه مداخله در خانواده را در شهرستان‌های رشت، لاهیجان، تالش، صومعه سرا و انزلی را با همکاری دادگستری شروع کرده است، اظهار کرد: در حال حاضر در کلیه شهرستان‌ها با مشارکت تعداد 11 مرکز مشاوره و 7 کلینیک مددکاری اجتماعی خدمات ارائه می دهند.

وی با اشاره به تدوین سامانه "تصمیم "به منظور کمک به خانواده های دچار اختلافات خانوادگی بدون حضور در دادگستری و دادگاه های خانواده نسبت به ثبت درخواست در کمترین زمان گفت: کلیه پرونده های اختلافات خانوادگی توافقی پس از غربالگری تیم تخصصی مرکز مداخله و پیشگیری از طلاق به واحدهای ویژه تحت نظارت بهزیستی و مورد تایید دادگستری استان ارسال می شود.

اکبری با بیان اینکه طی 9 اول سالجاری در سطح استان 85 درصد درخواست طلاق توافقی ارجاعی از دادگستری و دادگاه های خانواده مورد بررسی تخصصی قرار گرفته است، افزود: علت‌های اصلی این اختلافات خانوادگی اعتیاد،خیانت، عدم مسئولیت پذیری همسر، دخالت اطرافیان، نداشتن مهارت‌های سازگارانه و ... بوده است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی گیلان خاطرنشان کرد: حدودا 26 درصد مراجعه کنندگان در این مراکز بین 5تا 10 سال زندگی مشترک داشته اند.

اکبری گفت: 38 درصد از این مراجعه کنندگان فاقد فرزند بوده و بیشترین آنان در گروه سنی 20 تا 30 سال قرار دارند.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها